Anticimex var hemma hos mig för ett par dagar sedan för inspektion och påpekade att brandsläckaren behövde bytas ut, se bild på manometern. Nålen är precis på gränsen mellan grönt och rött.
Manometer på en brandsläckare med visaren mellan grönt och rött område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde en ny från Netonnet, och den anser jag är nära gränsen mellan grönt och rött. Är den nya dålig så att jag ska reklamera den? Tänker att nålen borde peka rakt upp på strecket när den är ny?

Manometer på brandsläckare visande nålen på gränsen mellan grönt och rött område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Pilla58 Pilla58 skrev:
Anticimex var hemma hos mig för ett par dagar sedan för inspektion och påpekade att brandsläckaren behövde bytas ut, se bild på manometern. Nålen är precis på gränsen mellan grönt och rött.
Rött till höger är för högt tryck och rött till vänster är för lågt tryck. Den är alltså snarare överfylld. Skulle vilja påstå att det är helt normalt att den ligger i övre delen av den gröna skalan. Flera av våra gör det iallafall.

Menade Anticimex att du borde byta ut den pga detta?
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Trycket varierar med temperaturen, så det kan skilja lite även på samma släckare beroende på när man kollar. Är släckaren tät så sjunker inte trycket. Är den skadad så tar det inte lång tid innan det inte är något tryck alls i.

Men jag skulle gärna vilja veta på vilka grunder Anticimex dömde ut din förra släckare.
 
  • Wow
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Jag var fel ute, förlåt Anticimex............ När jag läste protokollet från dem så stod det faktiskt att brandsläckaren bör bytas pga av att den är 15 år gammal. Är den äldre än 10 år rekommenderas alltså att skaffa ny.

Tack ändå ni som svarade!
 
Ja man tycks ju inte längre få 10 år gamla släckare provtryckta och renoverade i Sverige av någon idiotisk orsak.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.