C cpalm skrev:
Det är nog restlager sedan men bytte färg på fasledaren från svart till brun 1995.


Gul-grön hindrar inte vissa elektriker har jag noterat. :whistle:


Så resonerade man säkert förr också med de isoleringsmaterial som med tiden visade sig vara mindre bra val.


Malmbergs FQ kommer också från någon av de stora tillverkarna vad jag hört. Minns dock inte vilken.
Känns som Amokabel, så skulle gissa denna. Undviker dem mestadels då en kollega visade mig en bild han tog för flera år sen där hans nya rulle malmbergs FK var skarvad de sista 30m på kabeln. Presshylsa med en svart krymslang över.
 
  • Haha
Slugge
  • Laddar…
A
Väcker liv i gammal tråd.

Exempelvis easyflex FQ och draka pure FQ. Vad motiverar 170kr / 100m mellan dessa? Är livslängden till drakas fördel?
 
C
Jag har använt Draka och Amo.

Vet inte vad det beror på men Drakas FQ är mycket enklare att skala.
 
Jag skulle också gärna vilja ha återkoppling på om EasyFlex FK eller FQ är lika bra glidmässigt och att avmantla som tex Draka.
 
Mikael_L
Nu kan det även bero på att jag inte håller på med FK/FQ tillräckligt mycket för att märka av mindre skillnader.
Men jag tycker inte det skiljer något som jag lägger märke till oavsett om det är Draka, Nexans, Biltema eller Malmbergs.
Jag köper det jag hittar billigast (mest Malmbergs), sen är det bra med det.

Men som sagt, att höra vad en som nästan uteslutande jobbat med nyproduktion av lägenheter i några år, har att säga, skulle kunna ge lite mer besked. De räknar ju sekunder på ett helt annat sätt, för ackordets skull.
 
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
Nåja, man behöver inte jobba på ackord för att ogilla kablar som är svåra att mantla av, lätt trasslar sig och är tröga i dra i. Har själv nästan bara kört Nexans och Solars egna FK/FQ och de är så mycket bättre än tex Biltema som jag fick testa hos en granne.

Men kanske är EasyFlex bättre, därför undrar jag om någon har koll på hur bra just den är i jämförelse med elgrossisternas produkter.
 
En liten OT-undran, jag såg att kardelerna var tvinnade i en FQ2.5 jag hanterade för ett tag sedan. Jag minns inte om det var Draka eller Nexans som hade denna "feature".

Jag tyckte inte det tillförde något alls, snarare gjorde skalningen besvärligare. Har jag missförstått storheten med tvinnade kardeler?
 
Tips till er som har nära till Bauhaus. Draka FQ-Pure 1,5 100m kostar 389kr men med prisgaranti mot Hornbach 375kr kostar en rulle bara 335kr. Det är val typ samma pris som grossisterna tar?

Men EasyFlex är ju fortfarande en hundring billigare per rulle, plus för eget boende kan man ju nöja sig med FK om man vill och spara ytterligare lite.

(drar vid renovering av huset mycket ledning till centralt kopplingsskåp med KNX, blir därför några meter som skall läggas. Därav mitt intresse att få både kvalitet och bra pris)
 
A Anders243 skrev:
En liten OT-undran, jag såg att kardelerna var tvinnade i en FQ2.5 jag hanterade för ett tag sedan. Jag minns inte om det var Draka eller Nexans som hade denna "feature".

Jag tyckte inte det tillförde något alls, snarare gjorde skalningen besvärligare. Har jag missförstått storheten med tvinnade kardeler?
Alla olika sorters FK/FQ jag använder har tvinnade kardeler. Inte mycket iof.
 
Anledningen till att det tvinnas är för att få en jämn fördelning av elektroner inne i ledaren. Utan tvinning kommer man få en koncentration i manteln och därmed en förhöjd temperatur vid högre last.
 
Rent skitsnack. Det är 7 kardeler i en FK. Den som ligger i mitten är i mitten hela tiden. Rotationen har inget med elektronfördelning att göra. Om det är skineffekten du är ute efter så är den inte märkbar för tunna ledare vid 50Hz.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.