B b8q skrev:
Fint! Minskar smittspridningens tillväxt med upp till 2%. Alltid något.

"Mandating face mask use in public is associated with a decline in the daily COVID-19 growth rate by 0.9, 1.1, 1.4, 1.7, and 2.0 percentage points in 1–5, 6–10, 11–15, 16–20, and 21 or more days after state face mask orders were signed, respectively."

Minskad tillväxt av smittspridningen med 2% procentenhet per dag. Det blir rätt mycket efter några veckor. Det verkar som du kanske insåg det? därför är det också en given rekommendation av författarna!
 
Ulltand Ulltand skrev:
Minskad tillväxt av smittspridningen med 2% procentenhet per dag. Det blir rätt mycket efter några veckor. Det verkar som du kanske insåg det? därför är det också en given rekommendation av författarna!
Ja, det är bra! Ca 16-19% så effektivt som andra åtgärder:

"These estimates are not small; they represent nearly 16 percent to 19 percent of the effects of other social distancing measures (school closures; bans on large gatherings; shelter-in-place orders; and closures of restaurants, bars, and entertainment venues) after similar periods from their enactment."
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Tipps till alla er som får munskydd över när pandemin är besegrad. De går jättebra att ha när man snickrar och slipar ifall damm mm kan bli ett problem.
Nej de hjälper inte till 100% där heller men de ger ett visst skydd.

För farliga ämnen så finns bättre masker precis som för coronan, FF2 och FFP3.
Kolfiltermask om det är lösningsmedel mm.

Använde faktiskt ett par av mina pandemi munskydd i helgen men då i garaget. Kanonbra och tänk vad många som nu lärt sig hur man sätter på ett munskydd.
Jo jag pillade nog på det några gånger på munskyddet men det jag höll på med var inte något man blev smittad av.

Visir kan också vara bra så slipper man få sågspån i ansiktet när man blåser rent.
 
Någon som hört talas om företag som förbjuder viss del av sin personal att duscha på arbetsplatsen pga Covid?
 
H Hjulberg skrev:
Någon som hört talas om företag som förbjuder viss del av sin personal att duscha på arbetsplatsen pga Covid?
Det måste vara inviduellt för företag.
Hos oss har vi inga sådana förbud alls. Nu är det ju bara 2-3 st som duschar i samband med träning på middan.
Men om vi hade haft jobb där man skitar ner sig rejält så hade alla fått duscha såklart.
Om man inte mögar ner sig för mycket så kan man ju duscha hemma.
 
B b8q skrev:
Ja, det är bra! Ca 16-19% så effektivt som andra åtgärder:

"These estimates are not small; they represent nearly 16 percent to 19 percent of the effects of other social distancing measures (school closures; bans on large gatherings; shelter-in-place orders; and closures of restaurants, bars, and entertainment venues) after similar periods from their enactment."[/QUOT
Du läser fel. Munskydden (de allra enklaste) utgör en andel av 16-19% i skyddseffekt av allt annat om man inför det. Alltså en av det effektivaste åtgärderna som finns isolerat.

Att FHM inte såg detta då eller nu har kostat 1000-tals liv och ett mycket stort lidande. Vårdskuld och sämre ekonomi.
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
T
Jo jag pillade nog på det några gånger på munskyddet men det jag höll på med var inte något man blev smittad av.
Pilla på du bara. Covid19 smittar inte genom huden. :)
 
E
Ulltand Ulltand skrev:
Pilla på du bara. Covid19 smittar inte genom huden. :)
Jo, det kan det, därför viktigt med handsprit och tvagning.

Men undersökningar visar nu att det smittar betydligt mer av utandningsluft, helst inomhus men detta betyder ju inte att allt annat är riskfritt.
 
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Pilla på du bara. Covid19 smittar inte genom huden. :)
Det som finns i mitt garage smittar inte, så det är lugnt.:cool:
Möjligen att man smittas av lusten för olika projekt men tiden är begränsande faktor.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du läser fel. Munskydden (de allra enklaste) utgör en andel av 16-19% i skyddseffekt av allt annat om man inför det. Alltså en av det effektivaste åtgärderna som finns isolerat.

Att FHM inte såg detta då eller nu har kostat 1000-tals liv och ett mycket stort lidande. Vårdskuld och sämre ekonomi.
Oavsett hur det ska uttolkas så är det ju fortfarande inte BÄTTRE än att hålla avstånd, så jag förstår ändå inte ditt tidigare uttalande - förutom när du till slut medgav att det gällde avstånd kortare än 2 m förstås - och det har ju Fohm också rekommenderat; vid tillfällen när det inte GÅR att hålla avstånd, t.ex. i kollektivtrafiken, bör man använda munskydd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Tipps till alla er som får munskydd över när pandemin är besegrad. De går jättebra att ha när man snickrar och slipar ifall damm mm kan bli ett problem.
Nej de hjälper inte till 100% där heller men de ger ett visst skydd.

För farliga ämnen så finns bättre masker precis som för coronan, FF2 och FFP3.
Kolfiltermask om det är lösningsmedel mm.

Använde faktiskt ett par av mina pandemi munskydd i helgen men då i garaget. Kanonbra och tänk vad många som nu lärt sig hur man sätter på ett munskydd.
Jo jag pillade nog på det några gånger på munskyddet men det jag höll på med var inte något man blev smittad av.

Visir kan också vara bra så slipper man få sågspån i ansiktet när man blåser rent.
Det är ju bra att det finns ett sammanhang de fungerar lite i.
Själv använder jag riktiga andningsskydd när jag slipar sådant som ger fint damm som kan vara hälsovådligt, som tex bottenfärg på båten.

Sågspån är inte hälsovådligt alls vad jag vet vad gäller rent trä. Skulle jag såga i något hälsovådligt matarial så duger inte något annat än ett riktigt andningsskydd.

Det man möjligtvis skulle kunna ha ansiktsmask till är att brygga kaffe i, men det kanske inte duger till det heller...
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
optimum
När vi vaccinerades mot covid skulle alla ha munskydd. Med stor sannolikhet har man det kravet för att munskydd ökar säkerheten mot smittspridning.

För inte vill man riskera att de som ska vaccineras råkar smitt varandra. Vore ju snöpligt att falla på målsnöret.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Det är ju bra att det finns ett sammanhang de fungerar lite i.
Själv använder jag riktiga andningsskydd när jag slipar sådant som ger fint damm som kan vara hälsovådligt, som tex bottenfärg på båten.

Sågspån är inte hälsovådligt alls vad jag vet vad gäller rent trä. Skulle jag såga i något hälsovådligt matarial så duger inte något annat än ett riktigt andningsskydd.

Det man möjligtvis skulle kunna ha ansiktsmask till är att brygga kaffe i, men det kanske inte duger till det heller...
Nja, tryckimpregnerat trä vill jag inte ha ned i lungorna.
Jag har även olika masker för de tillfällen det blir typ stenmjöl i luften om man kapar med rondell eller med kolfilter om man använder lösningsmedel.

Även mot virus finns olika typer, FFP3 har jag några också och de fungerar mot coronan.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du läser fel. Munskydden (de allra enklaste) utgör en andel av 16-19% i skyddseffekt av allt annat om man inför det. Alltså en av det effektivaste åtgärderna som finns isolerat.

Att FHM inte såg detta då eller nu har kostat 1000-tals liv och ett mycket stort lidande. Vårdskuld och sämre ekonomi.
Eller också är det du som tolkar fel. Igen.
Och avstånd är fortfarande mycket mer effektivt än munskydd, så du drar även helt fel slutsats. Igen.

Att använda en mindre effektiv metod än att hålla avstånd som tex munskydd hade kostat fler liv. Som det sannolikt gjorde i Bl.a Tjeckien.
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Nja, tryckimpregnerat trä vill jag inte ha ned i lungorna.
Jag har även olika masker för de tillfällen det blir typ stenmjöl i luften om man kapar med rondell eller med kolfilter om man använder lösningsmedel.

Även mot virus finns olika typer, FFP3 har jag några också och de fungerar mot coronan.
Tryckimpregnerat trä är inte rent trä. Men kroppen är bra på att göra sig av med så stora partiklar ur andningsvägarna, åtminstone om man inte är rökare.
Om du är orolig, så är det bättre att använda ett andningsskydd istället. Då får du skydd som fungerar mot att få sågspån i lungorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.