Hej

Jag har ett staket i liknande stil och det skulle vara så snyggt om jag kunde bygga en pergola med liknande ribbor som tak. Men går dessa ribbor som tak som det krävs bygglov för? Någon som vet?
 
  • Trädgård med mysig pergola med ribbtak, belyst matplats och draperade vita gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gengu
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
dkhansson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enligt nya PBL så är en byggnad definierad med utgångspunkt från taket:

[bild]

Men din konstruktion har ju inget tak som skyddar mot väder och vind så det lär inte vara en byggnad.

Därmed faller kravet för bygglov för nybyggnad.
Tack för svar! Nu bor jag i Stockholm, men kolla svaret om Ängelholm skriver, finns det nån lag som stödjer 80-20?
https://kundtjanst.engelholm.se/org/angelholms-kommun/d/kostnad-bygglov/
 
Claes Sörmland
D dkhansson skrev:
Tack för svar! Nu bor jag i Stockholm, men kolla svaret om Ängelholm skriver, finns det nån lag som stödjer 80-20?
[länk]
Jag gissar att det är nån lokal kommunpolicy det där med 80/20%, att kommunen garanterat inte öppnar ett tillsynsärende om man håller sig till det. Eller så finns det nån MÖD-dom som jag inte känner till.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
dkhansson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är läsvärt även om det inte är spot on:

[länk]

MÖD 2015-04-24 mål nr P 9113-14 har funderat på vad som är ett skärmtak eftersom att en sån tillbyggnad kan göras med bygglovsbefriade undantagsregler.

Och ett skärmtak måste vara tätt:

[bild]

Intressant. Är det lag som styr eller är det kommunen som har tolkningsföreträde?
 
Claes Sörmland
D dkhansson skrev:
Intressant. Är det lag som styr eller är det kommunen som har tolkningsföreträde?
Först tolkar du själv lagen som fastighetsägare. Om någon anmäler din pergola till kommunen så måste byggnadsnämnden tolka lagen. Om de finner att du har uppfört en byggnad när du byggde din pergola så får du överklaga till Länsstyrelsen. Skulle Länsstyrelsen gå på kommunens linje så överklagar du till Mark- och miljödomstolen. Går de emot dig så försöker du med Mark- och miljööverdomstolen (MÖD). Sen vet du.
 
  • Gilla
dkhansson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först tolkar du själv lagen som fastighetsägare. Om någon anmäler din pergola till kommunen så måste byggnadsnämnden tolka lagen. Om de finner att du har uppfört en byggnad när du byggde din pergola så får du överklaga till Länsstyrelsen. Skulle Länsstyrelsen gå på kommunens linje så överklagar du till Mark- och miljödomstolen. Går de emot dig så försöker du med Mark- och miljööverdomstolen (MÖD). Sen vet du.
haha Tack för utförligt svar.
 
Claes Sörmland
D dkhansson skrev:
haha Tack för utförligt svar.
Man kan ju "ringa kommunen" och fråga nån handläggare om hur hen tolkar lagen. Men vad en jeppe som jobbar på kommunen tycker har ingen rättsverkan. Hen kan tycka vad som helst helt utan ansvar och konsekvenser. Först när ett tillsynsärende öppnas och du får ett beslut från byggnadsnämnden i ärendet så vet du vad kommunen tycker.
 
I min kommun får en pergola inte vara högre än 1.8m, vet inte riktigt hur de tänkte där :thinking:
 
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
I min kommun får en pergola inte vara högre än 1.8m, vet inte riktigt hur de tänkte där :thinking:
Det är nog en sammanblandning med bygglovsbefriade skärmtak. D v s ett missförstånd.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog en sammanblandning med bygglovsbefriade skärmtak. D v s ett missförstånd.
Antigen det eller höjden på staket :thinking:
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.