Jag la massiv ekparkett i hela huset när jag byggde förra året. Förutom hall och givetvis våtutrymmen. Behandlade med hårdvax som går att att bättra på lokalt.

Jag upplever inte att köket är mer utsatt än matplats. Mina barn spiller och tappar bestick mm för jämnan. Däremot skvättar de inte vatten i köket i någon större omfattning.

Vill man ha något som inte slits av barn med bestick är alla typer av trä fel val. Jag är ändå nöjd med mitt val m, trots lite små hack och där.
 
Ursäkta en amatör men finns det väldigt olika kvaliteter på vinylklick? Vi har det på ett par äldreboenden och där funkar det bra samt att vi kommar att ha det i det nya kontorskomplexet med 135 kontor.
Kan vi räkna med problem? Lär vara mycket högre slitage i de miljöerna?

Annars håller jag med ngr av de tidigare inläggen. Linoleum är inte dumt. Går att "slipa" om och få det som nytt. Vi tog över ett gammalt dagis med sliten linoleum men efter slip/behandling så såg det ut som nytt.
 
nikasp
BirgitS BirgitS skrev:
Det enda golv som klarar att man tappar en kniv är väl klinkers men det är i stället kallt och hårt att gå på och så riskerar man att det man tappar att gå sönder i stället (inte just kniven men annat).
Deras reklam då hävdade i alla fall att det skulle vara väldigt tåligt och även självläkande men den som skrev till mig tyckte inte något av det stämde. Vi har faktiskt klinker längs fyra meter köksbänk i huset vi köpte 2015 och inte lyckats paja något på nästan sex år. Däremot har barnen lyckats paja några glas och nån tallrik vid köksbordet (parkett där).
 
nikasp
N nybyggarn3 skrev:
Jag la massiv ekparkett i hela huset när jag byggde förra året. Förutom hall och givetvis våtutrymmen. Behandlade med hårdvax som går att att bättra på lokalt.

Jag upplever inte att köket är mer utsatt än matplats. Mina barn spiller och tappar bestick mm för jämnan. Däremot skvättar de inte vatten i köket i någon större omfattning.

Vill man ha något som inte slits av barn med bestick är alla typer av trä fel val. Jag är ändå nöjd med mitt val m, trots lite små hack och där.
´

Håller med, det är precis vid/nedanför barnens matplats det åker bestick i golvet. Några glas och någon enstaka tallkrik också och såklart x antal mjölkglas. Våra är 4 och 6 år nu så golvet har fått bekänna färg i nästan 6 år nu.
 
Finns klickgolv i Keramisk Komposit (Nadura). De passar att läggas även i våtzon 2 om man förseglar skarvarna med fogförsegling. Har funderat på att lägga ett sådant golv i mitt kök. Har klurat länge vad jag vill ha för golv där. Var också inne på linoleum klick först. Men naduragolv ser ut som sten så de passar nog till andra anliggande golv i andra rum utan att se konstigt ut. Och ytskiktet är hårt (någon form av konstgjord sten), inte bara en bild som på laminatgolv. Jag vet inte om de känns lika kalla som klinkers dock.
 
  • Gilla
Fotbollsida
  • Laddar…
Tack för era svar men vi hann lägga golv redan och är jätte nöjda! Såhär ser det ut just nu! ☺️
 
  • Nytt ljust trägolv i ett rum med vitmålade väggar och stängda persienner i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.