Måla tak , måla vägg , slipa golv

Med vänlig hälsning, fremax
 
Uppifrån neråt känns som rätt ordning. Börjar man med golvet måste man göra en massa noggrann täckning för att skydda det från damm, fotspår och stänk som uppstår från arbetet med tak och väggar.
 
  • Gilla
Devon
  • Laddar…
D Devon skrev:
Vilket är bäst att göra först? Slipa golvet eller måla väggar och tak?
Hej. Slipar man golvet sist så får man dammiga väggar och märken när man kör emot med slipmaskinen.
Lättare att skydda golvet kan jag tycka. Mvh
 
  • Gilla
Devon
  • Laddar…
M Micke R. skrev:
Hej. Slipar man golvet sist så får man dammiga väggar och märken när man kör emot med slipmaskinen.
Lättare att skydda golvet kan jag tycka. Mvh
sant , tänkte på mig själv men då lade jag nytt golv och då är det annat :geek:

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Devon och 1 till
  • Laddar…
Golvet näst sist, golvlister sist
 
  • Gilla
Devon
  • Laddar…
Mats-S
M Micke R. skrev:
Slipar man golvet sist så får man dammiga väggar och märken när man kör emot med slipmaskinen.
Dammiga väggar dammsuger man på några minuter.
Väggarna skyddar man enkelt med typ någon tunn masonite.

D Devon skrev:
Vilket är bäst att göra först? Slipa golvet eller måla väggar och tak?
Håller själv på med en totalrenovering av villan, tar golven absolut sist. Har sparat drivor med timmar (och nervositet) genom att slippa skydda golven, bara att klampa in med skor, tappar man något verktyg på golvet, so what? Spillde lite färg ... so what? :)

Kör uppifrån och ner, absolut snabbast och enklast (y)
 
  • Gilla
SkiFlakes och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Dammiga väggar dammsuger man på några minuter.
Väggarna skyddar man enkelt med typ någon tunn masonite.



Håller själv på med en totalrenovering av villan, tar golven absolut sist. Har sparat drivor med timmar (och nervositet) genom att slippa skydda golven, bara att klampa in med skor, tappar man något verktyg på golvet, so what? Spillde lite färg ... so what? :)

Kör uppifrån och ner, absolut snabbast och enklast (y)
Kan man inte skydda golvet med masonit;)
 
  • Gilla
Devon och 1 till
  • Laddar…
Ja - jag får olika besked från de snickare som varit och tittat. För mig kändes självklart med ordningen Tak-Vägg-Golv men sen blev jag osäker pga allt damm (som några påpekat) vid golvslipningen. Så jag bara vet inte...
Det är ett stort rum ca 73 kvm uppdelat i golvmässigt 2 sektioner medan tak o vägg är i tre olika delar (svårt att beskriva - helt olika tak och takhöjd iaf)
Uppskattar alla för och emot ang golvslipning o lackning först eller sist.
 
Karlia
Vi har hantverkare på landet som gör en del av jobbet, då jag inte har slipat golv förut vill jag inte börja med 100-åriga brädor. Svårt att ersätta om det går fel.

De slipade golvet, tapetserade, målning av golv sist. Men taket har vi behållit, får se hur vi gör sedan med det.
 
  • Gilla
Devon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.