Har renoverat badrum och toalett. Vi har inte gjort besiktning än och det är ca 7 dagar kvar tills fakturan löper ut. Vi hade till en början inte tänkt göra besiktning men vill nu som sagt göra det.

Så det kommer antagligen inte hinnas göra besiktning innan fakturan löper ut. Dessutom så har vi inte fått kvalitetsdokument för renoveringen än. Vilket besiktningsmannen vill gå igenom i samband med besiktning.

Om vi nu säger att besiktningsmannen hittar fel. Har entreprenören skyldighet rent juridiskt att åtgärda felen?

Tänker om man nu redan betalat så kanske de inte är så sugna på att åtgärda felen.
 
Du har rätt att reklammera. Men det är givetvis bäst att inte ha betalat innan.

En skapligt seriös firma åtgärdar även om du har betalat. Men det inte ovanligt att det blir väldigt mycket strul.

Finns det något du är tveksam över i utförandet, så kan du troligen få en del tips om du lägger upp en tråd med bilder i badrumsdelen här. Utlåtanden där ersätter givetvis inte en besiktning, men får du indikationer där om problem, så kan du avvakta med betalning tills du får det ordentligt kontrollerat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du har rätt att reklammera. Men det är givetvis bäst att inte ha betalat innan.

En skapligt seriös firma åtgärdar även om du har betalat. Men det inte ovanligt att det blir väldigt mycket strul.

Finns det något du är tveksam över i utförandet, så kan du troligen få en del tips om du lägger upp en tråd med bilder i badrumsdelen här. Utlåtanden där ersätter givetvis inte en besiktning, men får du indikationer där om problem, så kan du avvakta med betalning tills du får det ordentligt kontrollerat.
Jag startade tråden nedan tidigare ikväll gällande själva utförandet. Eftersom det ser så slarvigt ut så är jag nojjig att de slarvat på fler delar. Denna tråden skapade jag först och främst för den juridiska aspekten.

https://www.byggahus.se/forum/threads/nyrenoverat-badrum-asikter.414621/
 
A
Om det finns en överenskommelse att kvalitetsdokument (och ibland bilder) ska lämnas så skulle jag gjort följande:

- Kontakta hantverkaren och fråga var kvalitetsdokumenten är, säg att du behöver den senast dag X
- Informera att du är orolig kring följande saker.... och att du bett om en besiktning men kvalitetsdokumenten krävs för besiktningen

Boka sedan in besiktningspersonen omgående


Om du nu inte får kvalitetsdokumenten vid dag X kan du skjuta fram betalningen med hänvisning att de inte uppfyller kontraktet.


Sedan måste jag ju tillägga att det tveklöst är ditt problem som inte agerat snabbare och fått fram någon som besiktigar, att vänta till sista veckan orsakar tidspress för dig om hantverkaren har uppfyllt sina åtaganden.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vad säger avtalet då, när skulle ni fått kvalitetsdokumenten och vad är det för förseningsvillkor vid sen betalning?

Jag skulle nog skyndsamt kräva att få kvalitetsdokumenten, sen betala huvuddelen i tid och meddela att resten hålls inne till efter besiktning.

Det är mycket möjligt att det skulle innebära ett avtalsbrott från din sida, men sannolikt är det bara lite straffränta som faller ut pga. det. En risk väl värd att ta om man vill ha pengar som påtryckningsmedel för ett eventuellt backjobb i mitt tycke.
 
R
A Ace83 skrev:
Har renoverat badrum och toalett. Vi har inte gjort besiktning än och det är ca 7 dagar kvar tills fakturan löper ut. Vi hade till en början inte tänkt göra besiktning men vill nu som sagt göra det.

Så det kommer antagligen inte hinnas göra besiktning innan fakturan löper ut. Dessutom så har vi inte fått kvalitetsdokument för renoveringen än. Vilket besiktningsmannen vill gå igenom i samband med besiktning.

Om vi nu säger att besiktningsmannen hittar fel. Har entreprenören skyldighet rent juridiskt att åtgärda felen?

Tänker om man nu redan betalat så kanske de inte är så sugna på att åtgärda felen.
Men alltså seriöst. Du har haft en entreprenör hemma som du misstror så pass att du tror att bara för att du betalar så åtgärdas inte fel.

Det är ju upp till dig att hinna med en besiktning om du bestämmer dig för en egen besiktning i sista stund.

Betala och gör din besiktning.
 
Har du inte tittat till under arbetets gång?
Det är då man brukar upptäcka slarv,vad får dig att tro att det är slarv nu när det är strax färdigt?
Har du ställt några frågor till entreprenören? Den kanske gladeligen förklarar allt det tekniska bara du frågar :)

Jag håller själv på med badrum och jag gör en hel del själv men medans jag har rörmokare osv hos mig så ställer jag massvis med frågor och dom förklarar och visar :)
 
T TheGame skrev:
Har du inte tittat till under arbetets gång?
Det är då man brukar upptäcka slarv,vad får dig att tro att det är slarv nu när det är strax färdigt?
Har du ställt några frågor till entreprenören? Den kanske gladeligen förklarar allt det tekniska bara du frågar :)

Jag håller själv på med badrum och jag gör en hel del själv men medans jag har rörmokare osv hos mig så ställer jag massvis med frågor och dom förklarar och visar :)
Jag har dokumenterat allt med bilder. Entrepenören gjorde också det. De ska komma idag och kolla på en del saker vi har frågor på.
 
T
Återkoppla till entreprenör att ni håller in betalning tills ni fått era kvalitetsdokument. Under tiden tar ni kontakt med en besiktningsman och bokar upp besiktning.
Skulle dokumenten hinna komma innan besiktning sker så avvaktar ni med betalningen tills besiktning skett, i värsta fall får ni en påminnelseavgift plus lite ränta på beloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.