Hej!

Vi har bott i vårt hus i lite över ett år. De tidigare ägarna har inte gjort någonting med tomten sedan huset byggdes för 16 år sedan. Vi har börjat få ordning på gräsmatta, entré till huset och en grusgång men jag blir inte klok på en av ytorna.

Se infogad bild. Längs den östra sidan av huset sluttar tomten, precis som det brukar göra på ett sutteränghus. Det tråkiga är att delar av isoleringen närmast grunden är synlig och det ser allmänt tråkigt ut. Även kablar och vattenledning som går vidare till garaget går att se i en grop.

Hittills har jag tänkt ställa L-stöd utanför dörren och sen fylla upp till en nivå så isoleringen inte längre syns. Har även tänkt att man kan snickra ihop ett förråd på platsen för att skymma, alternativt en trall som en plats där man kan ställa en o annan krukväxt som gillar skugga... ja vad vet jag, någon här kanske ser något jag inte ser

Ge mig gärna tips eller exempel på hur ni eventuellt löst ett liknande problem.
 
  • Sluttande tomt vid sutteränghus med synlig isolering, kablar, vit dörr och grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L-stöd skulle vara ok. Annars kan du köpa betongblock och stapla i den höjd du behöver typ terraser med olika nivåer som följer isoleringen och använda dom nya nivåer till plantering? har erfarenhet att block är lättare att anpassa till markens behov än en L stöd.
lycka till !
 
  • Gilla
Simonskold
  • Laddar…
Den del av isoleringen som är ovan jord måste gå att kapa bort som alternativ. Kan ju inte vara meningen att den ska vara där. Kör med till exempel en Fein multisåg. Eventuellt behöver du måla väggen med sockelfärg, om den är omålad bakom.
 
  • Gilla
Simonskold
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Den del av isoleringen som är ovan jord måste gå att kapa bort som alternativ. Kan ju inte vara meningen att den ska vara där. Kör med till exempel en Fein multisåg. Eventuellt behöver du måla väggen med sockelfärg, om den är omålad bakom.
Tack för svar. Ja, jag tänker så med, så isoleringen kommer att tas bort! Får kika och se hur det ser ut under om det är målat eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.