Till våren ska fasaden skrapas och målas på vår Ängbyvilla från 1937. I samma veva vill vi förstås renovera fönstren som är i original och knappast underhållna alls de senaste 20-30 åren. Flagig färg och risigt kitt osv. Ett och annat glas har någon spricka också.

Det jag undrar är:

1. Bör man lägga in en extra glasskiva eller räcker det att byta ut ett av glasen till energiglas? Bullernivån inomhus är inte särskilt hög, även fast det bara är 70-100 meter ner till Bergslagsvägen.

2. Vad kan man, mellan tummen och pekfingret, räkna med att det kostar per fönster om man lämnar in dem för skrapning, målning och byte av glas (ev. 3:e skiva)? Fönstren är typiska för dessa hus - dvs inget spröjs. Några dubbelfönster och ett par enkla.

3. Har någon bra tips på billiga och duktiga entreprenörer. Har kollat in Fönsterrenovering K Kojic - någon som vet om de är bra?

Tacksam för all svar!
 
Det bästa är givetvis att ringa och fråga.

Jag kollade vad det skulle kosta för fönstrena jag renoverade själv och det var 3-4000 kr per fönster, exkl glas. Har då större sekelskiftsfönster, dvs relativt stora ytor kontra ett vanligt fönster.

Och jag förstår efteråt varför det kostar som det gör. Ett fönster har oerhört många kanter :D
 
Tack! Jodå, jag har frågat, men killen vill förstås komma och kolla för att kunna lämna en offert. Ville mest ha någon slags referenspunkt på vad som är en rimlig kostnad.

När du säger 3-400 per fönster, menar du då per fönsterpar (dvs hela fönstret) eller per "fönsterhalva" så att säga?

Visst är det ett typsikt sådant där jobb som man rent praktiskt skulle kunna göra själv, men var hittar man tiden? Verkar sjuuukt tidskrävande. :)
 
jacoblager skrev:
Tack! Jodå, jag har frågat, men killen vill förstås komma och kolla för att kunna lämna en offert. Ville mest ha någon slags referenspunkt på vad som är en rimlig kostnad.

När du säger 3-400 per fönster, menar du då per fönsterpar (dvs hela fönstret) eller per "fönsterhalva" så att säga?

Visst är det ett typsikt sådant där jobb som man rent praktiskt skulle kunna göra själv, men var hittar man tiden? Verkar sjuuukt tidskrävande. :)
3-4 tkr per fönsterhalva, inte hundratals kr alltså. Men detta är bara en prisuppgift som jag fick per telefon. Det är helt rätt, sjukt tidskrävande.

Först ska all färg bort, varmluftspistol eller ir-lampa, skrapa, skrapa. Glasen monteras ut innan. Sen skall allt slipas och spacklas. Därefter skall du olja in bågarna (en del oljar bara nedre delen och jag kan inte se varför man inte oljar hela bågen när all färg ändå är borta, olja är väldigt drygt). Sen skall det grundmålas och slutmålas minst två gånger, lite slipa emellan är bra. Och ut och insida skall ha olika färger, fönsterfärg på utsidan och inne i karmen (det är kall luft där som cirkulerar). Insidan skall givetvis ha inomhusfärg. Dammlister och tätninglister skall på vilket iofs är ett mindre arbete. Sen skall du rengöra fönstrena från spill (görs lämpligen medan färgen är halvtorr, sista strykningen) Orkar du byter du gångjärn samtidigt, eventuellt behöver fönstret riktas, skadade delar bytas ut.

Rekommenderar ingen att göra det, just p.g.a. tiden och har du väl börjat så är det bara att slutföra.
 
  • Gilla
Linda__mark
  • Laddar…
Vi anlitade Fönsterhantverkarna i Färila på rekommendation från Kulturhantverkarna vid Norrtull.

Lite grundfakta:
Kopplade 2-glasfönster anno 1937, väldigt slitna - dvs inte målade på mååånga år. 11 bågar (4 st 2-luftsfönster och ett 3-luftsfönster). Vi hängde ur fönstren, täckte fönstergluggarna, renoverade karmarna, satte silikonlist och hängde tillbaka fönstren.

Anders på Fönsterhantverkarna kom och hämtade fönstren i sin guldfärgade Volvo 745 och åkte upp till Hälsingland. 3 veckor senare kom han tillbaka med bågarna. Då hade vi renoverat karmarna under tiden. Jäklar vad skönt att få tillbaka nyrenoverade fönster och bara hänga in!!!

Fönsterhantverkarna bytte alla innerrutor mot 4-millimetersglas. Energiglas har blivit sjukt dyrt på bara några år (vi har några nya fönster som vi köpte år 2003, men då var inte pristillägget så farligt - annat är nu). Dessutom är sånt glas mycket ömtåligt på den sidan som det där specialytskiktet sitter - enligt Anders.

Ytterrutorna behöll vi eftersom de är äldre och vågiga. Vi vill inte ha fult floatglas till en 30-talskåk. Någon ytterruta var sprucken och flera glas var repiga av flitigt Scotch Brite-gnuggande...eller nåt liknande. Dessa byttes mot gammalt fint vågigt glas.

Priset? Har förträngt det, trots att det utfördes i somras, men skicket var bedrövligt utseendemässigt. Virket i bågarna var dock hårt som sten så inget trä behövde repareras/bytas.

Fönsterhantverkarna har följande nummer: 0651-21098 eller 070-6254653 eller fonsterhantverkarna@telia.com
 
Lekkamraten skrev:
3-4 tkr per fönsterhalva, inte hundratals kr alltså. Men detta är bara en prisuppgift som jag fick per telefon. Det är helt rätt, sjukt tidskrävande.
Hehe, jag skrev en nolla för lite. Riktigt sååå borta är jag inte.... :)

Ungefär vad jag hade trott.

//Fasting65

Kanontips! Du har inte ens en hum om vad det gick på? Det du beskriver är precis vad jag hade tänkt göra.
 
Ptja.... dyrt var det...Nära det ni pratar om.

Jag hade en gammal offert från ett annat företag som jag hade att jämföra med ifall Färila-killen skulle drämma till med ett överpris.

Den gamla offerten minns jag: 850 kr/träbåge/glasruta.
Ett kopplat fönster har två träbågar så det kostade alltså 1700/fönster. eller 3500 för ett tvåglas, tvåluftsfönster.

Jag kan leta lite efter fakturan från Fönsterhantverkarna, men det kan ta lite tid....
I priset ingick också att plugga alla persienngenomföringar. Vi tog bort alla persienner och haspar - inget jag ville betala för.

Det var lite svårt att få pris från Fönsterhantverkarna - jag ville att han skulle ordinera en kur och lämna pris; det är ju trots allt HAN som e experten. Han ville dock att jag skulle speca vad som skulle utföras. Upplägget kändes lite konstigt, men efter några samtal så blev vi överens om vad som skulle utföras. Man kan ju välja om fönstren ska skrapas trärent. Man kan också byta glas, välja kitt, färgtyp osv osv.

Det finns många "religiösa" när det kommer till fönsterrenovering....
 
W
Fick 38 fönster med lösa innanfönster alltså totalt 76 fönsterbågar renoverade förra året. Fönstren är från 1904 med orginalglas så glaset behölls, fönstren är spröjsade och har 9 smårutor i varje fönster alltså totalt 18 med innerbågen.
Fönstren var grymt eftersatta men helt friska. Betalade 2 st målare från ett "annat" land 20400 kr för att få dem renoverade. De var grymt flitiga och mycket duktiga och det tog 5 veckor för dem. Blev grymt bra.
Materialet stod jag för själv men det kostar nästan inget. Lite linoljefärg samt linolja och kitt + verktyg.
Fick offert från en lokal fönsterrenoverare och han ville ha runt de priser några skriver ovan och det vägrade jag betala. Kan ha roligare för de pengarna.

Så mitt tipps e utländsk arbetskraft.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
"problemet" med utländsk arbetskraft är:
1) Du ska tillhandahålla utrymme att måla. Det tar en hel del plats med många fönster
2) Du måste veta och instruera hur man gör - dvs skrapar, tar bort och rengör beslag, lyfter ur rutorna, grundoljar, kittar om fönstren, grund- och färdigmålar bågarna.

Vi lejde bort några källarfönster till en gästarbetare - och det TAR tid och kraft att köpa arbetskraften och ha målarverkstad hemma.

...men visst. Det kan bli billigare.
 
W
Fasting65 skrev:
"problemet" med utländsk arbetskraft är:
1) Du ska tillhandahålla utrymme att måla. Det tar en hel del plats med många fönster
2) Du måste veta och instruera hur man gör - dvs skrapar, tar bort och rengör beslag, lyfter ur rutorna, grundoljar, kittar om fönstren, grund- och färdigmålar bågarna.

Vi lejde bort några källarfönster till en gästarbetare - och det TAR tid och kraft att köpa arbetskraften och ha målarverkstad hemma.

...men visst. Det kan bli billigare.
De var målare och behövde inte instrueras speciellt mycket. Specielt när det rör sig om äldre grejjer så är de grymt kunniga för det mesta de har e äldre än våra grejjer så fönster är inga som helst problem. Vi e inte direkt de enda som har äldre träfönster. Just när det gäller äldre träfönster så tar jag hellre än som kommer från ett land som har hur mycket äldre byggnader som helst än att anlita en svensk kille.
Behövde inte specielt mycket utrymme heller, en bod på ca 15 kvm. Det var sommar så det var ju varmt ute oxo.

Klart det var väll lite krångligare men det kostade 20400 kr mot sådär 3000 kr komplett fönster (lågt räknat) vilket skulle bli 114 000. Jag tycker inte det är värt över 90 000 kr för att ev slippa lite krångel.
 
Du hittade nog rätt folk och hade rätt förutsättningar. Kul!

Pga dålig planering från vår sida fick vi hålla tillgodo med en mer generell knegare. Fönstermålarn var bokad heeeeela sommarn och lite därtill. Det löste sej ändå, men jag ville ändå nämna att det kan bli småstrul.

Väljer man att renovera hemma så är det en god idé att undersöka var man finner "nya" fönsterglas innan man börjar. Äldre glas är sköra och tunna och spricker lätt. Vågiga fönsterglas är inte direkt hyllvara på Bauhaus, såattsäga...
 
  • Gilla
Jopernou
  • Laddar…
Wester skrev:
De var målare och behövde inte instrueras speciellt mycket. Specielt när det rör sig om äldre grejjer så är de grymt kunniga för det mesta de har e äldre än våra grejjer så fönster är inga som helst problem. Vi e inte direkt de enda som har äldre träfönster. Just när det gäller äldre träfönster så tar jag hellre än som kommer från ett land som har hur mycket äldre byggnader som helst än att anlita en svensk kille.
Behövde inte specielt mycket utrymme heller, en bod på ca 15 kvm. Det var sommar så det var ju varmt ute oxo.

Klart det var väll lite krångligare men det kostade 20400 kr mot sådär 3000 kr komplett fönster (lågt räknat) vilket skulle bli 114 000. Jag tycker inte det är värt över 90 000 kr för att ev slippa lite krångel.
För att räkna rättvist får du nog jämföra med svensk SVART arbetskraft, vilket kan bli bra mycket billigare än de 114 000 du räknat fram.

Vi renoverade fönter förra året, fick ett pris på 30 000 från en hantverkare, och 9500 från den andra (inga balter etc). Vi valde det senare alternativet, och det blev kanon!!!

Så det är absolut värt att titta runt lite.

/A
 
  • Gilla
Peter F
  • Laddar…
W
Alko skrev:
För att räkna rättvist får du nog jämföra med svensk SVART arbetskraft, vilket kan bli bra mycket billigare än de 114 000 du räknat fram.

Vi renoverade fönter förra året, fick ett pris på 30 000 från en hantverkare, och 9500 från den andra (inga balter etc). Vi valde det senare alternativet, och det blev kanon!!!

Så det är absolut värt att titta runt lite.

/A
Hur många fönster, vilken typ samt vad gjordes med dem skulle ge en bra uppfattning av priset. Ett fönster för 9500 eller 100????
 
Fem fönster av varierande storlek. Priset varierar naturligtvis mycket med antal spröjs... Vi hade ett fönster som kostade 5000, och ett annat för 500!

/A
 
W
Alko skrev:
Fem fönster av varierande storlek. Priset varierar naturligtvis mycket med antal spröjs... Vi hade ett fönster som kostade 5000, och ett annat för 500!

/A
Ok så du hade 5 fönster för 9500 kr. Alltså 1900 kr i snitt. Mina fönster var 9 rutors alltså 3 x 3 spröjs, vissa var iförsig 5x2 men det skiter vi i. De har även lösa innerfönster med lika många spröjs men det skiter jag oxo i för enkelhetens skull.
Om du inte hade det så e det bara att gångra med 2.
Jag renoverade totalt 36 fönster med lösa innan fönster (men de tar vi ju inte med i beräkningen ev x 2 då) då blir detta 68400 med ditt snitt pris (vet ju inte om du hade mer spröjs än jag eller inte men troligen inte så mycket mer) vilket e otroligt mycket mer än de 20400 kr jag betalade.
Så jag står fast med att kör utländsk arbetskraft. Grymt bra och tydligen grymt mycket billigare.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.