Vi är intresserade av en tomt som vi hittat. Det ingår Fjärrvärmeanslutning samt fri installation av i tomtpriset inräknad Fjärrvärmemodul.

Efter kontakt med Husleverantören vi är intresserad av fick vi följande priser:

Avdrag för att ej installera IVT 490 (11000:)
Installation av FXT (35000:)

Det skulle ge oss en ytterliggare kostnad av ca 24000 kronor.

Är det ett bra pris?
 
Svårt att säga. En FTX kostar ca 1.500 euro, sedan tillkommer att ventrören behövs dras litet annorlunda, så det beror på huset.
 
Jag tycker 35 000 låter som ett rimligt/bra pris. De agregat jag tittat på kostar mellan 16 och 23 000. Ventrör är inte billiga, det behövs ju grovt sett dubbelt så mycket, kostar nog nästan lika mycket som aggreggatet. Sen tillkommer arbetet.

Jag har själv fjärrvärme och en IVT och ångrar grymt att jag inte installerade FTX.

/fredrik
 
Personligen tycker jag att avdraget för frånluftsvärmepumpen låter ruggigt snålt... Den är värd betydligt mer.
 
Skit i att göra avdraget för 490n på 11.000 kr (för snålt avdrag från din säljare). Köp in bägge alternativen, sedan säljer du den helt oanvända 490n på Blocket. Tex här är en som säljer en för 28.000 kr. Även om du "tvingas" gå ner till 20' så gör du ju en vinst på 9000 kr!
Så hade jag gjort i alla fall.
 
Hej,
Vi sitter i samma sits som du Kalle, men vi har då fått bättre priser från vår husleverantör.

Vi väljer bort FLVP:en NIBE 360 och lägger till FTX. Alltså fjärvärme + FTX.

Tilläggskostnad 9000:-

Se till att din leverantör inte räknar med att installera fjärrvärmeväxlaren, för den står ju fjärrvärmeleverantören för, eller hur??
 
Efter lite förhandlande hamnade vi jämt upp... byte FLVP mot FTX system samt projektering......

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.