hej. någon som har bästa tips för rivning?

en tegelvägg (2m lång), en betongvägg (5m lång), och en betongplatå (30cm hög, 1kvm stor) ska jag riva/ta bort. det är inomhus.

vad är bästa sätt att ta bort detta? slägga har jag, men ska man hyra bilmaskin eller liknande? någon som har erfarenhet?
 
Antar att de är vanlig betong du talar om?
Inte lättbetong...

De bästa verktyget har du redan...Släggan.

Sen blir du antagligen betjänt av en Bilmaskin minst 6kg.

Pratar om betongväggarna nu, tegelväggen tar du med släggan eller några välriktade karatesparkar...:)

Om du inte tänkt riva hela väggarna så är de väggsåg eller liknande som gäller.
Men de är lite mer överkurs.

Att riva är kul, dock inte så kul att samla ihop resterna sen bara
 
Skulle ta en Hilti T72 till tegel väggen
och om den inte rår på betongväggen en
större maskin.
Men det kan bli tungt att hålla.

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Skulle ta en Hilti T72 till tegel väggen
och om den inte rår på betongväggen en
större maskin.
Men det kan bli tungt att hålla.

Mvh Putte
känner inte till Hilti T72? skulle tro att de är motsvarande 705 eller vad den nu heter, väger väl ungefär 7kg så de går nog bra.
Tror inte du behöver maskin till tegelväggen alls faktiskt, men de gör ju inget.

Använder själv T905 och den tar de mesta.

Lycka till
 
e det bilmaskin ni pratar om? så jag kan bila ner väggen där släggan inte rår?
 
tob_ekl skrev:
e det bilmaskin ni pratar om? så jag kan bila ner väggen där släggan inte rår?
Ja precis, skulle tro att du behöver en, dock endast till betongväggen... men gillar du att skaka i stället för att slå så kan du ju lika gärna använda den på Tegelväggen också
 
Hyr en Hilti TE76 och bila ner hela väggen
 
bra det ska jag.

ev skulle jag vilja såga ca 1000mm horisontellt för jag kanske vill behålla en liten "avskärmningsvägg" där. går det lilla att såga med vinkelkap eller liknande? så att jag inte behöver väggsåg..
 
Om den inte är för tjock så
går det att såga med vinkel slip
modell större. ;)
Sen att Du får sanera hela huset/lägenheten
från allt damm är ju en annan sak ;)

Mvh Putte
 
stark1 skrev:
Hyr en Hilti TE76 och bila ner hela väggen
Till ditt jobb är de nog ingen mening med att hyra en kombihammare.
Hyr en riktig bilmaskin istället
Typ 705, 805 eller 905
 
tob_ekl skrev:
bra det ska jag.

ev skulle jag vilja såga ca 1000mm horisontellt för jag kanske vill behålla en liten "avskärmningsvägg" där. går det lilla att såga med vinkelkap eller liknande? så att jag inte behöver väggsåg..
En motorkap skulle jag ta till de jobbet (ser ut som en motorsåg fast med stor diamantklinga i stället för kedja).

Vinkelkap med stor diamantklinga är lite obehagligt och hyfsat farligt att jobba med.
 
Boris73 skrev:
Vinkelkap med stor diamantklinga är lite obehagligt och hyfsat farligt att jobba med.
Varför detta? Säger inte emot dig, men undrar vad du ser som den stora faran? Att maskinen skall hugga och studsa runt eller?
 
Daniel_N skrev:
Varför detta? Säger inte emot dig, men undrar vad du ser som den stora faran? Att maskinen skall hugga och studsa runt eller?
Anledningen är ett jobb i somras faktiskt.
Motorkapen dog och enda alternativet då var som sagt en vinkelkap "modell stor" med diamantklinga "modell stor".
Vet ej riktigt diametern på klingan, men ca 350 mm
Sprängskyddet kunde naturligtvis inte sitta kvar.

Maskinen blev väldigt "flygande", vet inte riktigt hur jag skall beskriva de.
Om provar att vrida en vinkelkap när den är igång i luften så känner man ett motstånd.
Med denna stora klinga blev det många ggr värre.

Sen känns de inge vidare att om den nyper så har du inget gasreglage som du med automatik släpper, vilket kan resultera i att kapen "hoppar , studsar".

Ok, alla gör som dom vill, men skall man ha en klinga som överstiger 200mm i diameter så skulle inte jag använda en vinkelkap igen.
 
tjenare!när jag tänker på en vägg i betong,ser jag väggen som 5 meter lång o 20cm tjock o armering i.men den kanske ser helt annorlunda ut.skulle du börja såga utan vatten,ser du snart inte väggen.bila med en hilti eller liknande blir nog jobbigt både för dig o maskinen.bosch har en enfas bilmaskin,men den går inte till väggar, på grund av vikten.jag kanske har tagit i nu,men jag vet ju inte hur väggen ser ut?får du inte ner väggen,får du kontakta en betong hål sågnings firma.men det kostar en del.
 
Hakar på denna tråd. Ska ta bort en dörr i en tegelvägg och såga upp ett större hål. Väggen är ca 30cm tjock. Såg i nåt byggprogram på tv, tror det var Roomservce att de använde en såg och sågade teglet, vet nån vad det är för maskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.