Skall bygga ett garage 2m från huset, skall dra ut värme till garaget så att jag kan ha radiatorer, så undrar om man behöver ha en kulvert eller om det funkar med att lägga isolerade rör på frostfritt djup(1m)? Någon som har en bild på en bra enkel lösning?

Om jag behöver en kulvert, var köper man en sådan?

/Robban
 
En kulvert kan din grundläggare bygga på plats av bygg-frigolit (har glömt vad det heter). Deta gjorde mina grundkillar. I denna kulvert läggs isolerade rör.

Bilder på vad de byggde hittar du i vårt fotoalbum, följ bara länken nedan och klicka på fotoalbum.
 
Finns ju även färdiga kulvertar (isolerade med skum och plasthölje) som används till fjärrvärme. Jag passade på att köpa sådan kulvert till mitt framtida garage när det installerades i huset. Ca 300 kr/m ligger de på. Annars kan man ju isolera själv med rörisolering + (eventuell) cellplast i en låda runt rören, beror på hur noga man är. Jag tycker dock att fjärrvärmekulverten är smidig att hantera och lätt att få genom väggen och täta runt eftersom den är 120 mm i diameter. Jag borrade 150 och satte en gummitätning mitt i väggen. Sedan in med cement från båda sidor.
 
Hej,

Jag har ca 10 m till mitt garage och ville också göra en kulvert så jag kunde ha radiatorer i garaget. men att köpa färdig kulvert tyckte jag blev lite onödigt dyrt, så jag hörde mig för lite och efter att summerat olika åsikter valde jag att göra enligt följande:

Då grävaren ändå var på plast valde jag att göra ett dike från huset till källaren på frostfritt (Blev inte så djupt på alla ställen..;-( ). I diket lade jag sedan 2 avloppsrör som jag sedan la 10 cm cellplast ovanför. (På frostfritt skulle jag inte behöva cellplasten men på vissa ställen blev det endast 80 cm djupt dike så då hjälper cellplasten till.

I dessa rör (110 mm) tänker jag senare (Då jag skall fixa garaget..;) dra plusprisolrör eller eventuellt prisolrör som jag isolerar. Har även tänkt dra tappvatten (kallt och en varmt) i rör 2.

Denna lösning skulle enligt alla jag pratat med vara bra och billig och efter lite olika beräkningar ser jag inte heller någon risk med att det skall frysa. Att man får en del effektförslust i en kulver är ofrånkommligt, men i ditt fall (2 m) blir den mycket liten.

Finns säkert mycket bättre lösningar men denna blev enkel och billig för mig och jag är övertygad om att den fungerar.

/Bastuvagnen

P.s. Cirkulerar man vatten genom kulverten på vintern minskar risken att det fryser radikalt.
 
Bästa pris jag hittat på kulvert är här:

Kulvert PEX

Hålltorps Säteri

När jag skickade några frågor till Hålltorps säteri så ringde dom upp och förklarade utförligt...........sån´t gillas :)

Deras kulvert kostade 9/1-07:
Tappvarmvatten 20+25mm = 220 kr + moms
Värmekulvert 25+25mm = 183 kr + moms
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.