J
Hej,
installerade idag en Ebeco Therm 500.

Trots inställd på 22 grader visar den 27-30. Golvet blir inte kallare. Inte ens om jag stänger av golvvärmen blir golvet kallare. Det verkar som att termostaten kan öka värmen men inte minska under 27 grader. Vad kan vara fel?

mvh
Johan
 
J Johannnnnnn skrev:
Hej,
installerade idag en Ebeco Therm 500.

Trots inställd på 22 grader visar den 27-30. Golvet blir inte kallare. Inte ens om jag stänger av golvvärmen blir golvet kallare. Det verkar som att termostaten kan öka värmen men inte minska under 27 grader. Vad kan vara fel?

mvh
Johan
Har du använt samma golvgivare som följde med?
Är termostaten inställd på golv, rumstermostat eller både och?
Om du har stängt av golvvärmen slutar slingan att värma, skulle det fortfarande vara varmt kommer värmen från något annat än den elektriska golvvärmen. Vattenburen golvvärme kanske?
Ebeco har väldigt kunnig support, får du ingen bra hjälp här kan jag rekommendera ett samtal till dem imorgon.

/edit
Det låter nästan som slingan får spänning hela tiden, kanske felkopplat eller trasig termostat.
 
J
Tack för svar!
jag bytte mot givaren som följde med. bor i lägenhet och närmsta element är långt borta. Med förra termostaten blev det rejält kallt när jag stänger av den. Nu står den på 27 Grader och golvet känns varmt trots att den varit avstängd eller satt på 5/min grader ett par timmar.
 
J
Se bild
 
  • Skärmdump av en smart termostatapp med nuvarande och inställd temperatur i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just det, jag hade samma problem med en Ebecotermostat. Den kan finnas golvgivarinställningar. Kolla så att termostaten är inställd på rätt givare, det ska framgå av manualen. Löser inte det problemet så kontakta Ebeco. Tror jag fick göra så och byta termostaten för några år sedan.
 
J Johannnnnnn skrev:
Se bild
Hej

Löste det sig, jag har samma problem.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.