Hej.
Jag köpte ett Hus och taket i vardagsrum har nåt material som ser ut liksom Parafon, men jag är inte säker på .
och jag ska göra det slät och måla det .

Jag är osäker att om man kan använda spackel på sådana material eller inte!!
Hur man kan göra det slät och med vilken färg kan man måla på det material, är min fråga ?

Har nån erfarenhet med sådana material undertak tak ? blir jag tacksam med några tips och råd om det.

Mvh // Rebin
 
  • Texturerat innertak som liknar Parafon med synliga skarvar och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till byggahus!

Tycker mer det ser ut som vanlig gipskortplank? Karva lite i det med en kniv så märker du om det är gips eller något annat.

Oavsett så får du avgjort bäst resultat om sätter vanlig takgips i taket istället. Du måste nämligen förstärka alla skarvar med pappersremsa för att inte få sprickor och det innebär att du annars måste bredspackla hela taket och det är nästan omöjligt att få helt slätt utan riskerar att synas i släpljuset från taklampan.

Är det någon form av akustikplatta så är nog enda alternativet att sätta ny gips.
 
  • Gilla
Rebin och 1 till
  • Laddar…
R Rebin skrev:
Hej.
Jag köpte ett Hus och taket i vardagsrum har nåt material som ser ut liksom Parafon, men jag är inte säker på .
och jag ska göra det slät och måla det .

Jag är osäker att om man kan använda spackel på sådana material eller inte!!
Hur man kan göra det slät och med vilken färg kan man måla på det material, är min fråga ?

Har nån erfarenhet med sådana material undertak tak ? blir jag tacksam med några tips och råd om det.

Mvh // Rebin
Hej. Tycker inte det ser ut som något undertaksmaterial. Bara att knacka på en platta, är det stumt så är det riktigt tak.
Enklast att göra slätt:dra en tjock sträng latexfog i alla skarvar. Skarven skall vara fyld på bredden, spackla slätt utanpå slipa, måla. Mvh
 
  • Gilla
Rebin
  • Laddar…
Tack Stefan för dit råd.

det är mjuk liksom Parafon eller akustikplattan som du sagt och jag kolat efter ditt råd.
Det ser ut mjuk och jag är räd att med en spackel på hela ytan som är 25kvadrat meter så det kan blir tung också och jag är räd att inom tid det spricka eller sätta sig.

därför jag ska montera nytt skivor på tak som du sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.