Har en gjuten jordkällare som skall rustas upp utvändigt. Avser att ta bort jorden på taket och en bit ner på sidorna. Förbättra isoleringen och lägga en Platonmatta över och lägga tillbaka jorden. Anledningen till detta är att jag på ena långväggen fuktar igenom och möglar inne i källaren och att jordlagret med åren sjunkit ihop. Under jorden finns ett lager grovt grus, skall jag behålla gruset under isoleringen? Skall jag använda stenulls mattor eller cellplast skivor?
 
Några bilder hade gjort det lättare att ge råd!
 
Skulle gärna men den modena tekniken behärskar jag inte.
 
Kan inte så mycket om jordkällare och har en själv som är i rätt trist skick. På min jordkällare skulle det dike som gått runt om behöva dikas ur eller eventuellt läggas en dränering. Jag har vatten som rinner igenom på golvet/väggen och ut genom dörrgluggen i nuläget. Misstänker att en ”skorsten” i taket hade ventilerat och gjort gott också kanske.

Platonmatta på taket låter som en god idé.
Kanske hade även din jordkällare mått bra av dränering.
 
Hur långt ner skulle du behöva gräva för att komma till botten på utsidan.
 
J jonaserik skrev:
Hur långt ner skulle du behöva gräva för att komma till botten på utsidan.
Jag har berg upp till halva vägghöjden. Två golvbrunnar i källaren som dräneras ut från källaren. Min tanke är nu att få regnvattnet att inte rinna mellan bergsidan och källarväggen utan rinna ner på andra sidan av bergknallen. Platonmatten skulle då ligga över stenullsskivorna och med ca 40 cm jord ovanpå. Två ventilationsrör sticker upp på taket. Ett från matkällaren och ett från "förstukvisten". Som kronan på verket skulle jordkällaren få bli en blomsterkulle.
 
Slumdog Slumdog skrev:
Kan inte så mycket om jordkällare och har en själv som är i rätt trist skick. På min jordkällare skulle det dike som gått runt om behöva dikas ur eller eventuellt läggas en dränering. Jag har vatten som rinner igenom på golvet/väggen och ut genom dörrgluggen i nuläget. Misstänker att en ”skorsten” i taket hade ventilerat och gjort gott också kanske.

Platonmatta på taket låter som en god idé.
Kanske hade även din jordkällare mått bra av dränering.
Golvbrunnarna fungerar bra. Även ventileringsrören också. Det är regnvattnet som rinner ner mellan berget och källarväggen som är problemet. Det är fukten i väggen som besvärar.
 
Hur har du det med stuprören, går dom rakt ut på backen eller .En riktig bov när det blir vatten genom en grundmur, allt takvatten ska så långt bort som möjligt från huset, gör något tillfälligt som leder bort det ut från huset och se vad som händer. Det med berg intill en grundmur är knepigt, kan finnas s.k. bergsyra som det kallas ( sprickor i berget som genererar vattenflöde ) Det med matta kan göras som du tänker, se bara till att mattan lägges med lut utåt, men kommer inte att ta det som kommer genom berget.
 
inte för att jag har nån vidare koll på jordkällare men använd inte stenull, titta på pordrän och platon samma som om du skulle dränera om en källare
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Stenull för markisolering fanns förr ( Elefantmatta ) och blev till ett våtvarmt omslag.
 
J jonaserik skrev:
Hur har du det med stuprören, går dom rakt ut på backen eller .En riktig bov när det blir vatten genom en grundmur, allt takvatten ska så långt bort som möjligt från huset, gör något tillfälligt som leder bort det ut från huset och se vad som händer. Det med berg intill en grundmur är knepigt, kan finnas s.k. bergsyra som det kallas ( sprickor i berget som genererar vattenflöde ) Det med matta kan göras som du tänker, se bara till att mattan lägges med lut utåt, men kommer inte att ta det som kommer genom berget.
Får hit en kille med en minigrävare i början av maj som skall skala av nuvarande jordhög - då får jag se hur det ser ut på min källarbunker. Stupröret från huset rinner på utsidan av bergknallen - men skall hålla ett öga på om det finns något där som spökar.
 
J jonaserik skrev:
Stenull för markisolering fanns förr ( Elefantmatta ) och blev till ett våtvarmt omslag.
Min första tanke var cellplast men en källarexpert t Jämtland men avråder från diffusionstäta material. Men är ändå inne på att använda cellplast. En viss ventilation räknar jag med genom gruslagret under isoleringen.
 
googla på pordrän det är ju inte diffusionstätt
 
I ikeo skrev:
googla på pordrän det är ju inte diffusionstätt
Ska kolla.
 
Vanlig cellplast är inte heller diffussionstät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.