Hej!

För 1,5 år sedan skulle hantverkare installera duschvägg och handdukstork hos oss och orsakade sprickor i marmorplattor samt skadade en gipsvägg i hallen. Skadorna har fortfarande inte åtgärdats och vi vet inte vad vi ska göra. Företaget påstår nu också att lagningen kan bli väldigt synbar då både nyans på plattor och fog skulle skilja sig. De tar flera månader på sig mellan varje svar och vi vet inte vad vi ska göra. Går det att få ersättning istället? Hur bär vi oss åt?

Mer detaljer
I augusti 2019 så köpte vi handdukstork och duschvägg på Bauhaus med tillhörande installation. Bauhaus anlitade [företaget] via svensk installationspartner, som kom och skulle installera duschväggen och handdukstorken.

Duschväggen installerades först av hantverkare 1. När han bar in den i lägenheten slog han i gipsväggen i hallen och orsakade ett jack i gipset (skada 1). Hantverkare 1 noterade att väggen i vårt badrum är kaklad med marmorplattor, och han behövde därför använda diamantborr. Efter installationen lämnade han den borren till oss för att ge till nästa hantverkare som skulle installera handdukstorken.

När hantverkare 2 kom för att installera handdukstorken visade vi diamantborren för honom och berättade om att den behövs för att borra i marmorplattorna. Hantverkaren tackade nej till detta och sa att han hade egna borrar. När han var klar visade det sig att han hade orsakat flera sprickor i två av marmorplattorna (skada 2). Han spacklade över jacket i hallen med vanligt spackel, och sa att vi skulle höra av oss till [företaget] om att få det målet.

Vi har sedan dess försökt få skadan åtgärdad av [företaget] , vilket har dragit ut otroligt mycket på tiden. Det senaste meddelandet vi fick av dem var i mars i år (2021, ca ett och ett halvt år efter skadorna) då de sa att de tror att de behöver slipa ner marmorplattorna för att byta ut dem, men att de tror att det kommer skilja i nyans mellan både de marmorplattor de sätter in och de befintliga, och den nya fogen de sätter in och den gamla. Lagningen kan alltså göra att det ser värre ut än vad det gör med sprickorna. De hävdar att sprickorna i marmorn inte påverkar fuktspärren, och därför är främst kosmetiska. I det senaste meddelandet skulle de införskaffa nya marmorplattor så att vi kan se hur mycket det skulle skilja men de har inte återkommit efter det.

Vi vet inte vad vi ska göra. Det tar så mycket tid och energi från oss att höra av oss till dem medan det fortsätter dra ut på tiden. Det finns flera mailtrådar med dem med ca 50 meddelanden över 1,5 år och de har fortfarande inte åtgärdat varken skada 1 i hallen eller skada 2 i badrummet. Vi bestred fakturan redan när skadan inträffade så vi har inte betalat för arbetet (dock har vi betalat Bauhaus för duschväggen och handdukstorken), men skadan i marmorplattorna överstiger i vår mening kostnaden för installationen (badrummet var nästan helt nytt när installationen/skadan skedde).

Om det är sant som det säger att det inte är risk för fuktskada och att lagningen kan göra situationen värre, vill vi hellre få ersättning för skadan istället. Men hur mycket kan vi begära och hur gör gör vi det?
 
Hej! Tack för tipset. Finns det andra som har varit med om liknande saker? Vi funderar på att ta in en offert från andra hantverkare för att se vad de skulle ta för att åtgärda det
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.