Har en 32 pem slang i energiborrhålet för att kunna pumpa upp vatten för trädgårdsbevattning. Han som borrade sa att man inte kan sätta backventi i hållet på grund av att ventilen kan skava kollektorslanget. Kan detta vara sant? Han sa att man kan sätta backventilen innan pumpen. Har köpt en hydroforpump från jula med max sughöjd 9meter men kunde tyvärr inte få upp vatten.Vattnet ligger på 7.5 meter djup. Den ger 8000liter vatten i timmen.
Har ni några tipser till mig?
 
Redigerat:
En slang ner i hålet, backventil vid hålet , då finns inget som kan skava sönder kollektorslnagen, vet du vilken nivå som vattnet står på i hålet, samt ev vad hålet kan ge i liter sett.
 
  • Gilla
Aminklippan
  • Laddar…
Och då kan nivån stanna där, lite vårt satt få tag i vattnet för pumpen med en back högt upp, men fungerar, du får fylla upp pumpen och slang med vatten i påfyllningen ( proppen på topp av pumpen ) hoppas det är nerförsbacken hålet. Starta pumpen, det börjar skvalpa i den( stopp ) fylla mer vatten , kan bli några varv för att få bort luften i den del som går ner i hålet, men skam den som ger sig, och hopps att inte nivån går under sugförmågan på pumpen.
 
  • Gilla
Aminklippan
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och då kan nivån stanna där, lite vårt satt få tag i vattnet för pumpen med en back högt upp, men fungerar, du får fylla upp pumpen och slang med vatten i påfyllningen ( proppen på topp av pumpen ) hoppas det är nerförsbacken hålet. Starta pumpen, det börjar skvalpa i den( stopp ) fylla mer vatten , kan bli några varv för att få bort luften i den del som går ner i hålet, men skam den som ger sig, och hopps att inte nivån går under sugförmågan på pumpen.
Tack så jättemycket för tipsen. Ska försöka igen. Har du någon bra tips om vilken pump ska jag köpa?
 
Knepigt med sugande pumpar då dessa bara kan suga ca 8 meter ( naturlagarna ) Slangen ner i hålet bör vara ca 12- 15 meter så det inte kan komma luft i slangen. Vad ska du använda vattnet till. Problem som kan uppstå om pumpen inte får tag i vattnet ( djup nivå ) är det i pumpen kan kavitera och det blir syreutslag i impellern.
 
Trädgårdsbevattning. Slangen ligger mellan 12 till 14 meters djup.
 
Du får ta en chans att det fungerar, trycket som kommer blir mycket lägre med stor sughöjd. Nästa steg är en ejektorpump men bra mycket dyrare, men kan suga hårt ner till 10 meter med bra tryck. Hur grovt är hålet, slangarna är nog 40 mm och två stycken, inte mycket till plats för att få ner ett rör att skydda BV-slangarna vid ejektor. Du kan även se om det går att få ner ett rör som backventilen kan få plats i för att inte skava på BV-slangarna, men tror det blir svårt.
 
  • Gilla
Aminklippan
  • Laddar…
Tack så mycket. Tror att det blir svårt med ejektorpump. Inte mycket plats. Ska jag gräva och ta ur slangen från hållet och sen sätter en backventil och försöka igen?
 
Montage av back är normalt i botten, det går att ha den i princip var som helst på sugledningen. Bäst ärr ditt fall att ha den direkt vid hålet. Blir då bara den luft som finns mellan nivå och topp som ska överbryggas och det kan bli ett par vändor med att få bort den med att fylla vatten i pumpen. Ska du tömma inför vinter.
 
  • Gilla
Aminklippan
  • Laddar…
Tack så mycket för hjälpen! Ska försöka mitt bästa! Hoppas att jag kan få igång den.
 
Prova att tillföra vatten innan pumpen d.v.s. att pumpen får lite vatten samtidigt som den suger från borran.

Kan tänka mig att det ändå kan bli svårt att suga från 7,5 meter. Jag har fått info om att 7 meter är max det går att suga även om men har slangen full med vatten.
 
  • Gilla
Aminklippan
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Ska prova det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.