Enterprise
Ska ansluta kommunalt VA istället för egen brunn. Enligt kommunen är det krav på backventil av olika skäl. Jag antar att det är en viss förlust i backventilen så då kommer frågan, hur gör jag för att reducera den förlusten så mycket som möjligt?

Min anslutning till servisen kommer att vara PE40.
Vattenmätaren är något intelligent vad jag kan förstå då det är fjärravläsning om det påverkar.

Placering?
Dimension?
Någon speciell teknik/backventil?
 
  • Schematisk illustration av en vattenmätare med backventil och avstängningsventiler i ett VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar sitta backventil i vattenmätaren.

Protte
 
Enterprise
prototypen prototypen skrev:
Det brukar sitta backventil i vattenmätaren.

Protte
Hmm, intressant. Det måste kontrolleras
 
  • Gilla
Enterprise
  • Laddar…
Enterprise
Så om mätaren har inbyggd backventil så torde det kravet vara uppfyllt.

Om jag sedan använder principen luftgap för att kunna nyttja min egna brunn vid längre avbrott i vattenförsörjningen så är jag hemma.

Men måste få detta bekräftat av min kommun så just deras vattenmätare är "rätt" utrustade.
 
Enterprise Enterprise skrev:
Så om mätaren har inbyggd backventil så torde det kravet vara uppfyllt.

Om jag sedan använder principen luftgap för att kunna nyttja min egna brunn vid längre avbrott i vattenförsörjningen så är jag hemma.

Men måste få detta bekräftat av min kommun så just deras vattenmätare är "rätt" utrustade.
Jag skulle säga att bästa är att köra på två separata system. Det kommunala vattnet till hushållsändamål och ditt egna till att vattna gräsmattan och liknande, dvs. sådant vatten som inte leds till det kommunala avloppet. Annars kommer kommunen kräva att du monterar en mätare på ditt egna vatten med för att mäta den mängd vatten som du ska betala för avloppet. Kostnaden för att köra med brutet vatten som det troligtvis handlar om i ditt fall kostar x antal tusenlappar bara i material.

Själv har jag kvar mitt egna vatten till att fylla barnens lekpool och för att kunna vattna gräsmattan om somrarna, ett system helt separerat från det kommunala. Blir det avbrott i det kommunala så går det alldeles utmärkt att tappa upp en hink av det egna vattnet för matlagning/disk och toalettbesök.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Så var det för oss (Ekerö). Jag skulle montera konsolen och rören till konsolen men kommunen installerar mätaren (som har backventil inbyggd) så kolla med kommunen (eller den firma som kommunen jobbar med).
Vi fick tydliga instruktioner och kontaktuppgifter för frågor från kommunen...

Och om det nu inte är en backventil i mätaren så är ju en klaffbackventil att föredra (utan fjäder)
 
Enterprise Enterprise skrev:
Om jag sedan använder principen luftgap för att kunna nyttja min egna brunn vid längre avbrott i vattenförsörjningen så är jag hemma.
.
Om syftet är att säkra vatten vid ev. avbrott känns det som överarbetat.
Vet inte om förhållanden vid er fastighet men har under 35 år i vår nuvarande fastighet enbart haft några avbrott på några timmar vid planerat arbete så man kan tappa upp vatten.
Så är det syftet är det enklare som noterats att ha en tappkran till den egna brunnen om det skulle hända och hämta vatten där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.