Hej,

Jag försöker i största grad att hålla mig till ursprungligt foder och socklar men har stött på lite patrull och önskar inspel från er övriga.

Huset är från 1945 - Det måste inte vara exakt samma men gärna tidsenligt

- Golvsocklar

Jag hittar inga med samma eller liknande dimensioner. De är ju släta då det är funkis, men dimmensionerna på de socklar jag hittar stämmer inte alls.

Handhållet snitt av dörrfoder med rundade kanter framför vitmålade golvsocklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimensionerna är 15x69 med en radie som är ganska så stor. Även om jag hittar mängder medfoder som ser ut att ha samma dimensioner (12x69) så är den lilla radien på dessa R3 det som framförallt gör att det skiljer sig. De golvsocklar jag har upplever jag som mer "runda", "mjukare" och mer levande. Jag har kollat runt på de flesta sidor, Sekelskifte, byggnadsvårdsbutiker, byggfabriken, sågverk/hyvleri, panel O list. Men hittar inget. Hade varit intressant om någon annan har input ?

OBS - Jag vet att det går att hyvla upp nya, men de pengarna finns inte riktigt OBS
OBS - Jag har funderat på att tillverka egna med handöverfräsen, men det känns som en nödlösning. OBS.

- Fönsterfoder
Fönsterna byttes tyvärr av tidigare ägare och fick då "moderna foder". I samband med renoveringen har dessa kasserats. Men jag är osäker på vad för fönsterfoder som användes ? Jag har boken "så byggdes villan" men den beskriver inte så mycket interiören kring fönstren.

Hade man samma foder som till dörrarna ? Dörrfodret ser ut så här

Hand håller ett litet träprov med dubbel rundad kant mot en bakgrund av vitmålade brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och har dimensionerna 15x56mm med dubbel rundad kant med stor radie. Min tanke är att detta kanske blir för kraftigt för ett fönster ? Men jag vet inte. Men oavsett så hittar jag inte detta fodret någonstans ? Det foder jag har kvar är från dörrarna endast och det kommer jag återbruka för just dörrarna. Så oavsett måste jag ha nytt fönsterfoder, all input uppskattas.

OBS - Jag vet att det går att hyvla upp nya, men de pengarna finns inte riktigt OBS
OBS - Jag har funderat på att tillverka egna med handöverfräsen, men det känns som en nödlösning. OBS.

- Fönsterbänk
Det fanns fönsterbänkar i sten, troligen typ kolmårdsmarmor (även om det inte riktigt såg ut så). Dessa vilade på konsoler på väggen. Dessa vill jag så klart återanvända. Men vi har tilläggsisolerat insidan (med Hunton träfiberskivor) 45mm och jag kommer därför få en ca 50 mm " nisch/smyg/salning" runt fönstret. Hur gör jag på fönstrets undersida, ska jag ha foder där också och sedan trycka fönsterbänken mot den, det känns lite avigt ?
ska försöka beskriva det i bild.

Teknisk ritning av en fönstersektion med fönsterbänk, foder och nisch/framsteg i profilvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt om jag skippar ett foder i underkant så blir det ju en ful skarv mellan salningen och väggen. Ska man kanske dra ut salningen i underkant och sedan sätta en liten kvartsstav eller liknande under ? Men hur fan gerar man då fönstrets sido foder i nederkant ?

Tacksam för all hjälp !
 
Fulkemisten
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har funderat på att tillverka egna med handöverfräsen, men det känns som en nödlösning
Nej då. Jag brukar göra så, det funkar kanon.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nej då. Jag brukar göra så, det funkar kanon.
Jag har börjat inse att det kanske är den vägen jag måste gå :) Frågorna kvarstår dock kring dimensionerna på fönsterfodret och hur man löser mötet med fönsterbänken.
 
C
Viktor.J Viktor.J skrev:
Men hur fan gerar man då fönstrets sido foder i nederkant ?
Generellt brukar/brukade man nog inte gera i underkant utan sidofoderna är raksågade nertill och så drar man ut bottenfodret någon millimeter utanför och rundar av den sågade kanten. Så att man får en "bas" på fönstret och det inte upplevs som en symmetrisk ram. Sedan fönsterbrädan på konsoler med ett par centimeters spalt mot bottenfodret.

Skall jag vara ärligt tycker jag det är rätt fult och föredrar äldre tiders utförande där sidofoderna avslutas mot fönsterbrädan (som alltså är betydligt bredare än fönsternischen) och där fönsterbrädan ersätter bottenfodret eller där fodret sitter "dolt" under fönsterbrädan.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Generellt brukar/brukade man nog inte gera i underkant utan sidofoderna är raksågade nertill och så drar man ut bottenfodret någon millimeter utanför och rundar av den sågade kanten. Så att man får en "bas" på fönstret och det inte upplevs som en symmetrisk ram. Sedan fönsterbrädan på konsoler med ett par centimeters spalt mot bottenfodret.

Skall jag vara ärligt tycker jag det är rätt fult och föredrar äldre tiders utförande där sidofoderna avslutas mot fönsterbrädan (som alltså är betydligt bredare än fönsternischen) och där fönsterbrädan ersätter bottenfodret eller där fodret sitter "dolt" under fönsterbrädan.
Tack, försöker hitta bilder för att förstå hur det ser ut i vekligheten. Håller till viss del med om de olika typerna av fönsterbänk. Men då jag har tidsenliga skivor i sten så känns det dumt att kassera dom för att göra något som inte smälter in lika bra.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Fulkemisten
Vissnad basilikaplanta på ett fönsterbräde i äldre stil med synliga värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär typ. 1944.
 
  • Gilla
Raufus och 1 till
  • Laddar…
C
Och så här kan det se ut med stenskivor.
Stenskiva som fönsterbräda vid ett ljust fönster med vit kruka, bredvid en vitmålad vägg och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå stenskiva monterad som fönsterbräda stödd av en vit gjutjärnskonsol ovanför en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och så här kan det se ut med stenskivor.
[bild]
[bild]
tack!!! Vet du vad det är för dim. på fodret med stenen ?
 
C
Viktor.J Viktor.J skrev:
tack!!! Vet du vad det är för dim. på fodret med stenen ?
Det är samma dimension runt om, 90x15-ish.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Testade igår att fräsa profilen för golvsockel, tror ingen kommer reagera på att det ser konstigt ut :)

Två träprofiler för golvsocklar, en original och en egenfräst, hålls jämsides.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höger är original, går ju at finslipa fasningen i nederkant. Sedan så har ju originalet en fasning i baksidan av fodret. Den kommer ju bli jobbig att fräsa. Frågan är om man klarar sig utan den.

Med fönstret så blev det inte så breda som Cpalm visade. Det kändes lite för stort och så blir det ju dyrare träprodukter :) Det blev istället 15x69 mm, med samma fasnings radie som dörrfodret.

Fönster med nygjord träfoder runtom, oslipad fasning längst ner, i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot kommer understycket bli ett helvete för att kompensera för de redan två existerande "inte riktigt perfekta 45 graders hörn", en smyg som inte är 100% rät och rak och en vägg som inte är riktigt rak. Funderar på en anna lösning som inte innebär att gera in underdelen. Det ska ju göras 4 fönster till, så det går liksom inte att lägga ner en arbetsdag och otaliga löpmeter foder för att få till det...

På bilderna ovan så ser det ut att inte vara gerat i nederkant t.ex. Tror dock att jag har lite större radie så det kanske blir svårt. Har också tänkt om man i nederkant skulle "dra ut" fodret lite, t.ex. använda en 21 mm tjockt foder istället för 15. för att då kunna avsluta sidoforet rakt ner mot detta. Men om någon har tips på hur jag kan gå till väga så mottages det tacksamt.
 
Fulkemisten
Såga sidofodrena raka. Smacka opp fönsterbrädan direkt mot dem.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Såga sidofodrena raka. Smacka opp fönsterbrädan direkt mot dem.
Jag har nog med börjat landa där. Måste dock "dölja" delen mellan fönstersmyg och vägg (alltså under fönsterbänken) på något fint sätt. Men i värsta fall så kan man ju sätta en smyglist eller liknande under fönsterbrädan.
 
Någon som vet vart man hittar vettiga konsoler ? Jag har en uppsättning sådana som Cpalm visade, men sedan är det fula generiska moderna som jag har. Hade varit kul med något vackrare och enhetligare.

Kommer också behöva 2 nya stenskivor. De som jag har är 30mm tjocka kolmårdsmarmor. Tänkte fortsätta med det så klart. Men hittar inget ställe som säljer det smidigt. Om någon vet så lyssnar jag gärna. Det är ju "standard storlekar" typ 30x150x210 med enkla former.
 
Fulkemisten
Jag kollade faktiskt med ett ställe vid Skogskyrkogården som säljer gravstenar. De kunde fixa typ allt. Även en bänkskiva till mitt kök, priserna var väl ungefär som vanligt, typ 5000 per meter för marmor eller nåt. Sen slutade det med en annan bänkskiva av andra orsaker.
Vad gäller konsolerna så hade jag svetsat dem själv, har man ingen svets så kanske nån polare/bekant har? Annars är det där ett riktigt småjobb för en smidesverkstad som inte kostar så mycket.
 
Först, kul att du vill bevara stilen i ett 40-talshus! Att byta modell bryter ofta sönder ett genomtänkt stilval och ända fram till 60-talet fanns väldigt många hantverksmässigt bra och genomtänkt gjorda hus!

Nu blev ju din fräsning kanonbra, men för framtida anskaffande av lister kring sthlm kan jag rekommendera antingen panel och list eller Nordströms trä (som har något mindre sortiment och ogärna säljer till privatpersoner om man inte redan är kund, men jag har kunnat handla då jag sagt jag redan har deras "modeller" på foder och ska komplettera). Byggvaruhusen har bara skitprofiler, antingen modernt rakt eller "sportstuge-80-tals-allmoge".

http://panelochlist.se/lagerlista.htm
https://www.nordstroms.se/

Jag håller med om att konsoler som säljs idag inte passar i äldre hus, kanske kan en byggnadsvårdsbutik sälja konsoler till dig. Jag misstänker att även fönsterbänkar kan gå att hitta begagnat till oerhört mkt bättre pris än nytt. Kolla nacka byggnadsvård (jag bor på norrsidan så besöker överjärva, men jag tror de samarbetar om lagret så den på din sida är nog lika bra).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.