Den 3 maj kommer en snickare och kollar inför byte av kolfilterfläkt. Den gamla fläkten är av märket Futurum och det lär bli en likvärdig. Min fråga är: Finns det risk för att kakelen blir förstörd? Det borde väl inte vara några problem eftersom det är en snickare från ett byggföretag som kommer och han mäter väl, så det blir exakt mått. Kök med terrakottafärgade kakel och vit Futurum kolfilterfläkt ovanför svart spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vaskatrollet skrev:
Den 3 maj kommer en snickare och kollar inför byte av kolfilterfläkt. Den gamla fläkten är av märket Futurum och det lär bli en likvärdig. Min fråga är: Finns det risk för att kakelen blir förstörd? Det borde väl inte vara några problem eftersom det är en snickare från ett byggföretag som kommer och han mäter väl, så det blir exakt mått. [bild]
Är du säker på att det är en kolfilterfläkt som du har idag ?
 
Japp. Den fläkten har suttit där sedan vi flyttade in för 25 år sedan. Det heter väl Franke nu istället för Futurum.
 
Varför jag undrar är för att det är vanligt förekommande med spiskåpa eller alliance fläkt i brf.
 
BirgitS
V Vaskatrollet skrev:
Min fråga är: Finns det risk för att kakelen blir förstörd? Det borde väl inte vara några problem eftersom det är en snickare från ett byggföretag som kommer och han mäter väl, så det blir exakt mått.
Vad är det som snickaren ska mäta och hur har det att göra med om kaklet blir förstört?


Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Varför jag undrar är för att det är vanligt förekommande med spiskåpa eller alliance fläkt i brf.
Jag tycker det ser ut som att man ser utblåshålen på bilden.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Gamla fläkten är en Futurum F210 med tillhörande kolfiltersats. Motsvarande idag blir en Franke Classic eller Spirit med ovanpåliggande kolfiltersats. Brukar inte vara något problem att byta.

Skulle hoppa snickaren och gå till en fackhandlare med egen installatör. Borde bli billigare än att anlita en snickare. Kolla bredden (ser ut som 60 cm) och ta några kort innan du besöker butiken.
 
Jag förstår inte heller vad snickaren ska göra?
 
Han kommer att kolla vilken fläkt jag kan ha och därefter beställa via företaget jag ska inhandla den från.
 
Hallonbåten
Om han börjar med att skydda spishällen med frigolit tex ifall han tappar den gamla vid demontering så skulle jag känna mig lugnare. Använder (medhavd, inte din)dammsugare vid eventuell borrning ,inte efter borrningen och repat glaset/bänkskivan. Sen kan du ju underlätta för honom med rengöring innan om det är fett/kladd i fläkten.lycka till.
 
Hallonbåten Hallonbåten skrev:
Om han börjar med att skydda spishällen med frigolit tex ifall han tappar den gamla vid demontering så skulle jag känna mig lugnare. Använder (medhavd, inte din)dammsugare vid eventuell borrning ,inte efter borrningen och repat glaset/bänkskivan. Sen kan du ju underlätta för honom med rengöring innan om det är fett/kladd i fläkten.lycka till.
Skydda hällen är bra men borra ska inte behövas, den där typen av fläktar skruvas vanligen fast i stommen på skåpet ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.