Jag har idag parabol via viasat, tyvärr så måste denna nu riktas om när dom blir allente och parabolen kommer då att riktas mot trädkronor som kommer att påverka signalen.
Tittar därför på att gå över till fibertv. Fibern kommer in i källaren och tv står på övervåningen, jag vill helst inte dra någon kabel genom hela huset. Viasat hänvisade till någon trådlös tvbrygga för fiber. Är det någon på forumet som har testat denna typ av lösning?
Jag vet att man kan streama allt (viaplay etc) och det gör vi redan till stor utsträckning men det är inte det jag är intresserad av just nu.
 
viasat har haft en trådlös brygga men jag vet inte om den släpptes till konsument eller inte eftersom just Allente hände ungefär då när den testades.
 
Ja jag såg den, hittar dock väldigt få omdömen. Svärföräldrarna har någon trådlös lösning som funkar bedrövligt, trots öppen planlösning och kort avstånd. Vill helst inte hamna där.
 
Om det är samma som testades av viasat så ska den enligt dom som testade den funka bra, På plus sidan så om du inte hittar nån recension så brukar det ju betyda att den funkar och ingen orkar klaga.
Jag skulle kontakta kundtjänst och fråga om man får returnera den om den inte funkar
 
F Fields of Anfield Road skrev:
Ja jag såg den, hittar dock väldigt få omdömen. Svärföräldrarna har någon trådlös lösning som funkar bedrövligt, trots öppen planlösning och kort avstånd. Vill helst inte hamna där.
Det är ett lotteri med dessa bryggor. Kan funka kanon hos vissa kunder, tom mellan våningsplan genom betongbjälklag, hos andra som du skriver kan det krångla massor trots bättre förutsättningar.
Kabel är bäst, helt enkelt. Finns det inte nåt gammalt rör där Tv eller tele gått som du kan nyttja?
 
Jag kör sedan i höstas IPTV via den vanliga trådlösa meshlösningen med TP-link, kan se någon enstaka 0,5 s frysning men kan lika gärna vara någonstans i resten av transportdelen.
Innan det var det dedicerade Ruckus trådlöst i nästan 15 år problemfritt så visst kan trådlöst fungera.
 
A AndersS skrev:
Jag kör sedan i höstas IPTV via den vanliga trådlösa meshlösningen med TP-link, kan se någon enstaka 0,5 s frysning men kan lika gärna vara någonstans i resten av transportdelen.
Innan det var det dedicerade Ruckus trådlöst i nästan 15 år problemfritt så visst kan trådlöst fungera.
Är inne på detta också. Tycker du att det fungerar bra?
Vill slippa Allentes egna lösning för trådlöst om det går då man inte vill ha en massa prylar som det ska dras kablar till. Ett mesh ska man ju ha oavsett så det vore ju kungligt om de också räcker.
Vad har du för mesh?
 
Kör med TP Link Deco M9 Plus och två burkar.
Fungerar bra, kan se några halvsekund frysningar på en kväll som jag uppfattar inte fanns med de gamla Ruckus.
Är så försumbart att jag inte brytt mig om att testa och flytta huvudburken i källaren.
 
C
A AndersS skrev:
kan se några halvsekund frysningar på en kväll
Sånt skulle irritera mig satan. Inte för att ifrågasätta ditt omdöme @AndersS, men intressant att konstatera hur olika man kan se på vad som är försumbart/acceptabelt och inte.
 
Med ålderns rätt har jag minimerat vad som irriterar mig och TVn är inte viktig. :cool:
Kan ju vara IPTVn eller sändande kanal också. Har inte kollat så noga.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Kör med TP Link Deco M9 Plus och två burkar.
Fungerar bra, kan se några halvsekund frysningar på en kväll som jag uppfattar inte fanns med de gamla Ruckus.
Är så försumbart att jag inte brytt mig om att testa och flytta huvudburken i källaren.
Kul att du är nöjd, och att de fungerar.
Satt och tittade på M9 Plus tidigare idag och funderade på att köpa men var osäker om de var ett bra köp eller inte. (vet du vad skillnaden är på vanliga Plus och V2?)
M5 var annars väldigt billiga på Elgiganten just nu 1489kr för 3 pack, men dom kanske är sämre.
Vad har du för internet och tv leverantör?
C cpalm skrev:
Sånt skulle irritera mig satan. Inte för att ifrågasätta ditt omdöme @AndersS, men intressant att konstatera hur olika man kan se på vad som är försumbart/acceptabelt och inte.
Jag har också lätt för att störa mig på småsaker men egentligen tittar jag inte så jättemycket på tv, i alla fall inte mer än slötittar. Ska jag se något av värde så blir det stream, och då är det viktigt att både ljud och bild är bra. Men har lite intresse av ljud och bild också.
SF anytime tex ser jag aldrig nåt på då dom bara har 2.0 ljud.
Viktigast att ha vanliga tv kanaler är för sambons skull.
 
Vet inte skillnad men får man gissa så är det lite "bättre", köpte det när de hade en drive på Netonnet. Jag kollade runt lite och de som köpt M9 verkade nöjda.
Kör Telia på bredband/TV.
Har kört IPTV sedan Telia lanserade tjänsten och nästa lika länge trådlöst så det blir väl ett 15-tal år.
Kollade igår på Sportkanalen i två timmar med direktsändning och några störningar men till 99,99% var det direktsändningen som hackade till. Även de kör idag via Internet.
Inga hack på SVT-kanalerna och till 98,99% så är det nog andra kanaler som "hackat" till när jag märkt det.
 
A AndersS skrev:
Vet inte skillnad men får man gissa så är det lite "bättre", köpte det när de hade en drive på Netonnet. Jag kollade runt lite och de som köpt M9 verkade nöjda.
Kör Telia på bredband/TV.
Har kört IPTV sedan Telia lanserade tjänsten och nästa lika länge trådlöst så det blir väl ett 15-tal år.
Kollade igår på Sportkanalen i två timmar med direktsändning och några störningar men till 99,99% var det direktsändningen som hackade till. Även de kör idag via Internet.
Inga hack på SVT-kanalerna och till 98,99% så är det nog andra kanaler som "hackat" till när jag märkt det.
Ja M5 och M9 förtår jag skiljer en del, det finns det några videos osv om så det är lätt att förstå men Plus och V2 kan jag inte hitta några skillnader på. Vissa butiker verka sälja den ena och någon annan den andra :)
Har ett 1-planshus så för räckvidd klarar jag min nog egentligen med 2-pack (om de ens finns) och M5, men väljer nog ändå någon av M9.

Telia har jag ingen erfarenhet av mer än dåligt ADSL i flera år och något mobilabonnemang förr.
Det bör ju vara samma teknik på all IPTV oavsett leverantör tänker ja, eller?
Chattade med Allente om detta och dom sa först att det inte fungerar med mesh istället för deras lösning. Sen sa dom att dom inte kunde ge support om man inte använder deras grejer. Jag sa att jag inte behöver någon support när grejerna väl fungerar och de höll dom med om.
När ja frågade om det inte fungerar eller som det handlar om deras support sa dom bara att jag kunde pröva. Tolkar det som att det bör fungera.
Borde väl även fungera till fler tv-apparater, utan att betala för "tvillingtjänster" också, vilket dom annars säkert styr i deras router. Något du testat?
 
Kör IPTV och playtjänsten de få gånger vi tittar på olika kanaler. Använder play också i fritidshuset med mobilt bredband och Chromcast utan problem.
Har inte kört tvilling men har en STB för tv så i vårt fall inget som routern hanterar.
Har två M9, har enplans med källare där huvudboxen finns och en på våningen ovanför vid TVn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.