Fick nytt kyl/frys kombiskåp levererat idag och ser nu i manualen att ett avstånd på minst 3cm skall finnas på sidorna. Det är ett gammalt kök och kylskåpet har alltid stått inbyggt utan direkt luftspalt mellan skafferivägg på ena sidan samt en skiva åt andra hållet, alltså inga väggar i den bemärkelsen direkt. Bakom och under finns det luftutrymme samt över med ett ventilgaller. Vad tror ni, behöver man skapa luftspalt även åt sidorna för att inte skåpet ska ta skada? Det skulle ställa till stora bekymmer då det är en dörröppning på ena sidan så i princip behöver jag bygga om hela skafferiet på andra sidan för att lösa 3cm åt varje håll.
Kan tillägga att det gamla kylskåpet har stått på samma ställe i typ 20 år.
 
Borde vara lugnt men förvänta dig något högre elräkningen då de har svårare att bli av med värme.
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
Det kan jag leva med. Vore tråkigare om kylskåpet går sönder i förtid.
 
A
Det är inte bra försök att få 1cm i allafall.
Får du inte bort värmen där kommer kompressorn bara gå mer och mer tills den lägger av.
 
Hmm. ja jag får väl försöka fixa det. Det är väl 3-5mm på sidorna nu kanske
Googlar man lite så ser det ju iof vanligt ut att det inte finns luftspalt åt sidorna när man bygger in kylskåpen eller att man ställer kyl och frys dikt an mot varandra.
 
Ö öringen skrev:
Fick nytt kyl/frys kombiskåp levererat idag och ser nu i manualen att ett avstånd på minst 3cm skall finnas på sidorna.
Är det ett Samsung? De har på senare modeller angivit helt galna krav på ventilation, allt i jakten på lite lägre förbrukning. Enligt Samsung själva kan de byggas in på normalt sätt bara de har ventilation ovanför.
 
Det är ett husqvarna
 
Ö öringen skrev:
Det är ett husqvarna
Ok, samma där. Ventilation ovanför räcker. Har varit servicefall där tekniker vägrat garanti pga ingen ventilation på sidan men Electrolux/Husqvarna har bemött det från centralt håll och sagt att skåpen kan byggas in på traditionellt sätt. Verkstadsfolket ska även vara uppdaterade med nya direktiv.
 
Det låter ju bra. Man vill ju inte att garantin sätts ur spel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.