Hej,
För 1 år sedan har jag flyttat in i ett hus där förra ägaren byggde ut ett uterum (isolerad) med takfönster, plåttak (ytterst), golvvärme (vattenburen) och kamin år 99' ca.
Innan jag flyttade in så har huset stått tomt tydligen i ca 1-2 år.

Nu till problemet, se bilderna.
Som man ser så är det utan tvekan vatten som orsakar dem märken på takfönster balkarna, men osäker på orsaken. Känns som kondensproblem, och känns som något som hänt sedan huset varit tomt. När jag flyttade in förra året så var det inte så markant problem.

Övrig info:
Har inte använt uterummet under förra vintern då jag inte är så nöjd med uppvärmningen. Golvvärmen orkar inte hålla värmen, och kaminen är inte riktigt smidigt på vardagar.

Jag tror att problemet kan vara kondens i taket då uterummet kan bli både riktigt varmt och riktigt kallt..
Kan ni snälla hjälpa mig och ta reda/fastställa på orsak och åtgärd?
Tack så länge

Hälsningar
 
  • Vattenskador på träbalk under takfönster i uterum, tecken på kondensproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med vattenskador och mörka märken kring takfönstrets balkar i ett uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskador på träbalkar vid takfönster i ett uterum, misstänkt kondensproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskador på träbalkar under takfönster i uterum, möjlig kondensbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något gott råd?
 

Bästa svaret

Det var ingen kondens utan läckage från fönstren. Åtgärdat med taktätningsmassa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.