Claes Sörmland
Om stödmuren följer detaljplanen måste grannar inte tillfrågas. Eller är den nya muren en planavvikelse?

Man sökte just bygglov hus bredvid min tomt och eftersom de följer detaljplanen så tillfrågades jag inte.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om stödmuren följer detaljplanen måste grannar inte tillfrågas. Eller är den nya muren en planavvikelse?

Man sökte just bygglov hus bredvid min tomt och eftersom de följer detaljplanen så tillfrågades jag inte.
Om du har rätt Claes i att kommunen krävt att stödmur byggs och fylls. Dvs markhöjning. Så blir altanen istället ett trädäck. Men konstruktionen blir ju idiotisk ifall reglarna som bär är fästa i berget.
Du menar alltså att grannen nu skall gjuta fundament innanför muren och fästa i "trädäcket" för att sedan plocka bort befintliga reglar, och fylla.
Då gör man väl det innan man staplar upp stödmuren?
Eller grannen kanske gillar att gjuta i totalt mörker.
Det luktar ända hit om detta bygge/denna byggnadsnämnd.
 
Claes Sörmland
P patriklarsson skrev:
Om det står i det nya bygglovet att marken ej behöver fyllas, varför tillfrågas då inte TS av kommunen iom att en fortfarande bygglovspliktig altan är uppförd utan markhöjning?
TS anger att stödmuren ska bakfyllas i trådstart. Grannen har fem år på sig att bygga klart, t ex fylla eller förstärka muren.
 
Claes Sörmland
P patriklarsson skrev:
Om du har rätt Claes i att kommunen krävt att stödmur byggs och fylls. Dvs markhöjning. Så blir altanen istället ett trädäck. Men konstruktionen blir ju idiotisk ifall reglarna som bär är fästa i berget.
Du menar alltså att grannen nu skall gjuta fundament innanför muren och fästa i "trädäcket" för att sedan plocka bort befintliga reglar, och fylla.
Då gör man väl det innan man staplar upp stödmuren?
Eller grannen kanske gillar att gjuta i totalt mörker.
Det luktar ända hit om detta bygge/denna byggnadsnämnd.
Det står i trådstart att bygglovet omfattar fyllning bakom muren.

Jag har ingen aning om hur grannen tänker lösa det med jag ser ett tiotal enkla lösningar redan nu om jag var grannen. Vi behöver inte lösa det i de här tråden utan tar det när grannen startar en tråd om hur få tillräcklig bärighet på sin mur för bakfyllning. Förhoppningsvis finns lösningen så småningom i grannens kontrollplan.
 
P patriklarsson skrev:
Nej läs från början. Det fanns ett bygglov på stödmur/markhöjning. Den är aldrig gjord.
Dock om detta hade gjorts, kan man ev ha trädäck ut mot TS fönster, därmed har du rätt i att slutresultatet utseendemässigt är detsamma.
Men säkerhetsmässigt är ju detta katastrof.
Man kunde sökt bygglov på bara en hög altan om TS godkänt men det vill han ej. Så man går runt regelverket genom att söka lov på stödmur men ändå bygga en altan, som beslutas rivas, så man söker ett nytt bygglov på stödmur och kommunen frågar då ej grannen. Trots att altanen står kvar. Så byggs ingen stödmur som har någon bärighet.
Om det står i det nya bygglovet att marken ej behöver fyllas, varför tillfrågas då inte TS av kommunen iom att en fortfarande bygglovspliktig altan är uppförd utan markhöjning?
M Michael_w skrev:
Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4
”Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.”
 
Visst kan man istället för att gräva ner plintar, hänga de under altanen/trädäcket och fylla upp underifrån. Skulle dock tro att det kan sätta sig något sedan
Blir intressant att följa denna grannes 5åriga projekt.
Dock skall trädäcket ej användas innan slutsamråd är färdigt. Så blir ju tråkiga år..
 
M Michael_w skrev:
De fick bygglov för kanske 5 år sen. Denna byggdes inte då utan en stor altan smälldes upp längs tomtgränsen på 4-5 höjd på högsta stället (utanför vårt vardagsrumsfönster).

Sommaren 2020 byggdes störmuren efter att de fått rivningsbeslut på altanen. Den muren byggdes inte enligt den ursprungliga planen vilket uppdagades när lantmäteriet varit här och mätt, utan ett bygglogsansökan i efterhand fick göras vilket blev godkänt igår.
Till Krille-72
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om stödmuren följer detaljplanen måste grannar inte tillfrågas. Eller är den nya muren en planavvikelse?

Man sökte just bygglov hus bredvid min tomt och eftersom de följer detaljplanen så tillfrågades jag inte.
Det där är intressant. Vad gäller egentligen vid bygglovsansökan? I min kommun får alla grannar chansen att överklaga trots att ansökan följer detaljplanen. Intressant att det inte gäller i din kommun. Hur ska man då kunna kontrollera så man anser att kommunen gjort rätt?
 
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det där är intressant. Vad gäller egentligen vid bygglovsansökan? I min kommun får alla grannar chansen att överklaga trots att ansökan följer detaljplanen. Intressant att det inte gäller i din kommun. Hur ska man då kunna kontrollera så man anser att kommunen gjort rätt?
Det är skillnad på grannehörande och att få del av beslutet.

I min kommun som följer PBL så hörs inte grannar för planenligt byggande. Helt enligt PBL. Sen när bygglovet är beviljat så informeras grannar om beslutet. Då kan man överklaga inom en viss tid. Så verkar det ha gått till i TS fall också. Av det drar jag slutsatsen att grannens nya mur är planenlig.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Claes Sörmland
P patriklarsson skrev:
Visst kan man istället för att gräva ner plintar, hänga de under altanen/trädäcket och fylla upp underifrån. Skulle dock tro att det kan sätta sig något sedan
Blir intressant att följa denna grannes 5åriga projekt.
Dock skall trädäcket ej användas innan slutsamråd är färdigt. Så blir ju tråkiga år..
Eller så kanske åtgärden görs redan i maj. Vem vet.
 
P patriklarsson skrev:
Till Krille-72
”Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd”

Det är inte helt solklart hur detta egentligen gått till. Citatet ovan är från TS #1. Jag tolkar det som att den nya bygglovsansökan för muren godkändes när altanen redan stod på plats. Altanen kom först. Sen byggdes stödmuren.
Det är det senaste bygglovet för muren som gäller. Alltså lovet som grannen fick när både mur och altan stod på plats.
När man byggde muren efter den första ansökan så byggde man fel.
 
  • Gilla
Fiskpinne
  • Laddar…
Förutsatt att grannen monterar justerbara plintar, tar dit en kranbil som lyfter altanen medans reglar demonteras och hålrummet efterfylls går det säkert att lösa detta.
Alternativt gjuta upp långa plintar på berget.
Annars blir nog lecakulor lite taskig grund för plintraderna.
Men med tanke på att det hade varit enklare att bygga rätt från början, slippa ev avgifter på omkring 40.000 som jag hört siffror på. Tror jag mer på att grannen ställer ut utemöblerna i maj och tar sig en fika, nöjd med sin nya "stödmur" som stödjer vad?
Så länge ingen anmäler kan hen ju fika i 5år iaf.
Därav besvaras också frågan varför man skall anmäla felaktigheter ^^.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är skillnad på grannehörande och att få del av beslutet.

I min kommun som följer PBL så hörs inte grannar för planenligt byggande. Helt enligt PBL. Sen när bygglovet är beviljat så informeras grannar om beslutet. Då kan man överklaga inom en viss tid. Så verkar det ha gått till i TS fall också. Av det drar jag slutsatsen att grannens nya mur är planenlig.
Ok. Jag uppfattade det som att TS aldrig fått någon information om bygglovet.
Jag missuppfattade ditt förra inlägg. Det var precis det jag menade att grannarna efter att bygglovet blivit beviljat får information och möjligheten att överklaga.

orkar inte leta bakåt i tråden men har för mig att jag läst att Ts aldrig fått information när bygglovet beviljades. Samtidigt tycker jag mig ha läst att Ts godkänd muren. Men det kanske var första bygglovet för muren?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Förutsatt att grannen monterar justerbara plintar, tar dit en kranbil som lyfter altanen medans reglar demonteras och hålrummet efterfylls går det säkert att lösa detta.
Alternativt gjuta upp långa plintar på berget.
Annars blir nog lecakulor lite taskig grund för plintraderna.
Men med tanke på att det hade varit enklare att bygga rätt från början, slippa ev avgifter på omkring 40.000 som jag hört siffror på. Tror jag mer på att grannen ställer ut utemöblerna i maj och tar sig en fika, nöjd med sin nya "stödmur" som stödjer vad?
Så länge ingen anmäler kan hen ju fika i 5år iaf.
Därav besvaras också frågan varför man skall anmäla felaktigheter ^^.
Muren borde rimligen hålla för lecakulor. För att slippa spruta in så mycket kulor kan grannen säker justera bygglovet så hen bara behöver fylla upp så mycket att altanen blir bygglovsbefriad. Estetiskt spelar det ingen som helst roll hur mycket eller lite eller med vad man fyller upp.

Om man nu leker med tanken att kommunen skulle påtvinga grannen att fylla upp med tex singel så får grannen förstärka muren om den i dagsläget inte håller för det. Vet inte varför många i tråden snöar in på att det ska vara just jord?
 
P patriklarsson skrev:
Förutsatt att grannen monterar justerbara plintar, tar dit en kranbil som lyfter altanen medans reglar demonteras och hålrummet efterfylls går det säkert att lösa detta.
Alternativt gjuta upp långa plintar på berget.
Annars blir nog lecakulor lite taskig grund för plintraderna.
Men med tanke på att det hade varit enklare att bygga rätt från början, slippa ev avgifter på omkring 40.000 som jag hört siffror på. Tror jag mer på att grannen ställer ut utemöblerna i maj och tar sig en fika, nöjd med sin nya "stödmur" som stödjer vad?
Så länge ingen anmäler kan hen ju fika i 5år iaf.
Därav besvaras också frågan varför man skall anmäla felaktigheter ^^.
Du menar att träplintarna måste bort och ersättas av tex. Gjutna plintar. Varför då?

”Annars blir nog lecakulor lite taskig grund för plintraderna”
Det är bara att låta konstruktionen vara som den är och spruta in lecakulor. Sen är det klart och alla är glada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.