Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur många olika grit har du på stenar ?
Bra fråga. Vet inte :)
Några är dubbletter. 10 olika kanske.
Den lägsta på 250 och den högsta, märkta är på 8k.
Sen har jag någon japansk natursten som sades skulle vara 10k men är tveksam på den. De ärvda från morfar är alla omärkta men tror ingen är över 8k.

Sen har jag två tomekar nere i källaren någonstans, de är väl 1k på de nya stenarna och till den ena ligger där en gammal sandsten också (de gamla som kom innan de bytte till syntetiska stenar).
 
Hade jag börjat om hade jag köpt ett gäng billiga diamantplattor (tunna, typ 1-2mm) på Alibaba och klistrat på mdf. Tror de kostade 3-4$ sist jag kollade.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Vass, men dålig på att skära. En mycket viktig skillnad att betänka. Dvs man slipa vad som helst vasst, men det är hur det skärande verktyget ser ut bakom eggens apex som avgör hur bra det skär.
Mja, skulle inte säga att den där OBH Nordica Arctic är dålig på att skära bara för att en liten cocktailtomat inte ramlar rakt igenom eggen. Kniven är robustare byggd, stålkvalite litet segare (vet ej exakt vilket stål) med hårdhet kring HRC 57 och mer traditionell eggvinkel kring 15 + 15 grader. Lättskärpt med vanlig keramisk skärpstav mellan varven.

Fortfarande mycket smal slipfas vilket gör den till en mycket bra allroundkniv i köket med utmärkt skärförmåga - jag brukar inte dela tomater genom att släppa dom på eggen... :)

Yaxell Ran har VG10-stål i kärnan och härdas till ca HRC 61 vilket tillåter betydligt skarpare eggvinklar, jag mätte upp det till kring 11 + 11 grader. Skärpstål av traditionell typ kan inte användas på dessa, de är för mjuka. Även tveksam till keramiska skärpstavar, tror man måste köra någon superfin diamantmodell om man ska skärpa litet mellan varven i köket.

Visst är en sagolik känsla att jobba med dessa knivar, men det finns många no-no jobb för denna tex att skära i halvfruset kött eller där man kan råka på ben. När vi har gäster i köket som vill vara med och laga mat så är det endast de mest betrodda som får jobba med dessa knivar, delvis av säkerhetsskäl och delvis för att det är en så ömtålig kniv. Ett misstag och en fingertopp åker av utan att man hinner reagera.

Yaxell Ran får ses som en mellanserie, det finns serier (och andra fabrikat) med betydligt hårdare stål och kanske bättre hållbarhet i eggen men detta duger som en instegsmodell till den japanska kockknivstraditionen.

Kul knivar att ha i köket men absolut inget måste, de oftast använda knivarna i vårt kök är de av ”europeisk typ” med OBH Nordica Arctic som bästa exemplet men vi har ett antal olika för olika krav inklusive en gammal tråkig Fiskars som är bra till saker som att skära frusna matvaror, riktigt tuffa jobb. Den är inte vass eller rolig alls ens som nyslipad men stark och seg.

Angående just Tormek med standardstenen: nej, man kan inte få den där spegelblanka finishen, till detta krävs efterarbete med 4000 - 8000 grit vattenstenar. Men ska jag vara ärlig så ser jag inget behov av spegelfinish på köksknivar, den ytterligare skärpa som detta ger är alltför kortvarig för att vara till praktisk nytta. Men eventuellt skaffar jag mig en ”japansk vattensten” ändå bara för att det är roligt och rofyllt att slipa knivar till absolut perfektion och minimal materialavverkning!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Yaxell Ran har VG10-stål i kärnan och härdas till ca HRC 61 vilket tillåter betydligt skarpare eggvinklar, jag mätte upp det till kring 11 + 11 grader. Skärpstål av traditionell typ kan inte användas på dessa, de är för mjuka. Även tveksam till keramiska skärpstavar, tror man måste köra någon superfin diamantmodell om man ska skärpa litet mellan varven i köket.
Köpte en Yaxel ZEN för över ett år sedan och har hittills endast använd ett keramiskt stål för att hålla skärpan uppe och det har fungerat ungefär tills nu, det är dags att slipa om den, så keramiskt kan jag absolut rekommendera på hårda japanska stål.
 
Tomture61
nino nino skrev:
Skulle den här kunna vara nåt?
[länk]
Den verkar kunna slipa saxar också (y)
Går ej att vända kniven på ett enkelt sätt :thumbdown:
Men det viktigaste är att kniven kan låsas fast , i ett tajt grepp plus ett enkelt sätt att vända kniven .
 
Köpte våtslipstenar, liknande TS bild, för ett år sedan. Fick inte till någon vass egg, trots att jag använde "guiden". Investerde i en Tormek T-4 istället. Herrejisses vilken apparat! Blev kanonbra på första försöket, tack vare jiggen iofs. Nu är det ett rent nöje att slipa knivar.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
nino nino skrev:
Skulle den här kunna vara nåt?
[länk]

Den ultimata knivslipen :rofl:
 
Redigerat:
Verkar vara svårt att hitta den med frakt från eu så man slipper moms och tull bara
 
Tomture61
nino nino skrev:
Verkar vara svårt att hitta den med frakt från eu så man slipper moms och tull bara
67:- i Moms / Tull
 
Jag har en sådan här, med "metallic bonded" diamant ca 200 korn och sen keramiska stenar i 500, 1200 och 2000. Riktigt bra. Polerar/striglar på filtskiva efter, viktigt moment. TS Prof ovan verkar bra, men inte optimal för längre blad.

https://hapstone.pro/sharpeners?product_id=248
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Jag har visat den här set-upen innan, ibland är det skönt att slippa handjaga. Lite OT, men kanske kul.
Den här kockkniven var ca 0.12 mm tjock och skulle få en egg. Jag börjar med P600 och sen ett annorlunda men helt slätt P1200 band från VSM ("Ilumeron"). Blöta rätt långsamma band. Sist grönt polermedel på filtskiva med lite lagom varv på frihand (jig i pipeline). Blir bra det med.
Hand håller kockkniv vid slipmaskin med slipband och jiggar som förberedelse för slipning av knivens egg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipuppställning med slipsten och elverktyg på arbetsbänk används för att sätta egg på kockkniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutmått visar 0,55 mm mätning på kanten av en kockknivsblad över en serietidning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
A andthe skrev:
Köpte våtslipstenar, liknande TS bild, för ett år sedan. Fick inte till någon vass egg, trots att jag använde "guiden". Investerde i en Tormek T-4 istället. Herrejisses vilken apparat! Blev kanonbra på första försöket, tack vare jiggen iofs. Nu är det ett rent nöje att slipa knivar.
Ja det är verkligen en effektiv maskin. Kan inte påminna mig att jag misslyckats någon enda gång, inte ens med japanska kockknivar med sjuk eggvinkel. Visst, man får inte den spegelblanka egg-finishen med standardstenen men so what.

Inte för att jag använder den så ofta men man kör en hel sats med knivar och allsköns bråte som behöver skärpas på en kväll. Allt blir vasst som rackarns, tror jag skulle kunna slipa en smörkniv så man kan raka sig med den.

En litet ”rolig” grej... skärpte upp ett par japanska kockknivar i olika modeller förra veckan. Instruerade min käresta att nu är de sinnessjukt skarpa, var försiktig. Själv hade jag en massa plåster pä fingrarna efter denna slipmanöver så hon visste att jag inte skojade... man kan inte förstå hur vasst det blir.

Lik förbannat. Efter första gången hon använt de nyslipade knivarna så frågade om hon märkte någon skillnad. Hon visade upp ett plåster på ett finger... råkade toucha knivspetsen av misstag, var som en lancett och det bara rann blod ur fingertoppen. Men man lär sig snabbt och det är ju en ren fröjd att jobba med supervassa knivar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
på tormeken. Kör ni med standardhjulet som följer med enbart? Eller behövs det bytas under slipningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.