Hej
Jag har köpt en digitalt koplingsur för montering på din-skena, men jag blir inte klok på kopplingschemat. Kan något förklara detta för mig ?

koppling.jpg
 
#aa
Ser ut som att den ska matas på kontakt 1 och 2 (för sin interna funktion), ser inte på schemat om det är 230V men det är nog troligt - det står i bruxen (viktigt förstås).

3,4 och 5 är själva brytaren (1 pol växlande). När reläet är frånslaget så har du kontakt mellan 4 och 3, när reläet är tillslaget så är det kontakt mellan 4 och 5.

Om du ska använda detta till att styra en t ex lampa blir det fas in på 4 och tändtråd ut från 5 (går till lampan). Om det är 230V matning till den så ska dessutom fas in på 1 och nolla på 2 (eller tvärtom).
 
Tack Dalle då är jag med !
Den är mycket riktigt på 230V

Kan jag mata den interna funktionen från samma fas som fasen som går till lampan eller skall jag dra från två olika säkringar ?
 
Du kan använda samma fas
 
OK, skall koppla in en lyktstolpe på denna.

Då drar jag alltså samma fas till 1 och 4, nollan till 2 och 5 till lyktstolpen.

Noll och skyddsjord på lyktstolpen kopplar jag direkt till noll respektive jordskena i centralen ?


Ja, jag vet , aja baja, inte koppla själv....
 
lättaste är att säga vilket fabrikat det är på uret först. Så slipper du lägga in en så "eminent" bild ;) ;D

Jag var bara tvungen!!! solly!
 
gnistjagare skrev:
lättaste är att säga vilket fabrikat det är på uret först. Så slipper du lägga in en så "eminent" bild ;) ;D

Jag var bara tvungen!!! solly!

Det är en Malmbergs Artnr. 19 164 73

Tänkte att det skulle vara lättast att bara knäppa en bild med mobilen :)

Vad har ni proffs för åsikter om Malmbergs prylar, har köpt två jordfelsbrytare därifrån också, men de skall en elektriker få koppla in.... Där går gränsen för mitt hempuleri...
 
dom funkar säkert bra, har en hos föräldrarna som jag kopplade in för 10 år sedan, den fungerar fortfarande, den styr motorvärmare, det var innan jag förstod att kvalitet kostar pengar, malmbergs har ingen bakgrundsbelysning.... (många komma tecken , på , rad, :) )


Men ska du koppla in grejor själv, så kom ihåg Skyddsjorden..... !!!

(på koppligsuret stog det ju, hur du skulle koppla....)
 
Som yrkesman blir man alltid miljöskadad "vettu". Men ärligt så har jag inte mycket till övers för malmbergs. Men detta är ju en högst personlig åsikt (icke att förglömma). Men om man tittar på elsäkerhetsverkets hemsida genom åren , så är det en hel del produkter som malmbergs fått tagit bort pga att de icke hållit måttet.

Men åter igen, detta är högst personligt. Det säljs ju så det är ju godkänt (än så länge ;))
 
Jag misstänkte att det var så med Malmbergs, det finns ju alltid en anledning till att en vara är billigare än en annan.... :) Men jag hoppas att det iallafall är något bättre än Clas Ohlsson och Jula-kvalitet... !
 
gnistjagare skrev:
Som yrkesman blir man alltid miljöskadad "vettu". Men ärligt så har jag inte mycket till övers för malmbergs. Men detta är ju en högst personlig åsikt (icke att förglömma). Men om man tittar på elsäkerhetsverkets hemsida genom åren , så är det en hel del produkter som malmbergs fått tagit bort pga att de icke hållit måttet.

Men åter igen, detta är högst personligt. Det säljs ju så det är ju godkänt (än så länge ;))

Håller med till fullo, clas-ohlson och Jula säljer dock samma saker som malmbergs, men i bland till och med bättre.

Det ända vi köper nu för tiden hos dom e skarvsladdar och 3-fas kablar till byggen, byggslingor.
(dom blir så pass misshandlade på arbetplatserna så det räcker med deras..)

Men resten kan man vara utan...
 
Jag har iallafall kopplat in kopplingsuret nu och det funkar perfekt, och jordfelsbrytaren löser inte ut heller ! :)

Så tack för hjälpen Dalle som tydde kopplingsschemat åt mig !
 
Hej,

Jag hade själv problem att förstå hur detta ur skulle kopplas in, men efter denna tråd så var det solklart..så nu fungerar det klockrent...;-)
Så tack "dalle" för den bra förklaringen och "zoom" för frågan och bilden. En bild säger mer än tusen ord..;-)

/Bastuvagnen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.