Husbyggaren lämnade kvar en hög plintar på min tomt. Dessa vill jag utnyttja för att bygga en altan. Problemet är att de saknar stolpskor, istället har de bara en enda enkel stång inkörd i toppen. Kan man fortfarande använda de för altanbygge eller är de oanvändbara?
 
  • En hög av betongplintar med enkel stång utskjutande på en klippig tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går så klart.
Men det ser ut som stora pjäser? Hur stor altan ska du bygga? :)
 
Den skulle vara ca 3x5 m had jag tänkt. En plint är 1.1 m hög, så man gräver väl ner dem till lämplig höjd tänkar jag. Jag har kollat på Byggmax video om altanbygge, där skruvar de fast vertikala grövre bräder på stolpskorna. Men hur fäster man virket vid dessa, borrar ett håll och passar in i stången kanske?
 
alebo611 alebo611 skrev:
Den skulle vara ca 3x5 m had jag tänkt. En plint är 1.1 m hög, så man gräver väl ner dem till lämplig höjd tänkar jag. Jag har kollat på Byggmax video om altanbygge, där skruvar de fast vertikala grövre bräder på stolpskorna. Men hur fäster man virket vid dessa, borrar ett håll och passar in i stången kanske?
Ja om du ska ha stolpskor så kan du borra ett hål och trycka ner en, kanske fylla med lite betong så den fastnar.
 
Det jag menar är, går det att klara sig på bara så som plintarna ser ut nu, eller är stolpskor en nödvändighet?
 
Ser ju ut som stadiga pjäser. Borde väl funka att kapa armeringsjärnen o använda plintarna som upplag
 
O olofh skrev:
Ser ju ut som stadiga pjäser. Borde väl funka att kapa armeringsjärnen o använda plintarna som upplag
"Upplag", betyder det att endast lägga virket ovanpå utan att fästa på något speciellt sätt?
 
alebo611 alebo611 skrev:
"Upplag", betyder det att endast lägga virket ovanpå utan att fästa på något speciellt sätt?
jag tänker att det vore möjligt. Så klart med papp mellan. Men hur ska altanen i övrigt byggas, spännvidd. Höjd över mark?
 
O olofh skrev:
jag tänker att det vore möjligt. Så klart med papp mellan. Men hur ska altanen i övrigt byggas, spännvidd. Höjd över mark?
Ca 1 m över mark, med delvis stöd av en klippa. 3x5 m stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.