Tjena,

en högtryckstvätt är på inköpslistan och generellt sett har jag väldigt bra erfarenheter av Bosch Professional-serien av verktyg och därmed finns ett sug att köpa även tvätten från dem. Den verkar även vunnit BH's test i premiumklassen vilket givetvis är ytterligare en fjäder i hatten.

Dock säger specen att att den väger 28 kg -- och jag är lite orolig att den kommer kännas som en betongsugga på plasthjul och i praktiken aldrig flyttas på.

Någon med direkta erfarenheter av den typen av högtryckstvättar? Hur upplever ni dem? Hur upplever ni tyngden?

Primära användningsområden för mig är att blåsa mossa från plattläggningen på uppfarten samt biltvätt.
 
Har aldrig testat Bosch men har en Nilfisk E140.
Väger 17 kg, relativt stora hjul så den har jag inga problem med att rulla runt på. Singel på uppfarten men går ganska lätt ändå.
Men visst lär 10kg till kännas men så länge underlaget inte är för ojämt eller singel tror jag inte det är några problem.
Sen räcker ju slangen ganska långt så oftast ställer man maskinen så man inte behöver flytta på den så mycket.

Verkar som den kräver 16A så du inte missar det. Lär ju inte gå att koppla in i vilket uttag som helst.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
C
S Setomidor skrev:
Hur upplever ni dem? Hur upplever ni tyngden?
Rullar du runt den på plant underlag tror jag inte du upplever vikten som ett problem. Utmaningen är när du t.ex. skall upp eller ner för en trappa eller skall lyfta in den i bakluckan på bilen. Sen irriterar jag mig ibland på vår tvätt att den är väldigt "topptung" och därmed rätt instabil på ojämna underlag. Där tror jag tvättar med låg tyngdpunkt har en fördel, t.ex. GHP 8 om vi skall ta Bosch som exempel.
 
Varför inte en Kränzle?
 
C cpalm skrev:
Rullar du runt den på plant underlag tror jag inte du upplever vikten som ett problem. Utmaningen är när du t.ex. skall upp eller ner för en trappa eller skall lyfta in den i bakluckan på bilen. Sen irriterar jag mig ibland på vår tvätt att den är väldigt "topptung" och därmed rätt instabil på ojämna underlag. Där tror jag tvättar med låg tyngdpunkt har en fördel, t.ex. GHP 8 om vi skall ta Bosch som exempel.
Vi har en Nilfisk på jobbet som väger kring 200kg, kan intyga att vikten inte spelar roll på bra underlag. Den är lite svårlyft dock, det kan jag erkänna, haha.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför inte en Kränzle?
Aldrig hört talas om faktiskt. :p

Tack för svaren! Beställt en GHP 5-65 X nu; skilde bara hundralappar i pris men just att kunna köra den på 10A istället för 13A/16A känns som det kan underlätta en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.