C
Som rubriken säger Utespis/kamin....

Frågan värmer det utan att man behöver "sitta i" kaminen... Någon som har tips på lämplig kamin som värmer?
Jag har gasvärmare men också en ö (utan el o landförbindelse) full av vindfällen som vore lämpligt att utnyttja istället...
 
Blir nog att bygga ett litet hus att sitta i och värma, annars får du nog sitta i kaminen, öppet runt ingen värme, bara lite värmestrålning med glödgad framsida och frost på ryggen.
 
C
J jonaserik skrev:
Blir nog att bygga ett litet hus att sitta i och värma, annars får du nog sitta i kaminen, öppet runt ingen värme, bara lite värmestrålning med glödgad framsida och frost på ryggen.
Ha ha ha! Det var ett bra svar!
 
A
C carra skrev:
Som rubriken säger Utespis/kamin....

Frågan värmer det utan att man behöver "sitta i" kaminen... Någon som har tips på lämplig kamin som värmer?
Jag har gasvärmare men också en ö (utan el o landförbindelse) full av vindfällen som vore lämpligt att utnyttja istället...
Förstår jag rätt så vill du ha tips på en effektiv kamin som skulle kunna värma upp stugan på ön?
 
C
Njae inte riktigt.... Jag vill ha en kamin att ha utomhus för att förlänga kvällarna ute i friska luften utan att behöva känna att det blir kyligt....
 
C carra skrev:
Ha ha ha! Det var ett bra svar!
Skämt åt sida och som före skrev, ska du värma en liten stuga, hur stor är den och tänk var du ska en skorsten.
 
A
C carra skrev:
Njae inte riktigt.... Jag vill ha en kamin att ha utomhus för att förlänga kvällarna ute i friska luften utan att behöva känna att det blir kyligt....
ahh.. Då missförstod jag.
Då håller jag med föregående skribent..
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
A
Hade du en lite stuga så tipsar jag om skogmas kaminer, billiga och effektiva.
Jag har 4 st själv.
60 cm ved.. (y)
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Har du mycket sten så mura något med tjocka väggar som rymmer rejäla bitar ved/oklyvna kubbar Tänd brasan ovanifrån för längre brinntid och en jämnare värmefördelning. De tjocka väggarna lagrar värmen och fungerar också så att de får en del av värmen att studsa ut mot dig.
Det är inte så särskilt sparsamt med veden men har du massor av vindfällen så är det bekvämt att bara kubba stammarna och lägga grenarna i en hög vid sidan av för att lägga överst och tända med. Längre torktid än för klyvd ved men det är bara frågan om något år eller två beroende på träslag.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.