Hej,

En släkt som bor utomlands behövde en adress för sina post. Jag har skickat uppgifterna men enligt henne skatteverket ville ha köpbevis(kontrakt) från henne. Jag har skickat den men senare blev jag misstänksam och ringt till skatteverket (lite försent). Skatteverket brukar inte vilja ha köpes kontrakt vid adressbyte. Genom åren har jag lärt mig att inte lita på någon men samtidigt har jag svårt att säga "nej". Så jag satt mig på en orolig läge.

Finns det något användningsområdet för köpbevis? Om hon kan ta lån på mitt namn eller ta över bostadsrätt på sitt namn ?

Jag brukar ha koll på min mobil bank id, jag tror inte att någon kan blåsa mig på detta sättet.

Extra info: Jag tror att hon har skyddat identitet, det kan vara varför skatteverket har frågat efter det (därför jag ville hjälpa också till henne från början).
 
Det stinker om det hela. Man behöver absolut inte visa något köpbevis för att ändra adress eller skriva sig på en adress. Är du säker på att det är din släkting, eller kan någon ha utgett sig för att vara henne? Vad någon ohederlig kan göra med uppgifterna du släppt får någon annan svara på, men det ringer en hel del varningsklockor.
 
L Link1np4rk skrev:
skatteverket ville ha köpbevis(kontrakt) från henne. Jag har skickat den
Exakt vad har du skickat, till vem och hur. Pratar vi om ett mail med någon form av bilaga eller ett fysiskt dokument? Förstår inte riktigt.
 
Hep Hep skrev:
Det stinker om det hela. Man behöver absolut inte visa något köpbevis för att ändra adress eller skriva sig på en adress. Är du säker på att det är din släkting, eller kan någon ha utgett sig för att vara henne? Vad någon ohederlig kan göra med uppgifterna du släppt får någon annan svara på, men det ringer en hel del varningsklockor.
Det var säkert till rätt person.


Alfredo Alfredo skrev:
Exakt vad har du skickat, till vem och hur. Pratar vi om ett mail med någon form av bilaga eller ett fysiskt dokument? Förstår inte riktigt.

Det var via sms(mms), jag tog kort på köpbevis. Det står lgh adress, nummer, föreningsnamn och organisations nummer, mitt namn, personnummer och underskrift. Säljaren och mäklaren underskrift och namn . Vad jag har betalt för lägenheten.


Jag kommer ibland få panikångest tills jag säljer lägenheten tror jag.
 
L Link1np4rk skrev:
Det var säkert till rätt person.





Det var via sms(mms), jag tog kort på köpbevis. Det står lgh adress, nummer, föreningsnamn och organisations nummer, mitt namn, personnummer och underskrift. Säljaren och mäklaren underskrift och namn . Vad jag har betalt för lägenheten.


Jag kommer ibland få panikångest tills jag säljer lägenheten tror jag.
Så det är inte nåt son påstår att din släkting köpt bostaden?
 
  • Gilla
Kolasa
  • Laddar…
Kanske för att ha dig som säkerhet vid ett lån eller dylikt?
 
Ger en dålig magkänsla iaf
 
L Link1np4rk skrev:
Det var säkert till rätt person.
Men om det är rätt person och en släkting borde väl hon kunna förklara varför hon ville ha detta?

L Link1np4rk skrev:
Det står lgh adress, nummer, föreningsnamn och organisations nummer, mitt namn, personnummer och underskrift. Säljaren och mäklaren underskrift och namn . Vad jag har betalt för lägenheten
Det mesta av detta är mer eller mindre offentliga uppgifter och jag kan inte direkt se hur detta ska vara någon större fara även om "varningsklockor" åtminstone dallrar lite då allt känns rätt märkligt.

Men är det nu din släkting så måste hon väl kunna förklara vad hon vill ha "köpbeviset" till. Det kanske bara är något missförstånd nånstans. Eller så tyckte hon att det var enklaste sättet att få korrekt adress för att meddela sin adressändring.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men om det är rätt person och en släkting borde väl hon kunna förklara varför hon ville ha detta?

Det mesta av detta är mer eller mindre offentliga uppgifter och jag kan inte direkt se hur detta ska vara någon större fara även om "varningsklockor" åtminstone dallrar lite då allt känns rätt märkligt.

Men är det nu din släkting så måste hon väl kunna förklara vad hon vill ha "köpbeviset" till. Det kanske bara är något missförstånd nånstans. Eller så tyckte hon att det var enklaste sättet att få korrekt adress för att meddela sin adressändring.

Det är enda svaret som jag fick "skatteverket ville ha det" även jag förklarade det behövdes inget sånt när jag köpt och bytte min adress.

Violina Violina skrev:
Kanske för att ha dig som säkerhet vid ett lån eller dylikt?

Även det skulle vara så, jag skulle väl få UC brev/mail ? eftersom de måste ha en kreditupplysning.
 
L Link1np4rk skrev:
Det är enda svaret som jag fick "skatteverket ville ha det" även jag förklarade det behövdes inget sånt när jag köpt och bytte min adress.
Nog dags att fråga igen och samtidigt förklara att skatteverket inte alls sagt det. Prio nu tycker jag är att pressa fram ett svar på varför släktingen inte är ärlig mot dig.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.