Jag upptäckte precis att en radiator i källaren börjat läcka. Det läcker mellan panelerna. Så att svetsa är nog svårt. Kan jag ha sådan tur att det finns nya radiatorer som passar? Som jag bara kan montera dit?
Vit radiator med synlig läcka och handduk på golvet i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har sett lenhovda. Är de ensamma om att saluföra den här typen av radiatorer? Eller finns det flera andra?
 
Nej det ska kunna funka med vilken som om det passar.
 
Kolla purmos sortiment.
 
Purmo compact har höjder 300, 400, 450, 500, 600, 900
CC måttet är höjden minus 50mm
 
Jag beställde Lenhovda från Rinkaby Rör. De har inte alla möjliga varianter men priset är ok. Trots att jag tyckte jag mätt noggrant så var det inte helt lätt att få dit kopplingarna men det berodde delvis på att rören var fastgjutna i betonggolvet och att jag är en klåpare. :)
 
Det här var lite lurigt. Lenhovda verkar ha vad jag behöver. Men den gamla radiatorn verkar vara någon slags specialbredd. Det bredaste måttet som Rinkaby har är 1200mm. Enligt lenhovdas hemsida ska det finnas 1300mm också. Men min radiator är ganska precis 1270mm.

Fast och andra sidan är det väl inte så noga med bredden. Det hade ju däremot varit smidigt om väggfästena hamnade på ungefär samma ställe som tidigare. Annars måste man ju öppna väggen och regla om.

Märklig nog anger inte Lenhovda måtten på infästningarna på sina MP panelradiatorer.
 
Det var inga fästen alls på det jag fick men det medföljde nya hakar som greppar elementet uppe och nere. Eftersom de kan sitta lite olika i sidled (inom rimliga gränser) så kan du nog sätta de nya fästena där de gamla satt.
 
Men det verkar ju finnas två olika fästen. Dels den där som greppar över och under Sedan sådana där linjalkonsoller eller vad de nu kallar dem.
 
Ja, det var inte lätt att få svar på det. Jag trodde jag skulle få såna fästen efter samtal med nån på Rinkaby men fick de andra.
 
Är det några uppenbara nackdelar med de där fästena som omfamnar uppe och nere. Syns de om man kikar längs väggen?

Det verkar ju onekligen vara en stor frihet när man monterar att inte behöva regla exakt där fästena ska vara.
 
Man ser ju de två små ”klorna” på ovansidan men det stör inte mig.

En annan sak med deras MP-radiatorer är att anslutningarna alltid sitter på innersta panelen medan på den du har sitter de mitt emellan. Kolla så att vägg-anslutningsmåtten inte skiljer sig alltför mycket. Du har säkert lite flex i rören i väggen så några mm hit o dit är nog inga problem.

Vill bara tillägga att allt jag skriver är baserat på mina erfarenheter av ett byte. Du kan ju kontakta lenhovda för att få mer info och tips på andra återförsäljare som kanske har med linjalfästen.
 
Jag har ett väldigt flex i mina rör. Detta får mig att fundera på att sätta dit en sektionsradiator istället. De är ju lite mer estetiskt tilltalande tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.