Ska bygga en kaninbur till 2 dvärgvädur till vår lilla tomt i vårt radhus.

någon som har tips på bygge? Ska man har en större del ”inne” eller är risken att det blir för kallt. Kanske man får bygga ett litet hus där inne?

Eller ska man ha en större utedel med nät. Upphöjt då såklart i samma nivå.

tanken är att ha en trappa ner till vår gräsmatta med tillhörande liten uteplats. De gillar ju att skutta i snö också men ska man ha en lucka där så man ändå kan stänga till vid vintern.

skicka gärna med en bild om ni har eller andra tips, mått, vad som. Är tacksam för alla tips, stora som små
 
  • Gilla
Riger
  • Laddar…
A
D Daggen79 skrev:
Ska bygga en kaninbur till 2 dvärgvädur till vår lilla tomt i vårt radhus.

någon som har tips på bygge? Ska man har en större del ”inne” eller är risken att det blir för kallt. Kanske man får bygga ett litet hus där inne?

Eller ska man ha en större utedel med nät. Upphöjt då såklart i samma nivå.

tanken är att ha en trappa ner till vår gräsmatta med tillhörande liten uteplats. De gillar ju att skutta i snö också men ska man ha en lucka där så man ändå kan stänga till vid vintern.

skicka gärna med en bild om ni har eller andra tips, mått, vad som. Är tacksam för alla tips, stora som små
Jag har 3 olika stora burar.
Ska ta bilder ikväll.
byggda med konstruktions plyfa..
 
A
Två hemmabyggda kaninburar ute i snö med en kanin synlig i en av burarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hembyggda kaninburar utomhus med tak, bredvid ett rött hus och en barnlekplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handbyggd kaninbur utomhus med öppen botten, mot röd lada och snöfläckar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa burar är de jag har byggt i år, eller ja 2 av dem. den tredje byggde jag i fjol.
Men sedan blev det fler kaniner.. alla bor ute året om.
förutom en som bor inne med oss.. den är ett återtag och väldigt speciell kanin...
Går på låda och bajsar mm..
 
grymt gjort!

har de någon avskild bo del? Hur hög är den?
Hur bredd och djup har du byggt?

bra att kunna spåna med all input jag kan få:)

[
QUOTE="Maskintok, post: 4187458, member: 433451"]Visa bilaga 507154

Visa bilaga 507153

Visa bilaga 507152

Dessa burar är de jag har byggt i år, eller ja 2 av dem. den tredje byggde jag i fjol.
Men sedan blev det fler kaniner.. alla bor ute året om.
förutom en som bor inne med oss.. den är ett återtag och väldigt speciell kanin...
Går på låda och bajsar mm..[/QUOTE]
 
A
D Daggen79 skrev:
grymt gjort!

har de någon avskild bo del? Hur hög är den?
Hur bredd och djup har du byggt?

bra att kunna spåna med all input jag kan få:)

[
QUOTE="Maskintok, post: 4187458, member: 433451"][bild]

[bild]

[bild]

Dessa burar är de jag har byggt i år, eller ja 2 av dem. den tredje byggde jag i fjol.
Men sedan blev det fler kaniner.. alla bor ute året om.
förutom en som bor inne med oss.. den är ett återtag och väldigt speciell kanin...
Går på låda och bajsar mm..
[/QUOTE]

De är skiva 1200*250*12mm.
har för mig att de är 80cm höga.
60 cm djupa. 2.5m långa.
Den ena buren har 3 lägenheter, de andra har 2.
brukar sätta 2 reglar så man kan dra ut mellanväggen om man vill.
alla burarna är lackade med båtlack 4 gånger. det går även bra med gjut plyfa, men den är dyrare.. lacken är billig.
 
Det finns minimimått på bur och bolåda som du inte får gå under om du har kaniner, men de är verkligen pyttemått och kaninerna kommer uppskatta om de får bo större. Du måste även ha en hylla eller dylikt som kaninen kan hoppa upp på eller gömma sig under.

Är inte helt med på vad du menar med "inne", är kaninen ute året om kommer den sätta en tjock vinterpäls. Då får du INTE ta in kaninen eftersom den då kan få värmeslag och dö. Däremot måste du ha en bodel som kaninen kan boa in med förslagsvis halm. Den bör inte vara isolerad, det kan till och med bli dumt att isolera den eftersom kaninen som sagt kommer få en tjock päls av sig själv men den skall vara konstruerad så att det inte drar rakt igenom den. En låda med en öppning går fint men ställ den så att det inte drar kalla vindar rakt in.

Ha någon form av höhäck, nånting att lägga höet i. Då minskar du risken att kaninerna kissar/bajsar i det och det håller sig fräscht längre. Jag använder själv gamla trådkorgar från en garderob som jag delat på mitten. Har även använt Ikeas påssamlare i plast men den är mer gnagvänlig än trådkorgarna.

Ställ gärna in en låda kaninerna kan ha som bajslåda, de flesta kaniner jag har haft har gått på låda. Om du väntar med att ställa in den tills du ser vilket hörn som brukar användas så kan du ställa lådan där efter ett tag, då brukar kaninerna fortsätta att använda lådan. För tillfället har jag bara en enda kanin kvar, han är så renlig att på en vecka hamnar det bara en eller möjligtvis två pluppar utanför lådan så det är synnerligen snabbstädat. :)

Placera helst inte buren i stekande solsken på sommaren, kaniner är egentligen grynings- och skymningsdjur som gömmer sig under jorden när det är för varmt mitt på dagen och de tål värme ganska dåligt. Går det inte att undvika kan man hänga en trasmatta eller nåt över buren så att kaninen i alla fall slipper få solen rakt in.

Gärna så stor bur som det går som sagt. Jag har gotlandskaniner som är större än dvärgvädurar men mina burar är ca 3 meter långa så det går att skutta ordentligt och de behöver inte vara fast i en bur som det inte går att skutta flera hopp i.
 
  • Gilla
Juliabrink och 6 till
  • Laddar…
A
haft kaniner i ca 25 år......
En bor inne året om.
Resten ute.

Det går utmärkt att bygga bodel och hyllplan i samma konstruktion.
En rejäl låda bara.
med en bra ut/ingång och ett bra hyllplan.
gärna foderkorg och hökorg för att undvika urin och bajs i maten.
halva bohaget bör var vindtätt och isolerat.

Dessa kaniner är dvärgvädur...
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
A
jordbruksverket säger väl runt 0.5 m2 per kanin, och 0.7 m2 per avelshona..

Så bygger du med hela skivlängden så är det lugnt, och halva bredden.
 
  • Gilla
Lemmy7
  • Laddar…
har du möjlighet att ta ett kort imorgon på din bo del.

jag trodde man skulle avskärma precis där gallret är med en vägg så det fanns ett lite större område som var inomhus. Och där inne bygga en bolåda. Men då ska man bara ha en bo låda i buren utan en extra skydds vägg?:)

Hoppas jag är inte för förvirrad i min fråga

Maskintok skrev:
haft kaniner i ca 25 år......
En bor inne året om.
Resten ute.

Det går utmärkt att bygga bodel och hyllplan i samma konstruktion.
En rejäl låda bara.
med en bra ut/ingång och ett bra hyllplan.
gärna foderkorg och hökorg för att undvika urin och bajs i maten.
halva bohaget bör var vindtätt och isolerat.

Dessa kaniner är dvärgvädur...
 
A
D Daggen79 skrev:
har du möjlighet att ta ett kort imorgon på din bo del.

jag trodde man skulle avskärma precis där gallret är med en vägg så det fanns ett lite större område som var inomhus. Och där inne bygga en bolåda. Men då ska man bara ha en bo låda i buren utan en extra skydds vägg?:)

Hoppas jag är inte för förvirrad i min fråga
Det räcker med att göra ett bo inne i själva buren. som de kan sitta ovanpå.
Och krympa in i när det blir kallt eller otrevligt.
Jag gjorde det enkelt.
Samma bredd ungefär som buren, sedan 30 cm djup och 25 cm högt.
klart att jag tar bilder imorgon (y)
 
Har precis snickrat ihop ett hägn till vår familjemedlem.
Han såg nöjd ut idag då han hoppade runt.

Måtten är 1,5x1,5 och hyllan är 1,5x0,4. Huset gjorde vi 0,5x0,4 och hålet blev 127mm i diameter.
Om du vill se fler bilder kan jag ordna det imorgon.
(Inte helt klart på bilderna)
Hemmagjort djurhägn med träram och nät, innehållande en hylla och ett litet hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmasnickrat djurhägn av trä och nät med inbyggd hylla och hus, omgiven av grus och gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Soddy och 3 till
  • Laddar…
B
Kan bidra med mitt bygge förra året. La in 5cm cellplast i väggarna, golv, tak för säkerhetsskull men de satt mer ute än inne . Hade över en glaslucka från en tv bänk som gjorde att de fick in lite ljus. däruppe.

Delvis uppbyggd träkonstruktion för husdjur med cellplastisolering på en träaltan vid ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion av byggprojekt med OSB-skivor på solig träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggt trähusprojekt på trädäck med isoleringsmaterial och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hemmabyggt isolerat djurhus med vit sidopanel, vågigt tak och en glaslucka från en TV-bänk för ljusinsläpp, beläget på ett snöigt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord djurkoja med cellplastisolering, öppen dörr och glaslucka för ljusinsläpp, står i snöklädd trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ilvemarken
  • Laddar…
A
B Wolverine_81 skrev:
Kan bidra med mitt bygge förra året. La in 5cm cellplast i väggarna, golv, tak för säkerhetsskull men de satt mer ute än inne . Hade över en glaslucka från en tv bänk som gjorde att de fick in lite ljus. däruppe.

[bild][bild][bild][bild][bild]
vilka fina byggen..
Då vill inte en annan lägga upp fler bilder..
mina byggen har bara tagit någon timme..
:cool::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
E
Tänk på att ordna så utomstående inte kan öppna buren nattetid, det finns gott om sjuka individer där ute.
 
A
E Elektra skrev:
Tänk på att ordna så utomstående inte kan öppna buren nattetid, det finns gott om sjuka individer där ute.
Jo det var ju någon som släppte ut 2 kaniner i staden ca 2.5 mil härifrån.. de köpte en ny kanin av frugan...

våran lilla inne kanin...
Vit inomhuskanin som hålls av en person, med en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ungarna döpte honom till marsipan...
Jag tyckte milky var bättre....
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.