Plockade ut min Worx efter vinterförvaringen och när jag kopplat in laddstationen lyser inte laddlampan på laddstationen. Har för mig att den normalt är grön eller röd. Satte klipparen på plats och den laddade snabbt (ca 30 min) från 80% till 100% och "slocknade" sen...kunde dock starta upp den igen. Jag provade att "bygla" laddstationen med en kort sladd men fortsatt inget ljus i lampan. Så verkar inte ha något med brott på slingan att göra. Kan (?) vara så enkelt att lampan är sönder? Jag ska låta den vara och se om den startar....
 
Den gröna lampan på laddstationen till vår gamla WG 790E.1 slocknade för några år sedan men det har inte haft någon inverkan på funktionen. Den röda laddlampan lyser fortfarande under laddning.

Enda nackdelen med att den gröna lampan inte lyser längre är att laddstationen inte kan indikera om det är brott på slingan. Men det märker man, och är enkelt att konstatera och avhjälpa vid behov. Här hjälper inte lampan något ändå så ingen förlust av funktionalitet.
 
Nu har jag provat allt....lampan på laddstationen har slutat lysa...dock verkar klippare ladda helt bra, snabbt till 100%. Men...när jag kör igång den så åker den ut från stationen och kör därefter helt fel, typ in i rabatten....jag har provat att dra en helt ny kabel och samma sak händer....Det verkar som om den inte känner av begränsningstråden. Laddstationen har varit i garaget över vintern, då jag inte trodde den kunde frysa (?) sönder. Kan den ha gjort det? klipparen har självklart varit inne. Några tips? känns inte så meningsfullt att gräva upp hela slingan då det inte verkar vara det som är felet....
 
Avbrott på slinga hittat....nu verkar den fungera...lampa lyser dock inte...
 
Avbrott på slingan är ju inte svårt att konstatera utan hjälp av vad laddstationen kan säga med sin gröna lampa. Om inte denna gröna lampa funkar - vliket den inte gör på vår - så kan allt fungera utmärkt ändå. Om slingan är hel såklart vilket kan konstateras med en enkel voltmeter med motståndsmätning. Sedan ska ju laddstationen sända en signal via denna slinga, inte lika enkelt att kolla om detta fungerar som det ska men ev att en radio kan användas inställd på lämpligt frekvensband på AM.

Det är litet konstigt att din klippare kunde gå igång och klippa utan att slingan var hel och fungerande. Det normala är att klipparen stannar med felmeddelande ”utanför arbetsområde” el motsv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.