Hej!

Jag har stött på ett dilemma. I samband med dränering av huset så slängde jag i ett gult 50mm kabelskyddsrör mellan huset och garageväggen. Tanken är att det någon gång i tiden ska upp en laddbox på garageväggen.
Vid garageväggen pekar nu röret uppåt i luften med en propp i änden.
Likaså vid husväggen. Nu ska jag göra arbetet med att ansluta röret till väggen. Hur gör jag detta på bästa sätt?

Röret ska anslutas till väggen strax över den gula täcklisten (se bild).
Jag kan ju inte leda in hela kabelskyddsröret genom väggen, då riskerar jag att få fukt in till källaren.
Ska jag perforera kabelskyddsröret en bit innan väggen och stanna med röret 5cm utanför väggen för att sedan leda ett VP-rör genom väggen och fram till kabelskyddsröret?
På så vis kan jag lägga isolering i kabelskyddsröret runt VP-röret. Isoleringen hindrar smuts från att komma in i röret men kan släppa igenom ev fukt/kondens/vatten som letar sig in det gula röret?
Är det en bra lösning?

Eller hur går man tillväga?

MVH
 
  • Gult kabelskyddsrör sticker upp vid husvägg med täcklist och propp i änden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
K Kaliz skrev:
Eller hur går man tillväga?
Efter att ha gått bet på att hitta någon sorts anvisning för hur man "ska" göra så gjorde jag så här, rätt eller fel;

- Avslutade skyddsröret en bit utanför väggen.
- Borrade 45° nedåt från insidan. På insidan hamnade då hålet strax ovanför marknivå. Med den vinkeln undviker jag också skarpa böjar på röret.
- Stålborstade väggen runt genomföringen, grundade med asfaltsgrund och lade på några rejäla skikt kallasfalt runt hålet och så långt upp i hålet jag kunde nå.
- Gick upp genom hålet med ett smalare rör och sprutade in ordentligt med butylmassa runt röret.
- Grundade med dräneringsgrus i hålet innan jag lade igen.

Förmodligen rejäl överkurs då huset är överlägset högsta punkten. Om det läcker in är det (för min del) inte heller värre än att gräva upp det och göra om. Men jag ville göra det ordentligt från början.
 
Du ska inte gå upp eller genom väggen med gulingen, du hackar upp och tätar till gulingen med en plast påse och gräver den. När du ska ansluta så gräver du upp ca 0,5 meter ut och kapar gulingen, drar i kabeln och trär en svart PEMslang på som kabeln får plats i och går upp på väggen. Alla jordkablar tål att ligga i jord och vatten.
I skarven mellan guling och PEM-slang petar du in en plastpåse och virar runt, detta för att inte få grus jord i gulingen.
 
J jonaserik skrev:
Du ska inte gå upp eller genom väggen med gulingen, du hackar upp och tätar till gulingen med en plast påse och gräver den. När du ska ansluta så gräver du upp ca 0,5 meter ut och kapar gulingen, drar i kabeln och trär en svart PEMslang på som kabeln får plats i och går upp på väggen. Alla jordkablar tål att ligga i jord och vatten.
I skarven mellan guling och PEM-slang petar du in en plastpåse och virar runt, detta för att inte få grus jord i gulingen.
Tack det blir bra. Det kör jag på!!
 
C
Tänk bara på att om du tätar mellan markrör och PEM-slang så riskerar du att vatten trycks upp i PEM-slangen om höjdförhållandena är sådana.
 
Kan aldrig bli så tätt mellan guling och PEM så att vatten stiger upp så långt
 
C
J jonaserik skrev:
Kan aldrig bli så tätt mellan guling och PEM så att vatten stiger upp så långt
Kan nog tänka mig ett och annat sätt att få det så pass tätt, men sak samma, det viktiga är att vattnet kan rinna ut om höjdförhållandena gör att det finns risk för att det trycker på.
 
Ska var med krympslang då, men aldrig sett eller hört om att någon gjort det, klart överkurs.
 
Man köper en ändhuv till gulslangen samt en gummigenomföring (eller en förskruvning av hårdplast).
Borra ett hål för genomföringen i ändhuven så att genomföringen tätar efter montering i hålet.
Fördelen med gummigenomföringen är att den tillåter kabeln att röra sig lite genom hålet. En förskruvning riskerar att dra ut hela ändhuven om det uppstår en dragkraft i kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.