...Vi vill som sagt plantera en del Bambu som solitärer. Min man tror att det räcker med tunn aluminiumplåt för att avgränsa detas rötter medan jag hävdar att vi behöver cementrör som många här skriver. Nackdelen med cementrör är dock att de är sååå tunga och stora och det blir ett jätteprojekt att gräva ner dem. Nu vet jag inte alls hur vi ska göra... snälla hjälp oss med tips och råd.
 
Klart rötterna inte tar sig igenom aluminiumplåt.

(Och snälla, skriv bättre rubriker än "Förvirrad", så man vet vad tråden handlar om)
 
Förlåt för rubriken - jag ska bättra mig på den punkten. Då borde vi kunna köpa aluminiumplåt och böja till det så ordnar det sig för visst blir det billigare än cementrör och enklare?!
 
Rubriken förbättrad
 
Fru_Skogsberg skrev:
Förlåt för rubriken - jag ska bättra mig på den punkten. Då borde vi kunna köpa aluminiumplåt och böja till det så ordnar det sig för visst blir det billigare än cementrör och enklare?!
Jag är helt övertygad om att det går precis lika bra med aluminium vad det gäller att stoppa rötter.. Sen vet jag i och för sig inte om aluminiumplåten fäller ut aluminium i jorden, och om detta i så fall kan skada växten. Kanske någon annan vet?
 
Mats_o tack för hjälpen med rubriken. Jon_h det där med att det kanske avger aliminium har jag inte ens tänkt på, jag ska faktiskt ta reda på det för det är ju viktigt med tanke på miljön. Tack.
 
Jag nämnde betongrör eftersom det är gammalt och beprövat sätt för just bambu. Brukar normalt avråda till dessa eftersom det krävs grävskopa/traktor den dagen bambun skall bort. Bambus rotsystem blir nämligen så hårt och kompakt att de inte går att handgräva bort. I Skogsbergs fall blir det inte svårt pga att bambun skulle sättas så nära gatan att maskinell hjälp blir lätt och att man bör skydda både husgrund och trottoirens asfalt (?) utanför tomtgränsen.

Aluminium tror jag inte är lyckat - även om det inte verkar miljömässigt vidare bra lösning. Troligen kommer bambuns rotsystem så småningom spränga detta material.

Jag har vänner som fick riva ett halvt garage för att få in traktor på en innegård när man skulle ta bort en alltför invasiv bambu. Visserligen var bambun närmare 30 år gammal men det är inte helt fel att tänka till lite innan man sätter en sådan växt.
 
Se där, fick man lära sig något nytt. Trodde inte att bambun var så "grym". Hade planteringsideer för bambu i år, men det blir nog en ny funderare.
 
Aluminium är inte alls nyttigt!

Och jag tror inte heller att det kommer klara sig så bra i jorden, den kommer nog oxidera sönder på några år.

Skulle föreslå plaströr om ni tycker betongrör verkar jobbigt.

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.