Köpte en 10l Tesy varmvattenberedare till attefallshuset. Funkade bra hela våren och sommaren och i oktober stängde jag av den. Stängde av ingående vatten till vvb och tömde genom att öppna kranen. Troligen låg lite vatten kvar i den men temperaturen går inte under 0 grader i huset. Nu när vi skulle sätta på den så är den stendöd och jag ska reklamera. produkten har fått goda recensioner och är konstruerad för ”lång livslängd”.
Gjorde jag något fel för att produkten inte går att starta mer?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...varmvattenberedare/varmvattenberedare-436052/
 
Hmm, startar inte? Är den helt stendöd eller värmer den inte? Kanske är ett enklare fel.. Får den ström?
 
Dwn lyser inte med on knappen
 
Får den ström?
 
Ja, testade med förlängningskabel från annat uttag
 
Kolla säkringen till vvbn i normcentralen och sedan om överhettningsskyddet i vvbn har löst ut. Återställs oftast med ett hårt tryck på en knapp motsv alt mha ett verktyg typ plattmejsel.
 
Normcentral?
 
R Rolle85 skrev:
Normcentral?
Proppskåpet. Har du inte ett separat i Attefallshuset?
 
Det är proppskåpet på bilden som sitter i attefallshuset
 
R Rolle85 skrev:
Det är proppskåpet på bilden som sitter i attefallshuset
Bild?
 
Elcentral med öppen dörr som visar säkringar och automater, installerad på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har inte råkat bränna vvb:en genom att sätta igång den utan vatten i?
Den kanske har en egen säkring inbyggd också?
 
"Termostaten har en inbyggd säkerhetsanordning mot överhettning, som slår av strömmen, när temperaturen på vattnet når värden, som ligger utanför det normala. Om denna anordning aktiveras, ska du kontakta en auktoriserad tekniker."

Gäller för större modeller, kanske även denna?
 
"När en beredare inte värmer, man får ingen ljus indikering på utsidan så är det vanligaste felet att termostaten har löst ut, det åtgärdar man enkelt genom att montera bort plastkåpan på beredaren undersida, och med hjälp av spetsen på en penna trycka in knappen på termostaten igen, OBS glöm inte att koppla ifrån strömmen! Se kort beskrivning nedan:" Steg-för-steg instruktion för att återställa termostat på beredare, med penna och borttagen plastkåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade jag efter en snabb googling...
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Hej igen, jag får tacka er så mycket för god hjälp! Insåg att det gick att lossa fronten på vvb och där under fanns en liten anordning med en liten liten röd knapp som gick att trycka in. Då gick vvb igång
Manualen visar inte ens att denna anordning finns eller att fronten går att öppna.

slutet gott!
Varmvattenberedare med borttagen frontpanel som visar interna komponenter och en röd knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat på en varmvattenberedare med en synlig röd återställningsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.