Mikael_L
kent66, jag tror att den springande punkten är främst om du har möjlighet att få ström från skilda faser (L1, L2 och L3). Om du har den möjligheten och kopplar de olika lasterna till olika faser så behöver du inte gå upp i dimension på noll-ledaren. Men om strömmen tas från samma fas (fast olika säkringar) då måste nollan upp rejält i dimension. Om det ens är tillåtet med t.ex. 2x2,5mm2 matning och sen 6mm2 i retur (nolla) kan jag dock inte uttala mig om.
 
Mikael_L
Och nu läser jag om din första post, där har du tydligt skrivit att du har 3-fas, så då måste ju alternativ 1 fungera, nollan kan vara samma dimension.
Om elektrikern lägger till en nolledare och monterar ett uttag så är det väl klart.

Och ibland blir jag irriterad på folk som inte läser tidiga posts innan dom börjar skriva *skäms* (fast jag hade läst det, men glömt förutsättningarna)
 
FlyFear skrev:
Oj oj oj, vad alla rör till det. Snart slutar man ju att förstå själv.

Det du behöver fram till dosan är 5st "trådar" 3st fasledare a 2,5mm2, 1st Neutralledare (nolla) a 2,5mm2 och 1st skyddsledare (jord) a 2,5mm2.

Finns det så har du några alternativ att välja mellan, ansluta fast, montera uttag, eller ett av varje.

Jobbet ligger nog i att få fram en nolla om det inte finns där redan. För egentligen så får man inte montera ett Perilex uttag utan att koppla in alla ledare i det. Men det är ju inte säkert att alla följer det.
Kan gå jätte lätt att ordna fram en nolla, eller så kan det gå sämre. Beror helt på förutsättningarna.

Kanske blev det lite klarare?
Jo jag raderade mitt tidigare inlägg, prototypen skrev ju klart o tydligt att

"Hur du än belastar de tre faserna så blir det ALDRIG mer än strömmen i en fasledare i nollan. "

sorry, de va jag som rördeihop de,då är de som dalle skrev fån början då
och som jag själv hoppats på
 
Men det är en farlig "sanning", ty för laster med mycket övertoner kan det bli betydligt mycket mer ström i nolledaren än i fasledarna.

Som vanligt när det gäller el gäller det att veta när man kan lita på det man "vet". I hushållssammanhang är det du skriver rätt. I kontor eller industrier är det inte alls säkert det går att förlita sig på.
 
FlyFear skrev:
Det du behöver fram till dosan är 5st "trådar" 3st fasledare a 2,5mm2, 1st Neutralledare (nolla) a 2,5mm2 och 1st skyddsledare (jord) a 2,5mm2.

...

Kanske blev det lite klarare?
Redan nämnt på några ställen men skadar inte att upprepas, bra!

Beroende på placeringen av häll kontra ugn kan man även överväga separat matning till ugnen (som jag skrev ovan). Tror trådskaparen har bra koll nu på vad som behöver göras och kan ta upp diskussionen med sin elektriker.
 
Peters:

Jo jag vet om den 3:e övertonen men tråden började med en spis. Nu går ju den switchade världen mot mera faskompensering med cosfi på 0.99 och då försvinner mycket av den 3:e övertonen, men visst det är ett problem.

Att sitta och beräkna installation för kontor och industri är ju vanskligt, hur ser verksamheten ut om 5 år? Det kan vara helt annan sorts verksamhet än det ursprunligen var tänkt till. Har man då snålräknat på allt är det kanske bara att börja om med en ny installation men det skrev du ju.

FlyFear, det brukar bli rörigt (ordvits) med fast installation när någon någonstans har läst om en typ som vände föreskrifterna bakochfram och läste mellan raderna.

Det är nog som gravedigger skriver, med lite räkning så kanske skyddsjorden kan vara 1,5 mm2 men nu var visst inte det problemet, nollan saknades.

Genom att knyta på 2 nya ledare och dra ur 1 gammal så brukar det gå ganska bra att komplettera i befintliga rör. Det kanske till och med är så att man ska byta alla trådar pga ålder.

Prototypen
 
Jag läste precis om tråden från början och ser att det är nog är mitt fel att den hamnade så långt från den ursprungliga frågeställningen. Det jag ville få fram var att det inte nödvändigtvis behövde vara två faser. Två grupper på samma fas borde duga lika gott.

Ber om ursäkt och håller mig till ämnet i fortsättningen.
 
Det är "utflykterna" som är intressanta, Detta med skyddsjorden ska jag filosofera vidare med. Jag skulle vilja veta mer om utlösningsvillkoret, någon som vet om det finns på nätet.

Nu var det bara nollan som var problemet men vi har belyst det enorma slöseriet med koppar, 3:e övertonens problem, finessen med trefas, problem med att dra i ny tråd och märkning av elapparater.
Hoppaas bara inte moderatorerna stryper för fort.

Prototypen
 
dalle skrev:
Redan nämnt på några ställen men skadar inte att upprepas, bra!

Beroende på placeringen av häll kontra ugn kan man även överväga separat matning till ugnen (som jag skrev ovan). Tror trådskaparen har bra koll nu på vad som behöver göras och kan ta upp diskussionen med sin elektriker.
häll o ugn ska stå på samma ställe
 
Jag bugar o tackar för svaren

då ska de väl inte vara allt för mycket arbete med den nya installationen
 
S
Många tröttnar nog på mitt tjat om det här men för att djävlas ytterligare så krävs det även i detta fallet en trepolig säkring som bryter allpoligt samtidigt eller en jordfelsbrytare för att det ska bli godkänt.
 
Jag personligen tröttnar inte på ditt tjat utan uppskattar dina inlägg. Du är kompetent och vet vad du talar (skriver) om även om du är rätt kort i tonen i bland.
 
Sawsaw, det är ingen som tröttnar på något tjat här. Fortsätt bara!

Du bidrar med balanserade och kunniga inlägg hela tiden.
 
Men Sawsaw för att nu krångla till det och driva föreskrifterna till sitt yttersta, om Kent66 kopplar in både hällen och ugnen i samma perilexpropp så ska väl han slippa trepolig säkring och JFB? Ugnen och hällen skulle ju sitta tillsammans.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Men Sawsaw för att nu krångla till det och driva föreskrifterna till sitt yttersta, om Kent66 kopplar in både hällen och ugnen i samma perilexpropp så ska väl han slippa trepolig säkring och JFB? Ugnen och hällen skulle ju sitta tillsammans.

Prototypen
Samma perilexpropp?!

Det "normala" (vad jag skulle rekommenrdera) :) borde väl vara i detta fall vara att:

- dra fram den extra nollan
- sätta dit en kopplingsdosa där dessa fem kablar kommer ut
- ansluta ett perilexuttag för hällen till dosan och
- ansluta ett vanligt 16A uttag för ugnen till dosan

Och eftersom trefasen splittas på två apparater så ska det vara som sawsaw skriver, jfb eller gemensam säkring.

Precis så rekommenderade även en behörig i en annan "häll"-tråd för några månader sedan.

Det enda jag nog aldrig fick klart för mig var om man skulle dra fram alla tre faserna till perilexuttaget eller bara två av dem (de som verkligen används).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.