Vad brukar man ha för dimension på spikläkten vid vanlig stående panel? Jag tänkte först köra med vanliga 22 mm tjocka brädor men när jag tänker efter så misstänker jag att man kanske bör ha lite tjockare för att spiken ska få ordentligt fäste.
 
28x70 är en bra storlek.
Vissa kör 22x95 form men det är lite fusk tycker jag.
 
  • Gilla
Wuj
  • Laddar…
34*70 säger de snickare som skall stommresa mitt hus och de har byggt hus i 40år......;)

mvh Tommy
 
  • Gilla
jeeens84
  • Laddar…
ByggaNytt skrev:
...Att snedsåga läkten är ett plus!
...
[/url]
...eller så lägger man en masonitremsa bakom, så blir det en naturlig ventilation och man slipper väta bakom spikläkten när fukten samlas.
 
  • Gilla
larssad
  • Laddar…
Japp, den är bra (också)!

Nästa hus får bli med remsa + snedsågad spikläkt :D
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
...eller så lägger man en masonitremsa bakom, så blir det en naturlig ventilation och man slipper väta bakom spikläkten när fukten samlas.
Hur menar du att man ska lägga masoniten? Inte vågrätt iaf, för då blir det ju inte med ventilation... :confused:

"Jag är inte korkad, jag har bara otur när jag tänker"
 
Du lägger den lodrätt i linje med stommens stående plankor. De som oftast är täckta med utegips eller papp. Spikläkten är ju bara fäst i punkten där stommen möter spikläkt.
Det finns också distanser i plast speciellt avsedda för detta.
 
  • Gilla
larssad
  • Laddar…
Mikael_L
Bara otur !!

Men då är det inte applicerbart på Bygganytts väggar, där han har liggande 45x45 innanför gips/papp, eller hur.
 
Mikael_L skrev:
Bara otur !!

Men då är det inte applicerbart på Bygganytts väggar, där han har liggande 45x45 innanför gips/papp, eller hur.
Jodå. Här spikar man nu ju normalt fritt längs spikläkten. Men en masonit- eller plastbit bakom, säg varje halvmeter, måste man ju spika där biten sitter.
 
  • Gilla
santa0ne
  • Laddar…
Behövs verkligen det där med snedsågning/distanser? Är inte tanken att luften ändå ska kunna cirkulera så pass att det håller sig torrt?
 
Lyfter denna tråd igen då det är dags för mig att sätta fasad.

Har lite funderingar angående användandet av distanser. Jag kommer att regla upp med horisontella 45x45 för att tilläggsisolera min plankstomme. Utanpå detta sätter jag vindpapp och sen (horisontell) läkt. Om jag kör utan distanser borde väl vindtätningen av pappen bli bättre eftersom läkten ligger emot hela vägen och täpper till pappspikarna/klammern? Sen ser jag också en risk i att läktbrädan skulle tryckas in mot 45x45-regeln mellan distanserna när man spikar igenom de båda.

Är detta ogrundade funderingar? Tacksam för synpunkter.

/Henrik
 
  • Gilla
Pjepp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.