T
Jag ska bygga ett förråd/gästrum. Huset ska vara på 30 kvm. Ca 7,2x4 meter.

Nu tänkte jag köpa in maskinspik till mitt projekt och undrar vilka dimensioner på spik jag ska välja?
Jag använder en Paslode IM90

Väggpanelen sätta i 45x95 reglar
Taket består av 190x220 reglar
20 mm råspontsluckor
25X34 bärläkt.

Vilka dimensioner på spik skulle ni välja?
 
T
Ingen som vet vad jag bör använda?

Min tanke var att använda 90mm till panelen och 75mm till läkten. Vad tror ni om det?

Sen funderar jag på vilken typ av spik. Finns varmförzinkad på proffsmagasinet för 122kr för 1200. Sen har vi Paslode och Essve andra märkesspik. Vad är att föredra?
 
2,5ggr tjockleken av virket brukar vara regeln, så 20mm panel går med 65x2,8mm spik. Läkt bör sättas med 75x2,8och stomme ska sättas med minimum 90x3,1
Proffmagasinet ja...Finns bra saker på jula med!

Gaspistoler just brukar vara lite tröga,spec till att sätta stomme med om jag minns riktigt. Måste trycka,vänta,skjuta och då är man sällan kvar på strecket. Antingen se till att vara 2 st en håller en skjuter eller så nästa fast med liten skruv och sen skjuta när allt är klart. Brukar skruva med billigaste trallskruven 55mm från jula

Fjuttig bärlakt, vad ska du ha för tak?
 
T
Tack för tipset.
Vad skulle du rekommendera för spik få? Är det stor skillnad på fabrikaten?
Om någon har 34 graders spik som ni vill sälja så skicka PM.

Googlade bärläkt. Och där rekommenderades de 25x36. Såg att jag skrev fel förut. Det är 25x36 jag beställ. Både som bärläkt och ströläkt. Jag ska ha takpannor. Funkar inte den dimensionen då?
 
Redigerat:
Du behöver inte stirra dig blind på fabrikaten.
Däremot behöver du lite olika spikar som är rätt för just de momenten ni ska göra.
T ex används inte 90mm för å sätta panel utan en kamgängad panelspik.

här finns en del att läsa om detta. https://www.guidecenter.se/.
Där kan man klicka sig fram till vad det är man ska göra å sen få förslag på lämplig spik enligt AMA.
Det kan vara så att just det företaget inte har spik med den vinkeln din pistol har men du får fram rätt typ/diameter/längd.

Läkten tycker jag du ska gå upp till 25x48(50)
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Tack för tipset.
Vad skulle du rekommendera för spik få? Är det stor skillnad på fabrikaten?
Om någon har 34 graders spik som ni vill sälja så skicka PM.

Googlade bärläkt. Och där rekommenderades de 25x36. Såg att jag skrev fel förut. Det är 25x36 jag beställ. Både som bärläkt och ströläkt. Jag ska ha takpannor. Funkar inte den dimensionen då?
25x36 funkar fint!

Jag har använt Essves och Gunnebos maskinspik, inga konstigheter, enligt mig. (y)
90mm spik till stomme.
75 eller 60 till panel.
75 till läkt.

Ska inte vara några som helst problem med gaspistol.
Har spikat ett helt garage och lite till med en sån. :cool:
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Klart det kanske går med 25x36 som bärläkt , men för att spara några kronor skulle jag inte göra det! Förövrigt bökigt gå på taket och vara rädd för att man knäcker läkten under tiden man bygger

www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/laktning/

25x48 är rek enl träguiden som har koll.
Dom tak jag byggt har vi oftast använt grövre dimensioner än det. typ 36x48 eller 36x70.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ammer/bandade-spik/bandade-tradspikar-362110/
Där har du alla 3 dimensioner du behöver, nog för att du egentligen klarar dig med 75 och 90 mm spik
Inget fel med den spiken, den gör jobbet
Finns även bra vinkelbeslag du kan köpa till takreglarna för att göra det lättare
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.