Hej!

Blev uppringd av en säljare från Varmt & Skönt som berättade att de fått många förfrågningar från boende i mitt områder på rengöring av frånluftsventilationen och därför ville erbjuda mig samma sak.

I stora drag ingår följande:
• Mätning av ventilationsflöden innan rengöring.
• Rengöring av frånluftsdon.
• Rengöring av ventilationsrör.
• Dammsugning av ventilationssystemet med dammfälla.
• Rengöring av fläktmotor.
• Kontroll av aggregat.
• Byte av klippbart filter för de vanligaste fläkttyperna. Gäller ej specialfilter, påsfilter eller dylikt.
• Rengöring av imkanalen.
• Vid behov byts slang mellan kökskåpa och ventilationsrör till imkanalen.
• Mätning och injustering av ventilationsflöden efter rengöring.
• Upprättande av protokoll med injusterade värden, skickas efter utfört arbete som PDF

Priset är 2118 kr inkl. moms med ROT-avdrag.
Se bifogat produktblad för mer detaljer.

Mitt hus är 10 år gammalt och spontant känns det som en bra idé att se över ventilationskanalerna, men jag är osäker. Rengöring av frånluftsdon och filter sköter jag ju rätt enkelt själv, men det som oroar mig är imkanalen.

Vad säger ni, välinvesterade pengar eller en bluff?
 
Har du kollat vad den lokala skorstensfejaren tar för jobbet? Annars tycker jag priset känns ok spontant. Vad är din egen tid värd? Jag jobbar inte hemma under 1000:- per timme.
 
  • Gilla
Kesko
  • Laddar…
Hade ventilationstekniker från lokala skorstensfejarn i Karlstad (Sotovent.nu) hemma för ett tag sedan som gjorde motsvarande operation dvs rensning av frånlutskanaler, dammsugning av frånluftsfläkt och rengöring av filter. De mätte även upp flöden och justerde frånlutsdonen men det var nog för att jag specifikt hade bett om det. Detta betalade jag strax över 1000 kr för efter ROT.

Jobbet tog knappt en timme. Då var de två gubbar som inte hade värst bråttom.

Svårt att veta vilken nytta det gör men jag upplevde iallafall att det blev tystare i ventilationskanalerna. Tidigare hade jag ett tjutande/vinande ljud som försvann. De rekommenderade rengöring var 6e år ca.

Man skulle nog ganska lätt kunna göra jobbet själv om man har tillgång till roterande axel med borste att koppla till borrmaskinen. Frånluftdon och filter rengör man ju ändå regelbundet, eller hur?
 
Chaly
Ungefär detta gjordes hos oss vid byte av flvp (ingick i ibstallationspriset). Gick snabbt och visst fanns det smuts i kanalerna, men ändå inga hiskeliga mängder. Tror inte jag skulle betala 2000 för det om jag inte upplevde problem med ventilationen...
 
Ett skojar-företag är min uppfattning. Jag råkade boka via dem och fick ett fruktansvärt bemötande när jag ville avboka. De tar över 4.000:- för några minuters jobb. Klart det är lönsamt (för dem)!

"Säljaren" som gör gratis hembesök lyser lite med en ficklampa på ett lagom dammigt don och konstaterar att det naturligtvis måste till en rengöring.

Verkar vara nya skojar-branschen med tanke på hur många olika företag som just nu "har många förfrågningar i området". Jag fick i förra huset ett flertal säljare som pushade på en sån här rengöring.
 
Är denna fråga korkad:
Hur kan man få friskare luft inomhus om man dammsuger frånluftkanalerna?

Hade det handlat om tilluftkanaler hade jag förstått sambandet.
Får man förresten ROt-avdrag för dammsugning? Är det inte RUT som gäller?

Lägg pengarna på städning av lägenheten i stället :)

PS
"...berättade att de fått många förfrågningar från boende i mitt område."
Detta försäljarsnack är väl en första klassens skojarvarning!
Oavsett om det är en säljare av larm, taktvätt eller eldsläckare.
 
Redigerat:
  • Gilla
awasell86
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Är denna fråga korkad:
Hur kan man få friskare luft inomhus om man dammsuger frånluftkanalerna?
Jag kan tänka mig att det kommer in mer friskluft, om det inte finns något som stoppar i frånluftkanalerna.
 
  • Gilla
pakten
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Är denna fråga korkad:
Hur kan man få friskare luft inomhus om man dammsuger frånluftkanalerna?

Hade det handlat om tilluftkanaler hade jag förstått sambandet.
Får man förresten ROt-avdrag för dammsugning? Är det inte RUT som gäller?

Lägg pengarna på städning av lägenheten i stället :)

PS
"...berättade att de fått många förfrågningar från boende i mitt område."
Detta försäljarsnack är väl en första klassens skojarvarning!
Oavsett om det är en säljare av larm, taktvätt eller eldsläckare.
Gammal tråd men jag väcker den!

Blev kontaktat av dessa efter att jag fyllt i en intresseanmälan hos Vattenfall.

Blev uppringd av en trevlig säljare och jag ville att dom skulle komma, då ska dom återkomma till mig för att boka en tid. Får sedan ett e-post med att dom kommer ett visst datum mellan 12:00 och 16:00.

Dessutom på priset jag får med är det specifierat en totalsumma på 5705kr varav 5705kr är arbetskostnad och avdragbart för ROT. I priset skulle det ingå filter, slang till köksfläkt och andra servicematerial.

Så med detta, dom bokar tider värre än diverse budbolag som tror att man har tid att vänta hela dagar på dom. Och dessutom lurar dom antingen mig eller skatteverket när fakturan kommer då det omöjligt kan vara 100% av summan som är avdragsbar.

Kanske inte så många som reagerar på detta, men för mig är det nog oseriöst. :) Jag letar efter någon annan! Säker på att det är ett överpris också men jag såg det som ett lätt sätt att få någon som gör allt. Hade säkert gå att få till tiden bättre men jag hade redan besämt mig för att avboka detta. Jag vill ha en seriös firma som kommer in i mitt hus!
 
  • Gilla
CaliforniaChris
  • Laddar…
Dom har lurat oss för 6800 kr u/ROT, för drygt 2 timmars jobb. Klart inte värt pengarna. Undvik Varmt & Skönt. Dom lurar er två gånger! Första gången via deras dyra produkt och sen via ROT där dom inkasserar dina skattepengar = 2000 kr för för drygt 2 timmars jobb och det är mycket när ROT ligger på 15%. Dom är väldigt trevliga innan du har köpt produkten, men sen förvandlas dom till ett typiskt skojarföretag och bara skiter i dig!

Dom erbjuder gratis besiktning, där besiktningsmannen på magisk vis kan konstatera att du behöver en STOR service. Utan att titta upp i schakten, pumpen eller mäta någonting. "Besiktningsmannen" sa att vi behövde 2 tekniker i en hel dag. Men dom skickade bara en gubbe som jobbade i drygt 2 timmar. Om du inte gillar att bli lurad, välj då inte Varmt & Skönt.

Man får en äckel känsla när man tänker på att man har bjudit in skojarna in i vårt hem.
 
  • Gilla
Edvin3 och 1 till
  • Laddar…
Jag ser också ett samband mellan Vattenfall och "Varmt & Skönt". Hade kontakt med Vattenfall igår och blev uppringd idag av Varmt och Skönt. Slump? Knappast! Svarade inte men antar att de vill rengöra ventilationen för dyra pengar.
 
  • Gilla
Edvin3
  • Laddar…
J Johannes Danielsen skrev:
Dom har lurat oss för 6800 kr u/ROT, för drygt 2 timmars jobb. Klart inte värt pengarna. Undvik Varmt & Skönt. Dom lurar er två gånger! Första gången via deras dyra produkt och sen via ROT där dom inkasserar dina skattepengar = 2000 kr för för drygt 2 timmars jobb och det är mycket när ROT ligger på 15%. Dom är väldigt trevliga innan du har köpt produkten, men sen förvandlas dom till ett typiskt skojarföretag och bara skiter i dig!

Dom erbjuder gratis besiktning, där besiktningsmannen på magisk vis kan konstatera att du behöver en STOR service. Utan att titta upp i schakten, pumpen eller mäta någonting. "Besiktningsmannen" sa att vi behövde 2 tekniker i en hel dag. Men dom skickade bara en gubbe som jobbade i drygt 2 timmar. Om du inte gillar att bli lurad, välj då inte Varmt & Skönt.

Man får en äckel känsla när man tänker på att man har bjudit in skojarna in i vårt hem.
Hej. Eftersom den ”tekniker” som vi bjöd hem stal smycke så borde ni också kolla ifall något saknas. Extremt oseriöst företag!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är denna fråga korkad:
Hur kan man få friskare luft inomhus om man dammsuger frånluftkanalerna?

Hade det handlat om tilluftkanaler hade jag förstått sambandet.
Får man förresten ROt-avdrag för dammsugning? Är det inte RUT som gäller?

Lägg pengarna på städning av lägenheten i stället :)

PS
"...berättade att de fått många förfrågningar från boende i mitt område."
Detta försäljarsnack är väl en första klassens skojarvarning!
Oavsett om det är en säljare av larm, taktvätt eller eldsläckare.
Klart att om man gör rent frånluft blir det mer luft ut så att blir mer luft inne. Såklart att det behövs särskilt i våt utrymmen där fukt binder damm och blir tjock med damm
 
G Giuseppe Maglio skrev:
Såklart att det behövs särskilt i våt utrymmen där fukt binder damm och blir tjock med damm
Har aldrig märkt "tjockt med damm" i våra frånluftkanaler.
Men det beror kanske på hur man sköter renhållningen av bostaden i stort... :cool:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har aldrig märkt "tjockt med damm" i våra frånluftkanaler.
Men det beror kanske på hur man sköter renhållningen av bostaden i stort... :cool:
Kan det vara att det suger inte tillräckligt. Det kommer ju massa partiklar från handduk kläder mm även I tvättstugan om använder torkskåpet kan man hitta hår tussar tom. Men såklart priset är överdrivet efter de gjorde rut och rot tom måla huset kostar dubbla pris.
 
Jag lät en firma rengöra kanalerna för något år sedan, vi hade ett tjockt dammlager i kanalerna. Bara bott i huset i 6 år innan firman kom hit men det var dammigt redan vid inflytt. Kostade mig ca 2k och då rengjorde de fläkten som var rejält dammig.

Har kastat protokollet men minns att det var ca 11 l/s högre flöde totalt för huset efter rengöring. Dålig tajming för ivt 490 kommer bytas efter sommaren, så blir ytterligare en rengöring då.
 
  • Gilla
Giuseppe Maglio
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.