LoweW
  • En grå 1-polig Schneider ljusbrytare med en ram och två tryckknappar, avsedd för väggmontage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Impulsfjäder till strömbrytare för installation av Philips Hue väggbrytarmodul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en vanligt brytare så sätter du bara dit en fjäder, så vips blev det en tryckknapp, det måste finns små piggar eller gropar i brytare och vippa för att kunna göra det, syns klart om man sprättar bort vippan, en del fabrikat går det inte på.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Det stämmer. Du använder helt enkelt den vanliga tryckknappens brytfunktion intermittent med hjälp av impulsfjädern. De verkar dessutom gå att klämma in två st Hue-enheter i en dosa, så du skulle kunna använda en befintlig D-trapp också.

Smart produkt som jag inte har sett förut, men helt klart begränsad till Philips Hue i och med den inte har ZigBee ZLL. Kanske går den att uppgradera till Thread i framtiden.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det stämmer. Du använder helt enkelt den vanliga tryckknappens brytfunktion intermittent med hjälp av impulsfjädern. De verkar dessutom gå att klämma in två st Hue-enheter i en dosa, så du skulle kunna använda en befintlig D-trapp också.

Smart produkt som jag inte har sett förut, men helt klart begränsad till Philips Hue i och med den inte har ZigBee ZLL. Kanske går den att uppgradera till Thread i framtiden.
Tack för infon!

Har kikat på Thread men har inte lyckats hitta något märke som har det och sälja i Sverige? En kompis tipsade om Eve men kan inte se att dom säljer lampor...
 
Thread är den standard som Zigbee går ihop med på sikt. De är alltså det fysiska lagret, själva radion. De flesta aktiva tillverkarena har aviserat att mycket utrustning skall gå att uppgradera, men det kommer troligtvis inte att påverka äldre utrustning ändå.

På detta läggs den framtida standarden för logiken, CHIP, som i princip alla stora tillverkare är överens om.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
A
Har installerat några Philips Hue Wall Switch hemma, tycker det fungerar bra. Gör om en vanlig strömbrytare man har på väggen till en Hue fjärr.

Tekniskt sätt så kopplar man bort strömkablarna från strömbrytaren och kopplar ihop kablarna så lampan är konstant på.

Sen ansluter man Wall Switchen till strömbrytaren.
Wall Switchen stöder dubbelknapp-strömbrytare och fungerar med dimmer funktion om man sätter dit en impulsfjäder.

Fördelen är att det inte går någon starkström i själva Switchen eller strömbrytaren. Går även att ställa in så flera av/på ger olika ljus.

Nackdelen skulle vara att det bara fungerar med Philips Hue lampor.

Wall Switch säljs bara hos Philips när detta skrivs.
 
  • Philips Hue Wall Switch Modul förpackning, impulsfjädrar och dubbelknapp strömbrytare på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad dubbelknapp-strömbrytare med Philips Hue Wall Switch och fjädrar på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Philips Hue Wall Switch med dubbelknapp installerad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
LoweW
A ac1976 skrev:
Har installerat några Philips Hue Wall Switch hemma, tycker det fungerar bra. Gör om en vanlig strömbrytare man har på väggen till en Hue fjärr.

Tekniskt sätt så kopplar man bort strömkablarna från strömbrytaren och kopplar ihop kablarna så lampan är konstant på.

Sen ansluter man Wall Switchen till strömbrytaren.
Wall Switchen stöder dubbelknapp-strömbrytare och fungerar med dimmer funktion om man sätter dit en impulsfjäder.

Fördelen är att det inte går någon starkström i själva Switchen eller strömbrytaren. Går även att ställa in så flera av/på ger olika ljus.

Nackdelen skulle vara att det bara fungerar med Philips Hue lampor.

Wall Switch säljs bara hos Philips när detta skrivs.
Själva installationen har jag koll på nu efter input från jonaserik och Johan Gunverth, men tack ändå!

Kul att se någon mer som använder deras in wall modul då den är relativt ny. Har du Hue i hela huset? Angående att den bara stödjer Philips lampor är jag lite osäker på. Har läst på andra forum att den dyker upp som en strömbrytare i homekit och kan där interagera med vilken slags apparat som helst. Har inte testat själv än så jag kan inte säga om det är sant eller ej.
 
  • Svart väggmonterad strömbrytare, troligtvis en Philips Hue modul, med dubbla knappar monterad på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flera förpackade Philips Hue-produkter inklusive bro och ljuskällor på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
LoweW LoweW skrev:
Själva installationen har jag koll på nu efter input från jonaserik och Johan Gunverth, men tack ändå!

Kul att se någon mer som använder deras in wall modul då den är relativt ny. Har du Hue i hela huset? Angående att den bara stödjer Philips lampor är jag lite osäker på. Har läst på andra forum att den dyker upp som en strömbrytare i homekit och kan där interagera med vilken slags apparat som helst. Har inte testat själv än så jag kan inte säga om det är sant eller ej.
Innan hade jag Hue på nedervåningen och Ikea Trådfri på ovanvåningen. Vi är mest där nere och Ikea är prisvärda.
Dock efter mycket frustration och svärande åker Ikea till återvinningen och det blir Philips i hela huset.

Blir runt 10 Wall Switch. Jo, hört att man kan få fler funktioner och kompatibilitet med Apples Home Kit och iOS appen IConnectHue.
Tycker dock det blir ganska spretigt att blanda in fler appar så jag kör allt i Philips egna app. Enkelt att ställa in och strular inte, räcker för mig.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
A
Hue Wall Switch fungerar även med deras strömkontakt.
Har gjort så i några rum att ena knappen på väggen tänder taklampan som har Hue lampor och andra knappen tänder en vanlig lampa i fönstret.
Behöver lägga den i en zon i Philips appen för det ska fungera.
 
  • Philips Hue smart plug med förpackning, används för att styra lampor via app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Jag kan tipsa om att de flesta ZigBee-puckar av olika märken har stöd för återfjädrande brytare även om det inte står något om det på deras beskrivningar. Jag har testat sex olika modeller (tror jag det är) och enbart BlitzWolf har saknat stöd för impulsbrytare. Håller man inne knappen för länge (över en sekund i alla fall, varierar lite) så fungerar alla brytare dock som att man slår på och slår av dem igen (eller tvärtom).

På rak arm så kan jag i alla fall säga att dessa puckar fungerar med impulsknapp:
- SonOff ZBmini - dessa går att hitta riktigt billigt på AliExpress, men de stöder bara en knapp/lampa. De är dock riktigt behändiga i formatet och får med lätthet plats i väggdosan. De har dessutom ingen 230V på lampknappen utan man kopplar in denna med två separata trådar. (på gott och inte, beroende på vart man väljer att placera den)
- Moe's House - har provat ett par olika modeller här, både med en knapp/lampa och två
- Lonshono - eller vad de nu heter, har testat ett par olika modeller här också, både med en knapp/lampa och två

Ett tips till också. Vid trappkopplingar är det ju lite jobbigt att dra mycket tråd. Använder man sig av impulsanslutning så kan man minska mängden tråd (beroende på hur det ser ut) då man då kan parallellkoppla de två knapparna i trappkopplingen.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Nu har jag testat att sätta in hue wall switch module, två stycken med vanliga brytare. Ena utan impulsfjäder och den andra med impulsfjäder försöker jag nu få till. Men jag får inte det att funka med impulsfjäder. Det enda som händer är att den släcker och sen direkt tänder igen när man släpper knappen. Finns det någon inställning för att aktivera impulsfjäderläge som jag inte hittat?
 
LoweW
Y yazeal skrev:
Nu har jag testat att sätta in hue wall switch module, två stycken med vanliga brytare. Ena utan impulsfjäder och den andra med impulsfjäder försöker jag nu få till. Men jag får inte det att funka med impulsfjäder. Det enda som händer är att den släcker och sen direkt tänder igen när man släpper knappen. Finns det någon inställning för att aktivera impulsfjäderläge som jag inte hittat?
Jag hade samma problem och gav upp efter en timmes frustration. Hittade någon video på en kille som visade hur man gjorde men hans Philips Hue app hade menyer min inte hade, trots att vi hade samma version och videon bara var någon vecka gammal.
 

Bästa svaret

LoweW LoweW skrev:
Jag hade samma problem och gav upp efter en timmes frustration. Hittade någon video på en kille som visade hur man gjorde men hans Philips Hue app hade menyer min inte hade, trots att vi hade samma version och videon bara var någon vecka gammal.
Jag löste det, valet i appen är endast tillgängligt när man först parar den, på samma steg som när man väljer enkel eller dubbel brytare finns en knapp längst ner där man kan välja. Obs, tryck på knappen längst ner och välj först innan du väljer enkel eller dubbel, för när du gör det går den direkt till nästa steg och du får ta bort parningen samt göra reset på wall-modulen och para om dom igen. Sen så var det bara frågan om att hitta rätt läge på sladdarna för att den skulle matcha men där var det enkelt att testa o se när det funkade som tänkt. Sen bara tjonga in allt i dösar igen, trångt såklart men fick plats. Men jag kommer nog behöva byta några exxact utanpåliggande till den djupare 35mm ramen där den grundare sitter nu. Nu finns det iaf ett facit i tråden.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Y yazeal skrev:
Jag löste det, valet i appen är endast tillgängligt när man först parar den, på samma steg som när man väljer enkel eller dubbel brytare finns en knapp längst ner där man kan välja. Obs, tryck på knappen längst ner och välj först innan du väljer enkel eller dubbel, för när du gör det går den direkt till nästa steg och du får ta bort parningen samt göra reset på wall-modulen och para om dom igen. Sen så var det bara frågan om att hitta rätt läge på sladdarna för att den skulle matcha men där var det enkelt att testa o se när det funkade som tänkt. Sen bara tjonga in allt i dösar igen, trångt såklart men fick plats. Men jag kommer nog behöva byta några exxact utanpåliggande till den djupare 35mm ramen där den grundare sitter nu. Nu finns det iaf ett facit i tråden.
Hej! Bumpar tråden lite! :cool:
Går det då att även dimra Philips Hue lampan?
Vill sätta Philips Hue ledpanel, men fortfarande ha våra vanliga brytare och samtidigt kunna dimra med dem.
 
LoweW
Matteandersen Matteandersen skrev:
Hej! Bumpar tråden lite! :cool:
Går det då att även dimra Philips Hue lampan?
Vill sätta Philips Hue ledpanel, men fortfarande ha våra vanliga brytare och samtidigt kunna dimra med dem.
Det går att dimma om man har återfjädrande brytare som i min video. Yazeals guide funkar perfekt Man kan också ändra färgtemperaturen genom att trycka in igen inom ~5 s.
 
  • Skärmdump av appens installationsguide för väggströmbrytare med instruktioner för På/Av, scenbyte och dimring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt65 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.