Jag är ny här på forumet och är dansk men försöker lära och skriva på svenska på bästa möjliga sätt. Jag har läst mycket på forumet och använt mycket inspiration, men det här är min första fråga.
Jag ska bygga ett uterum på plintar/bjälklag och i det sammanhanget vill jag höra kring erfarenheter av att fästa stolparna. Uterummet är från WillabGarden, model aluminium pulpet med glastak i storleken 6030x3825mm. Min fråga är hur fixar ni stolparna fast i grunden, med avseende på vind och updrift? Fixar ni dem direkt i betongplintarna (Gjutar själv i Gjutrör) eller byggar ni stolpar på balkar som är fastnad på bärlinor og de är fastnad på stolpsko på Plint (normal bjälklag)?

För info bor jag i Skåne söder om Malmö
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det bästa tycker jag är att fästa stolparna i stolpskor som du gjuter in i plintarna. Du kan använda en horisontell regel som du fixerar stolpskorna i medan du gjuter. Gör gjutrören ordentligt djupa och använd välblandad betong.
 
  • Gilla
Oestergaard
  • Laddar…
Tack så mycket

Jag planerar är att gräva ner till frostfritt och lägga betong med villabygel. sedan på ett 300mm gjutrör och gjut upp 120 cm. Nu är mina stolpar i aluminium och inte i trä så jag kan inte skruva in dem i stolparskor. men jag kan montera dem på bjälklaget, men håller det när vinden blåser?
 
Stolpar i aluminium kan du naturligtvis gjuta in i plintarna, men det kan nog vara problem med att få dem i rätt höjd och i lod. Ska du använda en horisontell bjälke för att fästa aluminiumstolparna ska den ha ordentliga mått. Den kan gärna vara lika bred som hög.
 
Nah vill inte gjuta dem in i plintarna då kommer bli problem med höjd på dörrarna. Det jag tänkte kanske att göra är, gjuta plintar, sätta justerbar Stolpsko, 2x45x170mm i bärlinan och 3x45x145 i bjälklag och då stolpe direkt på med syllpapp under och en fog for att ta vatten bort. Men är detta bra for vindstöt och snö? Bor i snözone 1 och uterummet er dimensionerad till snözone 2.
 
J justusandersson skrev:
Stolpar i aluminium kan du naturligtvis gjuta in i plintarna
Aluminium och betong gillar inte varandra, så att gjuta in är inte bra, då aluminiumet äts upp av cement och vatten
 
Då måste du ha någon form av kraftiga beslag med vars hjälp du kan fästa aluminiumstolparna i bärlinan. Det viktiga är att de är fixerade i sidled.
 
Jag vet inte hur kraftiga når monteringen visar som på bilden.
 
  • Illustration av två olika monteringsalternativ för infästning av byggkomponenter i mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker säkert. Min erfarenhet av Willab Garden är att de är ganska proffsiga.
 
Jag monterade Willabs uterum för två år sedan. Kan rekommendera balkskor som är justerbara. Stolparna är ca 160 cm långa och vi gjöt dem på plats med tombola. Sedan dubbla bärlinor 45x220 mm. På dem 45x220 golvreglar cc 60. Har även isolering i golvet. Trägolvsplankor. Vi har värmen på året runt. Konstruktionen är mycket stabil. Uterummet har inte satt sig på två år. Vi har blålera i marken 60 cm ner.
Lycka till med bygget!
 
  • Grundläggning av uterum med gjutna pelare och balkskor för bärlinor på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundkonstruktion av ett uterum med justerbara balkskor, gjutna stolpar och bärlinor under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundkonstruktion av ett uterum under uppbyggnad med synliga stolpar gjutna på plats och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppvärmt uterum med belysning på trävilla vid skymning, omgivet av grönt gräs och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johnnysgrabb och 2 till
  • Laddar…
Här kommer några bilder till. Jag lät även plåtslagaren fixa plåt att lägga under skenorna så att regnvatten inte ta sig in i konstruktionen- kan verkligen rekommenderas då det blir mycket blött vid slagregn.
 
  • Utsikt över en altankonstruktion med träplankor ovanpå vit plåt under skenor för att förhindra regnvatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion för altan med skyddande plåt under skenor mot regnvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering och träreglar lagda på uteplats med plåtdetaljer för regnskydd under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsprocess av trägolv på en inglasad veranda med plåt under skenor och verktyg utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På denna bild ser du hur stolpen är monterad enligt instruktionen. Vill minnas att jag valde rostfria vinkeljärn. När alla delar är på plats är konstruktionen mycket stabil!
 
  • Monterad stolpe med rostfritt vinkeljärn på pågående trädäcksbygge nära tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johnnysgrabb
  • Laddar…
Ett tips (om jag skulle gjort om bygget idag) är att sätta grundplintarna längre in (ca 20 cm) i konstruktionen så att själva plinten inte är ivägen när man ska klä in grunden.

Dessutom hade jag även låtit den extra skyddsplåten till skenorna gå in under aluminiumstolparna, dvs så att stolparna står på skyddsplåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.