Hej! Som mitt namn antyder är jag inte alls så insatt i mitt boende som jag borde vara, men var dag är en ny lärdom och det blir nog några poster här på forumet om diverse saker tills jag får över en besiktningsman tänkte jag.
Förhoppningsvis kan jag över tid bli lite kunnig inom något område så jag också kan hjälpa till med folks farhågor här på forumet :)


Under 90talet byggdes huset ut på sidan och då gjordes även en krypgrund, en krypgrund som jag kikade in i för första gången häromdagen.

På höger sida, ut mot trädgården, känns något('rasskydd') lite halvklart eftersom det är en uppenbar glipa under ventilerna. Balkarna som går tvärs över tycker jag ser... Suspekta ut - Men det kan lika gärna vara färg som släppt snarare än mögel som inte tagit över helt.

Det är lite av en krater till vänster, vet inte om det är tecken på att marken under sjunkit ihop eller om det bara är så för att det blev så.

När jag öppnade fönstret in från källartrappen så kände jag direkt korsdrag-känsla för luft strömmade rakt in i ansiktet på mig men jag kände ingen unken eller konstig lukt, så det är väl något iallafall.

Kan inte säga att jag känner för att krypa in men oavsett så känns Fönstret lite för tight för att kunna ta sig igenom.

Lite googling har nämnt att det kan vara bra med någon duk eller plast över marken och att man gärna bör grusa eller stena utsidan mot fasaden för att undvika växtlighet och fukt, men det är väl ungefär så långt jag kommit.

Tack på förhand!

//husning utan en susning
 
  • Krypgrund under hus med synliga balkar, stenar på marken och glipa under ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med träbalkar som visar tecken på färgavflagning eller möjlig mögelskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över grusbelagd krypgrund med träbjälklag och betongstöd i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med grus, träbalkar överst och synlig glipa under ventil på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick i krypgrund med synliga balkar, grus och ventilation med glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en krypgrund med synliga balkar och en glipa under ventiler med kraterartad mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med synlig glipa, ventil och krater bredvid avloppsrör och gräsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet källarfönster med sprucket glas och skräp innanför, placerat ovanför en betongtrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant tycker jag det ser fint ut. Men jag är husning med liiiiten susning. Kan bidra med bilder tagna på min egen krypgrund. Den är tillbyggd 1975 så äldre än din. Vy under en husgrund med stödbjälkar och betongpelare, torrt och rent utan synlig fukt eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypgrund med träbjälkar och isolerade rör, byggd 1975.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Spontant tycker jag det ser fint ut. Men jag är husning med liiiiten susning. Kan bidra med bilder tagna på min egen krypgrund. Den är tillbyggd 1975 så äldre än din.
Hej Maria, den såg väl inte fy skam ut. Alarmisten inom mig skulle nog inte vifta med armarna och gapa med fulla muggar, haha
 
HusningUtanSusning HusningUtanSusning skrev:
Balkarna som går tvärs över tycker jag ser... Suspekta ut - Men det kan lika gärna vara färg som släppt snarare än mögel som inte tagit över helt.


//husning utan en susning
Tycker det ser ut som rester av betong på golvbjälkarna. De har förmodligen använts som formvirke vid gjutning innan de fick sin slutliga placering under golvet, där ändå ingen ser dem. Förutom du, då!

Det ser överlag fint och torrt ut i grunden, av det som syns på bilderna. Det är mycket skrämselpropaganda om kryp/torpargrunder! Det är långt ifrån alla såna grunder som blir hussvamps-odling deluxe, även om det brukar låta så. 'Riskkonstruktion' är ett ofta använt ord i sammanhanget, men mest av besiktningsmän som vill ha ryggen fri ifall det skulle bli problem och en arg husägare med eller utan susning hör av sig.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tycker det ser ut som rester av betong på golvbjälkarna. De har förmodligen använts som formvirke vid gjutning innan de fick sin slutliga placering under golvet, där ändå ingen ser dem. Förutom du, då!

Det ser överlag fint och torrt ut i grunden, av det som syns på bilderna. Det är mycket skrämselpropaganda om kryp/torpargrunder! Det är långt ifrån alla såna grunder som blir hussvamps-odling deluxe, även om det brukar låta så. 'Riskkonstruktion' är ett ofta använt ord i sammanhanget, men mest av besiktningsmän som vill ha ryggen fri ifall det skulle bli problem och en arg husägare med eller utan susning hör av sig.
Jo själva gruset ser inte så värst fuktigt ut, min egna lilla noja uppstod väl i samband med att det var halvöppet på sidan så det kändes som snö och annat skulle snöa in, skapa fukt som sen blir mögel eller något. Ventilationen i huset har jag även för mig är en aningens misskött, och allt tillsammans med att Google givetvis visar skräckexempel överst.


Ang ditt namn så tänker jag alltid på Hajen som visste för mycket..
"vad gör davidsson och loch som är så bra då?
Eternit plattor
Eternitplattor?! Är du inte klok det är ju förbudet!

,
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som en frisk grund (y)
Det du skulle kunna göra är att sätta in en enkel trådlös fuktmätare. Då kan du hålla koll så inget förändras till det sämre.
 
J JSE skrev:
Jag tycker det ser ut som en frisk grund (y)
Det du skulle kunna göra är att sätta in en enkel trådlös fuktmätare. Då kan du hålla koll så inget förändras till det sämre.
Vad tycker du om min då? ;)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad tycker du om min då? ;)
Haha, ser torrt och bra ut där också :D
Men alltid bra med en fuktmätare såklart. Bara tryggheten av att veta att det är mögelsäkert (tillräckligt låg RF) är värt den lilla investeringen (y)
 
J JSE skrev:
Haha, ser torrt och bra ut där också :D
Men alltid bra med en fuktmätare såklart. Bara tryggheten av att veta att det är mögelsäkert (tillräckligt låg RF) är värt den lilla investeringen (y)
Ja såklart... men om "larmet går" så är det i vårt fall ett mycket omfattande arbete att göra något åt saken, eftersom vi inte har åtkomst till någon del av krypgrunden och då huset är tillbyggt längs med 2 sidor är det ingen förbindelse mellan alla delar. :thinking: Och jag är av åsikten att man ska inte fråga om man inte är intresserad av eller kan göra något med svaret. :crysmile: Får hoppas, ts, att våra krypgrunder får leva vidare i samma skick som nu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.