Vi håller på att bygga hus och har en nivåskillnad mellan vår och grannens tomt på 3m.
1 m ligger på min tomt och 2 m på grannens tomt. Grannen har tänkt att slänta 2m höjdskillnad på 3,5 m.
Vilka krav gäller vad gäller släntning mellan tomter? Mitt garage kommer ligga på sidan mot grannen ( 1m från tomtgräns) så är mest orolig för att inte få massa vatten mot mitt garage pga av en för brant slänt
 
Claes Sörmland
Det finns inga regler specifikt för slänter utan hela lagstiftningen (jordabalken) bygger på att ni ska komma överens och lösa det tillsammans.

Vad gäller dagvattnet så hanteras det vanligen inom egen fastighet. Men dagvattnet kommer i praktiken att följa markens fall så dagvatten kommer att rinna ner på din tomt om ni inte hindrar det. Se till att grannens tomt inte sluttar mot slänten, då blir det mycket vatten.

Vanligen lägger man ett rejält grusdike (öppet dike i lantligare lägen) nedanför slänter/backar så att dagvattnet kan hanteras. Om slänten är full av växtlighet så stoppar det också dagvatten sommartid, rötterna håller jorden lycker så att vattnet kan ta sig ned. Det hindrar också erosion. Vintertid och vid snösmältningen hjälper inte växtlighet för att infiltrera vattnet. Slänta inte med lera utan med grus-sandigt material eftersom lerslänter inte tar emot vatten bra.

Stödmur är alternativet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.