Hoj,
Var köper ni dessa ca 4.5m diameter poolerna med stålställning och vad har ni gett?
Mvh Tobbe G
 
Vi köpte vår pool på Överskottsbolaget för ca 2000:- om jag inte missminner mig.
Det är andra säsongen vi har igång poolen och det har fungerat bra.
Det som är mindre bra är reningspumparna som följer med så i år köpte vi en sandfilterpump. Efter det att vi byte pump så fungerar det perfekt, bara att lägga i en klorpuck en gång i veckan.
 
FlitigaLisa skrev:
Vi har vår pool på ett trallgolv men frigolit under och det funkar bra. Vi tröttnade på att den aldrig stod plant och att gräs hamnade i poolen. Längs med ena sidan byggde vi oxå en bänk för handdukar och oxå för att hänga poolskyddet på. Vi upplever att poolen behåller mer värme i vattnet än innan.
Hur blir det med botten på poolen, blir det inte ränder i botten som samlar smuts och blir mer känsliga för tryck?
 
Några år sedan denna tråd var aktiv men jag testar ändå :) jag har införskaffat mig en pool på 460x90 som jag tänkte ställa på en relativt plan gräsmatta.

Tänkte gräva bort gräset ca 10-15 cm ner för att sedan lägga i ca 5 cm med sand för att jämna ut så mycket det går och där på sedan 5 cm cellplast isolering s200 där skarvsrna tejpas och sedan lägga bottenfilt och ställa poolen på.

Någon som kan tipsa om jag tänker rätt eller fel? Borde man kanske lägga isoleringen först och sedan sand ovann?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag har haft ovanmarkspool i 15 år, men utan värme hittills. Det var ganska plan gräsmatta där vi placerade den men den lutade 5 cm i ena kvartilen. Jag packade bara matjord och sådde gräs som fick komma upp en bit innan vi lade en markduk ovanpå. Vi tar in poolen efter varje säsong och gräset repar sig märkligt nog varje säsong innan det är dags för nästa. Så inte behöver det vara så där superjämnt underlag. Det viktiga är att det inte lutar i genomsnitt.

I år ska det bli värmare till poolen och jag lägger nog också isolering under. Tycker inte att det gör så mycket om det blir lite fotavtryck i isoleringen. Det viktiga är väl att poolen inte punkteras så någon form av duk mellan pool och cellplast är säkert bra.
 
Det blev markduk, ca 10 cm med 0-18, 5 cm xps 300 isolering g och ca 10 cm 0-2 stenmjöl ovanpå. Allt paddat i omgångar.

Så sista frågan hur får man till slutfinishen? När man padda blir det alltid lite spår och något ojämn.

Lägger man på mer stenmjöl och paddat till igen eller bara jämnar ut det och på med poolen?
 
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Det blev markduk, ca 10 cm med 0-18, 5 cm xps 300 isolering g och ca 10 cm 0-2 stenmjöl ovanpå. Allt paddat i omgångar.

Så sista frågan hur får man till slutfinishen? När man padda blir det alltid lite spår och något ojämn.

Lägger man på mer stenmjöl och paddat till igen eller bara jämnar ut det och på med poolen?
Bild och idé pris? .. jag är där nu med inköpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.