Hej!

Är helt ny här och frågan är kanske lite off topic men om det är någon med erfarenhet som vill dela med sig så hade det uppskattas hjärtligt.

Jag och min blivande sambo har intensivt letat bostadsrätt sedan årsskiftet. Nyligen förlorade vi budgivningen på en trea trots att vi gick 20% över utgångspriset och nu har vi lagt ett nytt bud på en tvåa (registrerad som trea) i samma storleks- och prisklass som den förstnämnde. Våran bedömning är att lägenheterna är i liknande skick men att den som vi nu senast budat på ligger på en starkare adress. Båda föreningarna har starka ekonomier men den förstnämnde hade nyligen köpt marken och kostade 500 kr mindre i månadsavgift.

Nu till saken då: Vad är det vi missar? Den förstnämnda gick upp med 25% inom loppet av fyra timmar efter förhandsvisningen medan denna endast har oss som budgivare (gav utgpris, dumt kanske?) efter första visningen. Det finns säkert otaliga faktorer som kan påverka det här men jag frågar för att jag helt enkelt inte riktigt förstår. Är det bara att glädjas och hoppas på att det inte kommer fler budgivare? Hur hade ni resonerat när efterfrågan är så stor som den är just nu?

Tacksam för svar!

/Oscar
 
Allt som behövs är att två budgivare bestämt vill ha en lägenhet. Det kan resultera i att bostäder ibland går upp. I nästa lägenhet så kanske där är något som skrämmer bort intressenterna från förra bostaden. (Kan vara något så simpelt som dörrknoppar)

Hade en bekant som skulle sälja sin lägenhet där två säljare båda bestämt skulle ha lägenheten. Resultat: nästan 100% ökning och enda vinnaren i den bostadsaffären var den bekanta till mig.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
C
M OscarEricsson1 skrev:
Är det bara att glädjas och hoppas på att det inte kommer fler budgivare?
Hur välbesökt var visningen?
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Allt som behövs är att två budgivare bestämt vill ha en lägenhet. Det kan resultera i att bostäder ibland går upp. I nästa lägenhet så kanske där är något som skrämmer bort intressenterna från förra bostaden. (Kan vara något så simpelt som dörrknoppar)

Hade en bekant som skulle sälja sin lägenhet där två säljare båda bestämt skulle ha lägenheten. Resultat: nästan 100% ökning och enda vinnaren i den bostadsaffären var den bekanta till mig.
Tackar! Ja köket såg ut att vara från milleniumskiftet och jag har funderat på om det kan vara det. Visserligen gedigna materialval med köksö men ändå.

Närmare 100% ökning herregud Hur borde vi göra om vi står kvar som ensamma budgivare? Början man då pruta på sitt eget bud? Hade känts sisådär men pengar är ju pengar
 
C cpalm skrev:
Hur välbesökt var visningen?
Gissningsvis 20 par och ett fåtal ensamma besökare
 
C
M OscarEricsson1 skrev:
Gissningsvis 20 par och ett fåtal ensamma besökare
Ja, då förstår jag att du funderar på varför buden uteblir. Hade ju varit annorlunda om man var ensam på visningen...

Klart du kan börja pruta på ditt eget bud, men risken är att säljaren får känslan av att du är en strulputte och hellre väljer att gå ut en ny runda. Förväntningarna är nog att lagt kort ligger. Sen vet man ju ändå inte om säljaren är beredd att släppa ens för utgångspriset.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Tack! Då vet jag mer hur vi ska tänka. Hade varit nöjd om den går för utgångspriset och det känns inte värt med risk/rewarden att försöka gå ner ett par procent.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.