Hallå!
Jag söker tips, råd och förslag vart jag kan mått beställa fasta fönster!!
Jag behöver ett som har karmyttermått 3600 mm x 900 mm.
Det ska alltså vara 360 cm. brett och 90 cm
högt!!
Det ska sitta i en vägg, under ett skjutglasparti.
Måste vara säkerhetsglas, då det sitter 90 cm. från golv och upp.
Vill gärna ha aluminium klätt träfönster.
Bomba på med förslag!
Men inte nu ALLA glasförsäljare, utan bara de som uppfyller mina önskemål!!
 
S
Fattar inte din beskrivning att det sitter under ett skjutglasparti. Inte har du väl de andra glaspartiet på 2 meter höjd?

Utifrån Boverkets byggregler behöver du inte ha säkerhetsglas eftersom det gäller om det är närmare 60 cm från golv.
 
PeterFalun
förstår heller inte placeringen men SP Fönster kan säkert leverera
 
64Matte 64Matte skrev:
Hallå!
Jag söker tips, råd och förslag vart jag kan mått beställa fasta fönster!!
Jag behöver ett som har karmyttermått 3600 mm x 900 mm.
Det ska alltså vara 360 cm. brett och 90 cm
högt!!
Det ska sitta i en vägg, under ett skjutglasparti.
Måste vara säkerhetsglas, då det sitter 90 cm. från golv och upp.
Vill gärna ha aluminium klätt träfönster.
Bomba på med förslag!
Men inte nu ALLA glasförsäljare, utan bara de som uppfyller mina önskemål!!
S sinuslinus skrev:
Fattar inte din beskrivning att det sitter under ett skjutglasparti. Inte har du väl de andra glaspartiet på 2 meter höjd?

Utifrån Boverkets byggregler behöver du inte ha säkerhetsglas eftersom det gäller om det är närmare 60 cm från golv.
Okey!
Här kommer då ett försök till förtydligande!!!
Idag är det en fast, reglad, panelad vägg fån golv och 90 cm. upp.
Det FASTA fönstret ska sitta i princip från golvet och 90 cm. upp, alltså ersätta nuvarande vägg. Alltså säjerhetsglas!!!
Där sitter sedan en liggande regel och ovanför den står ett skjutglasparti som är 120 cm. högt!! Sen återstår ca. 15 cm upp till tak, (är inte riktigt full standardhöjd) Bredden på detta fasta fönster ska vara 360 cm.
Alltså detta är för att få in mer ljus i rummet, behålla möjligheten att öppna fönstren.
Hela detta bygge är ca. 2.00 met. upp ovan mark.
Så skjutbara dörrar är inte aktuellt, med risk att ramla ut!!
Därav
S sinuslinus skrev:
Fattar inte din beskrivning att det sitter under ett skjutglasparti. Inte har du väl de andra glaspartiet på 2 meter höjd?

Utifrån Boverkets byggregler behöver du inte ha säkerhetsglas eftersom det gäller om det är närmare 60 cm från golv.
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
förstår heller inte placeringen men SP Fönster kan säkert leverera
Har försökt svara dig, och förtydliga min beskrivning nedan.
 
Liten fråga, du skriver att ett skjutparti ska stå ovan på en regel som är över ett fast fönster.
Väggen där nere bär ju idag upp denna tyngden vilket inte ett fönster gör.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Liten fråga, du skriver att ett skjutparti ska stå ovan på en regel som är över ett fast fönster.
Väggen där nere bär ju idag upp denna tyngden vilket inte ett fönster gör.
Kanske har rätt?
Vad vet väl jag?
Men det det står redan idag ett skjutparti ovanpå den liggande regeln.
Men det partiet har ingen bärande funktion i den väggen.
 
3600 mm är rätt brett.
Väggen bär ju idag upp denna regeln som skjutpartiet står på vilket innebär att denna vikt kommer att vila på en regel som ska ha ett fönster under sig som i sin tur ska ha drev runt sig.
Så ditt skjutparti kommer istort sett hänga i luften utan något som bär upp under till.
 
Redigerat:
Ja, om du inte förstärker regeln under det breda skjutfönstret på höjden (rätt rejält, och därmed sänker höjden på underliggande fönster) är det nog bäst om du sektionerar fönstret lite och har flera mindre fönster med stående reglar mellan.

Ett alternativ för att maxa ljusinsläppet är att ha det breda (och typ 90 cm höga) fönstret och sen stående reglar/små pelare på insidan av fönsterkarmen. Det långa fönstret måste då monteras från utsidan och utifrån kommer du få det sammanhängande fönsterutseendet, även om det kommer brytas på ett par ställen inifrån. Men det blir mer smäckert än om du har flera små fönster med yttervägg emellan.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Ja, om du inte förstärker regeln under det breda skjutfönstret på höjden (rätt rejält, och därmed sänker höjden på underliggande fönster) är det nog bäst om du sektionerar fönstret lite och har flera mindre fönster med stående reglar mellan.

Ett alternativ för att maxa ljusinsläppet är att ha det breda (och typ 90 cm höga) fönstret och sen stående reglar/små pelare på insidan av fönsterkarmen. Det långa fönstret måste då monteras från utsidan och utifrån kommer du få det sammanhängande fönsterutseendet, även om det kommer brytas på ett par ställen inifrån. Men det blir mer smäckert än om du har flera små fönster med yttervägg emellan.
Hej!
Kan du skicka någon bild/ritning på ditt förslag?
 
Klaugust Klaugust skrev:
Ja, om du inte förstärker regeln under det breda skjutfönstret på höjden (rätt rejält, och därmed sänker höjden på underliggande fönster) är det nog bäst om du sektionerar fönstret lite och har flerUngefär mindre fönster med stående reglar mellan.

Ett alternativ för att maxa ljusinsläppet är att ha det breda (och typ 90 cm höga) fönstret och sen stående reglar/små pelare på insidan av fönsterkarmen. Det långa fönstret måste då monteras från utsidan och utifrån kommer du få det sammanhängande fönsterutseendet, även om det kommer brytas på ett par ställen inifrån. Men det blir mer smäckert än om du har flera små fönster med yttervägg emellan.
64Matte 64Matte skrev:
Hej!
Kan du skicka någon bild/ritning på ditt förslag?
Ungefär så här ser det ut idag, Vill ju sätta in glas i den undre gråa delen! Illustration av en vit fönsterparti med tak och en solid grå panel där användaren önskar sätta in glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänkte att du har de här fyra alternativen:
- befintligt
- hög balk under partiet (= lägre fönster)
- dela upp fönstret för att kunna ha bärande vägg under partiet
- stort fönster men synliga ”pelare” på insidan

Vet inte om det blev så tydligt
Handritade skisser av olika fönsterpartier för bygghus med alternativ för balkar och pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det absolut lättaste är att ta dit en byggare som får komma och kolla, då kan du få lite förslag på olika lösningar och pris på det.
Annars är det en balk av något slag (limträ eller stålbalk) alternativt stolpar som tar vikten.
 
Jag tänker att det bästa vore att byta hela partiet och sätta upp ett räcke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.