Varför inte pröva att köpa en enkel pump som du kopplar till skruvdragaren och se om du kan få bort vattnet och sen se om det fortsätter fyllas eller om det bara står vatten p.g.a. svacka som du kan tömma iaf tills nästa regn. Jag var tvungen att använda detta då det regnade i mina hål innan jag hann gjuta.

shopping
 
M Marsman80 skrev:
Varför inte pröva att köpa en enkel pump som du kopplar till skruvdragaren och se om du kan få bort vattnet och sen se om det fortsätter fyllas eller om det bara står vatten p.g.a. svacka som du kan tömma iaf tills nästa regn. Jag var tvungen att använda detta då det regnade i mina hål innan jag hann gjuta.

[bild]

Tack för tipset, säljs det i vanliga byggvaruhus?
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
N Nadde skrev:
Tack för tipset, säljs det i vanliga byggvaruhus?
Ja, finns nog i de flesta byggvaruhus skulle jag tro
 
L
GoC GoC skrev:
Nu är du allt ute och seglar lite kring hur lera, och förövrigt alla annan mark, fryser.
Är inte riktigt med på vad jag felaktigt rekommenderat till TS, gällande hur plintar i hans befintliga grop(ar) beträffande tjälskador kan uppstå värda att beakta för konstruktionen. Har heller inte uttalat något om "alla annan mark" och hur den fryser.
 
L Lenza skrev:
Är inte riktigt med på vad jag felaktigt rekommenderat till TS, gällande hur plintar i hans befintliga grop(ar) beträffande tjälskador kan uppstå värda att beakta för konstruktionen. Har heller inte uttalat något om "alla annan mark" och hur den fryser.
Det fryser uppifrån, tjälen börjar vid ytan och går sakta ner djupare i marken beroende på hur kallt det är och hur länge.
 
L
GoC GoC skrev:
Det fryser uppifrån, tjälen börjar vid ytan och går sakta ner djupare i marken beroende på hur kallt det är och hur länge.
Ja det var det jag menade också, hela ytan där konstruktion befinner sig får likvärdig påkänning av tjälen för marken ifråga var plan och sannolikt likabeskaffad. Jag skrev aldrig något om tjäldjupet, då det är ofta okänt, men även om det skulle passera plintarnas djup är det inte säkert att det händer något speciellt. Så som skrivits är det sällan det blir rejäl djup tjäle (över 80 cm i lera) i Stockholmstrakten. Det som är mer intressant varför TS skulle börja kosta på pålning som du var inne på?
 
L
Beträffande pumpen som föreslagits, kan det säkert fungera men den lär förmodligen ta mycket stryk då vattnet är uppblandat med lera och partiklar kan sätta sig fast i den. Möjligt att det går att pumpa rent vatten efteråt för att skölja ur den, det är ju sunt om den duger till något mer än dessa hål.
 
L Lenza skrev:
Ja det var det jag menade också, hela ytan där konstruktion befinner sig får likvärdig påkänning av tjälen för marken ifråga var plan och sannolikt likabeskaffad. Jag skrev aldrig något om tjäldjupet, då det är ofta okänt, men även om det skulle passera plintarnas djup är det inte säkert att det händer något speciellt. Så som skrivits är det sällan det blir rejäl djup tjäle (över 80 cm i lera) i Stockholmstrakten. Det som är mer intressant varför TS skulle börja kosta på pålning som du var inne på?
Kosta på pålning skrev jag väl ändå inte. Att slå ner ett tvåtumsrör med en slägga så det står på berget, då det beskrevs en bergsficka, är väl ändå inte det samma som att dra dit en pålkran?
 
Jag lägger upp två bilder till som visar var plinthålet är.
Hål i marken vid en stödmur med grus, verktyg, och plasthjälpmedel som markerar platsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trädgård med stödmur och gräsmatta framför flervåningshus, markering vid plinthål nära mur och leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräv gropen och stoppa ned en färdig 700mm betongplint.
Krafsa bort ”gruset” lägg markisolering runt plinten.
skulle tro att en skivbredd 60cm, eller 120x120 cm med plinten i centrum blir ok.
Krafsa tillbaks gruset över markisoleringen.
Färdigt.
Finns ingen anledning att hålla på och borra och gjuta.
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Gräv gropen och stoppa ned en färdig 700mm betongplint.
Krafsa bort ”gruset” lägg markisolering runt plinten.
skulle tro att en skivbredd 60cm, eller 120x120 cm med plinten i centrum blir ok.
Krafsa tillbaks gruset över markisoleringen.
Färdigt.
Finns ingen anledning att hålla på och borra och gjuta.
Helt klart att det är enklare med en färdig plint MEN jag ska har 115x115/120x120 stolpar och hittar inga plintar med stolpsko som passar. Därför tänkte jag gjuta själv och använda H stolpsko.
Jag vill få pergolan stadig då jag kommer hänga en hängstol/hammockgunga på det.
 
N Nadde skrev:
Helt klart att det är enklare med en färdig plint MEN jag ska har 115x115/120x120 stolpar och hittar inga plintar med stolpsko som passar. Därför tänkte jag gjuta själv och använda H stolpsko.
Jag vill få pergolan stadig då jag kommer hänga en hängstol/hammockgunga på det.
Är bara du sågar spår i änden på stolpen som passar med ”järnen”
Ställ stolpen på sidan av plingen och markera vart hålen är i plintens ”järn”. såga två spår för plintens järn med en motorsåg. Bara att ”köra in” svärdet så har du två spår. skruva ihop med vagnsbult genom stolpe och plintens järn då nu har hål i stolpen som stämmer med de i plinten. Färdigt.
 
GoC GoC skrev:
Är bara du sågar spår i änden på stolpen som passar med ”järnen”
Ställ stolpen på sidan av plingen och markera vart hålen är i plintens ”järn”. såga två spår för plintens järn med en motorsåg. Bara att ”köra in” svärdet så har du två spår. skruva ihop med vagnsbult genom stolpe och plintens järn då nu har hål i stolpen som stämmer med de i plinten. Färdigt.
Tack för tipset, så får det bli.
 
Tänkte dela med mig av resultatet. Så här ser det ut nu.
Nybyggd träaltan med pergola och inbyggd belysning, omgiven av trädgård och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tobbelobbe78 och 11 till
  • Laddar…
Färdig produkt
 
  • Trädäck med pergola, hängstol, soffgrupp, matta och vit drapering som skapar en mysig uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Perplexus och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.