Hej
Har ett gammalt hus byggt i slutet på 1800 talet. Håller på att renovera övervåningen och skall nu till att lägga en ekparkett(lamellparkett).
Men... bjälklaget har satt sig och jag behöver jämna innan jag börjar.
vad göra ?? Kan man spackla eller är det bättre att flyta med fiberarmerat och i så fall hur tjockt bör man lägga, har lite problem med takhöjden.
Om någon har någon erfarenhet är jag tacksam. Sägas kan att på golvbrädorna är det limmat masonit, så med lite tätning skulle man kunnna få det flytningsbart.

Problem två: Då jag har flyttat ut stödbensväggen har jag stödbenen synliga i rummet. Jag kommer nog inte undan att utan en rörelselist i mitten av ytan med ett flytande golv. Ni som har lagt "riktig" parkett vad är det man rekomenderar som underlag och vilka krav ställs det på planhet och är det jävligt att lägga?

//Henry
 
talking to myselfe in a monolog;)

För att spackla trägolv kan man använda två komponents betongspackel, skall primas innan. Jag använde mig av undergolv av masonit med spont(inte not och fjäder utan skarvarna ligger på varandra, kommer inte på namnet). Skivorna är 6mm vilket gör dem perfekta för att jämna ut ojämnheter samtidigt som de inte bygger så mycket. Är lite orolig för betong produkter på trä om det skulle spricka, man vill ju inte att det skall låta som att man går på knäckebröd efter ett par år.
Jag hade två svackor där jag la ett lager med 3,2 mm vanlig masonit som jag fasade ut kanterna på och över det ett lager med foam, sedan undergolvet.

Har nu lagt in ett lamellgolv oljad ek. Om man nöjer sig med ett lamellgolv så kan jag rekomendera Byggmax oljade ek golv 3 stav 249sek/m2. Balinek heter det, och dom tillverkar kärnan till Kärcher golven. Kanon passning både på kort och långsida, mycket lättlagt.
Om jag jämför med andra mycket dyrare lamellgolv från andra kändare golvmärken är detta top of the line!!
 
Synd att du inte tog fram brädgolvet. Hoppas däremot att det är gjort så att näste ägare av huset har möjlighet (om intresse finns) att ta fram det gamla brädgolvet. (verkar så iom att du inte spacklade upp jämnheten)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.