Vi ska bygga om ett oisolerat uteförråd till bastu, vi kommer inte göra något med väggarna (timmerpanel) utan bara sätta in bastupanel i taket. Idag är det ett råspontat tak mot takstolarna. För att ventilera mellan innertaket har vi fått förslaget att borra upp lufthål igenom takstolarna och ut genom väggarna.

Hur stora hål? Hur många/hur tätt? Hoppas mina exceptionella paintfärdigheter gör saken glasklar :lying:

Varför vi inte "gör allt ordentligt" med t.ex. isolera väggar, golv, bygger ett slott utav det är för att det bara är en j*vla bastu som kommer gå en gång under midsommar och nyår typ, minsta möjliga effort för att den ska fungera dugligt.

Bildförklaring:
Gröna strecket är där vi sätter bastupanel i taket, blåa strecken genom takstolarna/vägg är där vi tänker lufthål. Rött är bastu + skorsten (vedeldad givetvis). Takstolarna är 145mm reglar, bredden på utrymmet är 160cm. Höjden fick jag inte med i ritningen, men den är typ 190cm till lägsta takstolarna. Vi tänkte först att vi skulle bygga ett rakt innertak, men det hade behövts reglas upp och det skulle ändå behöva vara lägre tak i sidorna eftersom det sitter så lågt där. Som ovan, vi vill inte bygga ett slott utan bara en duglig bastu.

tl;dr
Hål i takstol för ventilation, hur göra?
 
  • Enkel ritning av ombyggnad till bastu med markerad bastupanel, lufthål och skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra även utan att sätta takpanel, om ni vill göra det ännu enklare. Min svåger satte upp takpanel med ett par cm luft till råsponten i vår gemensamma bastu för isoleringens skull, han hävdar att det blir skillnad men jag märker ingen skillnad i uppvärmingstid.
 
Är det bara ett ”fack” på takstolarna, alltså att hela utrymmet ligger mellan två takstolar skulle jag ta en hålsåg och såga tre hål, ett i nock och två längre ner. Är det flera fack skulle jag nog bara borra några hål under takfoten på långsidorna. Kanske två i varje fack på respektive sida.

Sen sätta några gallerventiler.

https://www.hornbach.se/shop/Aluminiumgaller-FRESH-gjutet-runt-80mm/8494656/artikel-detaljer.html

Mer än så skulle jag i alla fall inte göra. Kanske mindre...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det bara ett ”fack” på takstolarna, alltså att hela utrymmet ligger mellan två takstolar skulle jag ta en hålsåg och såga tre hål, ett i nock och två längre ner. Är det flera fack skulle jag nog bara borra några hål under takfoten på långsidorna. Kanske två i varje fack på respektive sida.

Sen sätta några gallerventiler.

[länk]

Mer än så skulle jag i alla fall inte göra. Kanske mindre...
Det blir 4 fack, jag hänger inte riktigt med var du menar att hålen bör sitta :S
Som vi tänkte så blir det hål mellan varje fack och även hål ut i naturen på båda sidorna så det blir en luftström genom varje fack.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tänkte att det skulle vara bättre att borra lufthål på långsidan i panelen istället för på kortsidan genom takstolarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.